torsdag 14 maj 2015

4 x rec - Franskt & kort

| Den lille prinsen orig. Le Petit Prince | Antoine de Saint-Exupéry 1943 övers. Nova Gullberg Zetterstrand & Henrik Petersen 2015 | Modernista | 93 sidor | alla åldrar | Tack så mycket för läs-exet till Modernista! | köpt här: Bokus, Adlibris, Cdon |
 
Den lille prinsen är en filosofisk liten saga, som handlar om en vuxen mans möte med en liten prins. Prinsen kommer från en annan planet och berättar historier om sitt ensamma liv där, med en ros som enda sällskap. Prinsen kommer att betyda väldigt mycket för berättaren, som berättar om mötet i öknen med kärlek.
 
Jag tycker mycket om den här lilla - men samtidigt enorma - berättelsen som tar upp många intressanta tankar och som utmanar både mig och barnet att tänka till. Boken har bilder i färg och formgivningen känns väldigt lyxig. Jag känner inte sådär väldigt mycket när jag läser, det är mer lite kufiskt och roligt och liksom mysigt, tycker jag. Jag läste boken högt för mina småbröder, nio, sju och fyra år gamla. Fyra-åringen tror jag faktiskt uppskattade läsningen mest, även om sagans alla lager kanske inte nådde fram till honom. Det är också fint med den här boken - den kan upplevas så olika av alla läsare. En mycket fin liten bok, med mycket mellan raderna men också en underhållande berättelse som "skal". Jag kommer definitivt läsa den många gånger, och bara bläddra i den ännu fler.
Nu såg jag också att den BLIR FILM I HÖST!!! Trailern ser uh-mazing ut. Får ju typ rysningar. Jätteroligt!
 
4 av 5.
| Livet före Legend (Legend #0.5) orig. Life Before Legend: Stories | Marie Lu 2015 övers. Katarina Falk 2015 | Modernista | 50 sidor (i e-boken) | 13+ | Tack för e-boken, Modernista! | köp här: Bokus, Adlibris, Cdon |
 
Livet före Legend består av två små noveller om Junes och Days liv innan händelserna i Legend. Vi får svaret på när och hur Day fick sin första kyss och en inblick i Junes liv på Drake-universitet.
 
Jag tycker om Lus skrivsätt och om June och Day som karaktärer så trots att dessa noveller inte tillför mycket till historien så kan jag inte låta bli att tycka om dem väldigt mycket. Allting som har något att göra med Legend-trilogin är bra, helt enkelt! På sätt och vis är det ju faktiskt bra att de inte tillför allt för mycket - då är de ju absolut inget måste för att få ut det mesta möjliga av huvudböckerna. Men för mig är det trevligt att få följa med två karaktärer jag bryr mig mycket om i deras liv innan de mötte varandra. De är båda i lite av ett underläge i dessa historier men de är ändå väldigt coola i det. Kanske mer June, då, men hur Day är tycker jag också är väldigt gulligt haha. Annars så känns de väldigt mycket som de personer de är i resten av trilogin, alltså lite äldre än tolv år ..? Trevlig läsning var det iallafall!
 
Förresten OBS om det här med när den ska läsas! Jag läste den alltså efter att ha läst Legend och Prodigy, men efter Legend kanske också funkar? Jag tycker iallafall att man ska ha läst någon av "huvudböckerna" innan, för att känna karaktärerna bättre. Men den spoilrar inget som ska komma i trilogin.
 
4 av 5.
 
| Hedda ... och den bästa presenten (Hedda #5) | Åsa Hofverberg 2014 | Rosa Huset Förlag | 142 sidor | 9+ | köp här: Bokus, Adlibris, Cdon |
 
Också den här Hedda-boken är riktigt mysig att läsa - jag känner igen mig i en hel del och tycker om personerna man får läsa om. Det tar dock ett tag för mig att komma in i berättelsen den här gången - jag gillar alltså inte genast. Men som förut blir det bättre och bättre och när jag stänger boken är jag bara väldigt glad. Det är absolut det bästa med de här böckerna - man blir så glad av dem!
 
Mycket mer än så har jag väll inte att säga, jag har ju redan skrivit om dessa böcker flera gånger. Det är inte helt freaking amazing och språket är lite konstigt här och var, men samtidigt passar det Hedda så bra, känner jag. För stunden riktigtriktigt trevligt att läsa, men ingenting man minns så mycket efteråt.
 
4 av 5. (Iallafall precis efteråt.)
 
| Mamette 1: änglar och duvor orig. Mamette 1: Anges et pigeons | Nob 2006 övers. Lotta Riad 2012 | Wibom Books | 47 sidor | alla åldrar | köp här: Adlibris, Bokus, Cdon |
 
Nu har jag också fått läsa detta bakverk till seriealbum! Så Himla Söt historia. Jag älskar Mamette, jag älskar den där pojken (som jag inte minns namnet på) hon lär känna, deras realtion är bara För Fin. Jag älskar alla andra tanter det handlar om, men främst Mamette då ... för HUR COOL är hon inte!? Tecknarstilen är också supermysig, färgerna är jättefina och albumet känns liksom hemskt franskt. Rutorna är dock lite små - hade varit ännu bättre om bilderna varit större så man såg mer. Det här är faktiskt det *typ* först seriealbumet jag verkligen gillar, som jag känner något för. De flesta andra jag läst (ja, jag har nämt det här förut) har jag liksom känt mig ganska likgiltig för. Men här är det supermys och massa kärlek och bara åh!
 
Det finns ju förresten en massa fortsättningar! Snäääälla Wibom books översätt!?
 
5 av 5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar