måndag 4 februari 2019

Saga volym 1-9

Jag läste nyss ut det nionde Saga-albumet. Känner typ såhär: FYFAAAN. Är så arg och ledsen och typ, bitter? Och så har de gått på paus under obestämd tid. Efter det slutet liksom? Fyfaaaaan.
Men okej, om någon nu inte känner till fenomenet Saga skapat av Brian K Vaughan och Fiona Staples är det en seriealbums"följetong" (ish?) om Alana, Marko och deras dotter Hazel, som inte borde få finnas. Marko och Alana är nämligen svurna fiender, deras nationer har krigat sedan urminnes tider, så länge att kriget mellan planeten Landfall och dess enda måne, Wreath, spridit sig över hela galaxen och tvingat alla andra folkgrupper att välja sidor. Och egentligen vet väl ingen riktigt varför de krigar, förutom att planetfolket är tekniknördar och månfolket magiker med en massa urgamla traditioner.

Hursom. Alana och Marko är soldater på motsatta sidor och trots det blir de kära, och får en dotter. En dotter som blir galaxens mest eftertraktade, inte brottsling, men namn kanske? Person. Alltså är Alana och Marko tvugna att fly för livet.

På sin resa träffar de diverse coola och mindre coola typer, får både nya vänner och fiender och vänner mot sin vilja. I the universe of Saga finns alla sjuka monster du kan tänka dig - och inte tänka dig. Jag tappar hakan gång på gång, allt är helt urflippat. Förutom att det inte är det, och det är det här som är så bra: det är precis vår värld, egentligen, men utklätt till en rymdopera med världens konstigaste varelser och fysikaliska lagar. Det är så himla många aktuella grejer som tas upp - som sexism, aborträtt, rasism, det mesta egentligen. Och att Staples och Vaughan gör det i en så snygg förpackning? Det här är det bästa jag läst på länge.
Var så himla, himla beredd på att bli besviken. Jag har nämligen blivit det väldigt ofta vad gäller seriealbum, aldrig riktigt fattat grejen även om de nog varit bra, de jag läst. Men inte fantastiska. Här var jag kanske inte hooked efter volym 1, men efter det ... jag har flugit igenom alla nio volymer och nu känner jag mig alldeles dränerad. Som att ha binge:at en serie, ni vet? Typ som då Game of Thrones säsong sju tog slut för evigheter sen och vi får en fortsättning först nu i vår.

Så känns det nu - för Saga är HELT FANTASTISKT. Jag fattar typ inte hur de gör? För det kommer fantastisk grej på fantastisk grej och det känns inte ens långsökt? Och sättet Hazel berättar på är genialiskt det med. Och så HIMLA MÅNGA livsvisdomar de kommer med! Blir wow:ad på varje sida. Fiona Staples teckningar är perfektion, karaktärerna är helt fantastiska och jag ÄLSKAR hur gråzonigt allt är!! Ingen är bara ond eller god ÄLSKAR sådan fiktion.

Saga är nog faktiskt lite som Game of Thrones. Nu har jag inte läst GoT, men sett. Och jag kan tänka mig att Saga nog vinner över GoT i bokform. Egentligen serieform också för den delen för genusanalysen är så mycket bättre här. Dessutom är allting så himla nytt och fräscht och inte bara vanlig fantasy - okej inte meningen att jämföra två så totalt olika verk här, jag ÄLSKAR GoT, men ändå. Lite samma handling liksom! Mycket sex, mycket död, en massa karaktärer, familjen är viktig, en massa nationer är inblandade i ett enormt krig - inte lika många huvudkaraktärer - ni fattar, väldigt mycket som GoT. På pappret åtminstone.
Jag trodde faktiskt inte att jag kunde fastna så mycket för personer i seriealbum - jag har alltid tänkt att de är för korta, man får för lite av karaktärerna, inga tankar ju, bara dialog, inget utöver. Men så läste jag Saga och vips var jag motbevisad. Är bara så otroligt bitter över att inte veta när jag får en fortsättning. Och så så arg på slutet.

Men också väldigt taggad på att ta mig an fler seriealbum! Vet ju nu att det kan vara otroligt. (Okej, VEI var också toppen.) (Okej fan går igenom vad jag läste förut nu och älskade ju även Den sommaren hahah - men okej aldrig blivit ÖVERVÄLDIGAD förut.)

Orkar faktiskt inte skriva info om alla album skilt men de är ugivna mellan 2012 och 2018, alla skriva av Brian K Vaughan och tecknade av Fiona Staples. Cirka 150-200 sidor, passlig ålder är väl kanske 18 och äldre? Rätt grova bilder ändå och handlar ju om vuxna men vad vet jag, en väljer ju själv vad en gillar/klarar av. Vill ni köpa dem finns de en googling bort!

Andra seriealbum jag recenserat:
Sword Princess Amaltea ett, två+tre | Vi kommer snart hem igen | VEI 1 | Den sommaren | Mamette | Alena | Selma Lagerlöfs Bortbytingen | Zelda

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst de här ännu men har hört så mycket bra om dem. Kanske borde kika om bibblo har första och testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa gör det! De är så så bra tror verkligen du skulle gilla!!

      Radera