onsdag 12 september 2018

Mina bästa: fantasy

Eftersom jag inte läst särskilt mycket på sistone tänkte jag att jag kan luta mig tillbaka på gamla läsupplevelser för att ni ska få lite tips - finns ju ändå en del jag faktiskt läst någon gång i tiden.

Hittills har jag listat mellanålderspärlor, contemporarys och dystopier/postapokalyps jag älskat. Idag är det dags för fantasy! Som fantasy räknar jag allt med övernaturliga element som en stor del av handlingen - ej dystopier/sci-fi/postapokalyps. Även denna är en genre som ligger mig vaaaarmt om hjärtat, vilket du säkert vet om du läst den här bloggen ens en stund. Läser ändå inte megamassor fantasy, men typ alltid när jag gör så ÄLSKAR jag??? Dessa är mina favoriter:
PORTAL (=flera världar som interactar)
The Raven Cycle av Maggie Stiefvater
En sovande kung, en flicka vars första kärlek kommer dö om hon kysser hen och pojkar som kan hämta saker från sina drömmar. Bland annat. Åh, denna flummiga drömmiga superkonstiga hjärtekrossande språkligt fantastiska och på typ alla andra sätt också magiska serie! Älskar'en. LÄS.

Önskemånglarens dotter av Laini Taylor
Denna är också underbar!!! Dock ej läst avslutningen än ... aja, också rätt hjärtekrossande och härliga monster och änglar och öden och sånt.

EPISK (=klassisk fantasy, ish? Beskrivande, fights och sådant - i stil med The Lord of the Rings)
Mistborn av Brandon Sanderson
Alltså ååh så bra serie!!! Så otroliga karaktärer och maffig story och fantastiskt världsbygge.

VEI av Sara Bergmark Elfgren & Karl Johnsson
Nordiska gudar å sånt i ny tappning! Supersnyggt på alla sätt och vis.

Naondel av Maria Turtschaninoff
En så underlig blandning av brutalt och vackert. Typ medeltida sydeuropa tänker jag som setting, eller östasien? Sagolikt men megaobehagligt.

Heartless av Marissa Meyer
Heheh ni vet att jag gillar denna. Alice in Wonderland-retelling om hur The Queen of Hearts blev Queen of Hearts.

De Utvalda-trilogin av Kristin Cashore

Minns ärligt ej megamassor av denna förutom att jag tyckte åtminstone de två sista var fantastiska? Alla böcker är egentligen fristående men sammanvävs snyggt. Härlig värld och underbara karaktärer åtminstone vad jag minns.

Den unga eliten-trilogin av Marie Lu
Den här är min favvo typ, ÄLSKAR den <333. Så intressant i och med att huvudkaraktären ej är our typical heroine, annars en massa älskvärda karaktärer, underbar humor, fantastiskt världsbygge, så bra dramaturgi ... the list goes on.

Askfödd av Sabaa Tahir (& Eldmärkt)
Tyckte framförallt om första delen i denna serie! Har ej koll på hur många det ska bli tror tre eller fyra. Men alltså kärlekshistorien här är hjärtögonemojis och världen ocksåå what's new ni vet vad jag gillar nu va'?

URBAN (=äger rum på jorden, med uttalade tidsmarkörer - kan hända att det egentligen endast innefattar modern tid men jag tolkar såhär :-)) )
Engelsfors-trilogin av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren (& Berättelser från Engelsfors)
UNDERBAR serie en ej får missa!! Framförallt vardagsskildringarna är toppen här, men det är absolut spännande också. Supertjocka böcker som flyger förbi vet ej hur de gör det.

PAX av Åsa Larsson & Ingela Korsell ill. Henrik Jonsson
Den här serien alltså!!! SÅ fina karaktärer älskar dem + assnygga illustrationer + riktigt spännande + kul med nordisk mytologi + klassisk historia i modern tappning = elva av tio.

En väktares bekännelser av Elin Säfström
Och Visheten vaknar självklart! Också så fin vardagsskildring i dessa, men även såå kul med nordisk mytologi! Och så SMARTA berättelser? Lite som deckare men i fantasyformat. Dock brukar jag ej gilla deckare? Aja älskar dessa. Och roliga!!

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Okej det här är typ också delvis deckare/thriller? Mycket spännande mycket välskrivet. Ärligt minns jag inte supermycket nu på efterhand men minns att jag gillade väldigt väldigt mycket.

Harry Potter av J K Rowling
*tänker inte ens skriva något mvh äger tre versioner av första boken*

Systrarna Cahill av Jessica Spotswood
Detta är om häxor under 1800-talet! Inte särskilt actionpackat men väldigt mysigt och en del kärlek och så och det är ju alltid kul att läsa när ingenting är lätt.

Outtalat av Sarah Rees Brennan
Gillade denna så otroligt mycket! Men så släppte Modernista aldrig uppföljarna. En vacker dag kommer jag nog läsa dem på engelska. Det här är hursom mycket rolig fantasy med kul setting och fina karaktärer och vissa gillar inte dessa alls men jag är inte en av dem.

Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren
SÅ cool setting i denna! Dvs teaterskola. Åh. Så är det också en del kärlek och rätt spännande scener och så ligger det något filmiskt över hur den är skriven också vill jag påstå? Men så är väl Sara B E kanske manusförfattare i botten ..? Aja som Cirkeln men typ ... mognare? Och ännu mer up to date.

Och det var det vad har du läst + vad vill du tipsa om? Vill läsa fantasy typ hela livet egentligen för där hittar jag verkligen mina pärlor men alltså ibland finns det en Jellicoe Road bland contemporary:sen såatteh ..

Puss å kram hälsar fantasy1ov3r41if3_00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar