fredag 16 oktober 2015

4 x PAX

Tiden pulsar och mörkret vandrar in ...

Nu har jag läst *slukat* de fyra hittills utkomna böckerna i PAX-serien. Så då tycker jag man har rätt att säga att man (jag) gillar den här serien, väldigt mycket! (Och vill ha Gasten typ nu.)
Näe, jag är inte nio eller tolv år eller något där emellan, men den här urban fantasy-serien om två fosterpojkar passar mig superbra! Allra mest är det kanske Alrik och Viggo jag känner kärlek för, vilket kanske lite kan ha att göra med att jag själv har brorsor i samma åldrar som har en liknande relation till varandra. Och liknande intressen. Och liknande personligheter. Eh.

Men jag älskar också den här fantasyn som allt mer börjar likna skräck, som Åsa Larsson och Ingela Korsell beskriver och Henrik Jonsson illustrerar. (Japp, vi SKA prata om hans galet snygga svartvita bilder också. Snart.) En annan sak jag gillar är att det är snabbläst och att mycket hinner hända på få sidor. Och att böckerna verkar bli allt längre!!

Så VAD exakt ÄR det här då, kanske ni mindre insatta undrar? Det är urban fantasy/skräck för mellanåldern. Ibland finns det hela uppslag med serierutor. Det finns också ett elakt mobbargäng, en alkoholiserad mamma, snälla nya fosterföräldrar, en hemlös hund och ett mystiskt gammalt bibliotek. Och två pojkar som är utvalda och ska beskydda Mariefred för ondskan som snart kommer inta staden. Typ så. Någon som är intresserad? Ni BORDE VARA DET. Ni borde typ darra av spänning och nyfikenhet över vad detta kan vara. För det är så braaaaaaa och jag vill inte att det ska ta slut ...

Så himla många vettiga och viktiga tankar ryms också i dessa lättillgängiga böcker! Klassklyftor syns (nu när jag har börjat tänka på det här, slipper jag tydligen inte av med det. Klassklyftor finns i vårt samhälle vare sig vi vill eller inte.), fördmar måste krossas och orättvisa vuxna övervinnas. Det känns befriande att hjältarna inte är perfekta, att Alrik har kort stubin (men samtidigt älskar hundar) och Viggo lätt för att hamna i trubbel. Att de inte VILL vara tvungna att rädda världen men samtidigt vill visa att de duger. Det ÄR ju inte nytänkande med hjältar som inte är som alla andra, som känner sig utanför, rätt så ofta är det ju faktiskt just de som är utanför som brukar få världens tyngd på sina knotiga axlar. De brukar också sakna föräldrar och vilja visa att de duger (hej Harry Potter), ändå KÄNNS den här serien fräsch och modern. Och Alrik och Viggo känns så MÄNSKLIGA med sina talanger och brister. Jag tror pojkar och flickor i den "rätta" målgruppen enkelt kan ta till sig dem, ta till sig deras problem och känna att de INTE ÄR ENSAMMA. Den känslan är enligt mig det finaste en bok kan inge.
Och HUR snyggt är det att sidorna bildar en regnbåge?!? SÅ snyggt.
Nog om bröderna, jag tror ni hajat att jag gillar dem hemskt mycket vid det här laget. Så, varje bok har ett eget nordiskt monster att övervinna. Storyn är snabb och twisterna många, men vardagsproblem ryms som sagt ändå med och blandningen blir superb. Ärligt talat så är ju inte handlingen något vi aldrig sett förut och det går att räkna ut hur allt ska sluta rätt så lätt. Men det är inte det som är det viktiga, det viktiga är att det ändå lyckas vara spännande, att karaktärerna är himla äkta och älskvärda och att det är ett riktigt äventyr, varje bok.

Bilderna är fantastiska och passar de här böckerna perfekt då de är både skrämmande och moderna. Dessutom har alla personer säregna utseenden som gör dem lätta att känna igen och hålla isär.

Jag vill ha mer och jag tycker det är toppen att en sådan här serie skrivs, i dessa tider då läsintresset faktiskt inte är vidare stort hos målgruppen. Skönt att det då kommer böcker som kanske faktiskt kan få ändring på saken. Böcker med fart, bilder, spänning och karaktärer att känna igen sig i. STOOOR tumme upp från mig, nu ska jag försöka få tioåringen i huset att läsa!

| Nidstången (PAX #1) | Ingela Korsell & Åsa Larsson med illustrationer av Henrik Jonsson 2014 | Bonnier Carlsen | 142 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Grimmen (PAX #2) | Ingela Korsell & Åsa Larsson med illustrationer av Henrik Jonsson 2014 | Bonnier Carlsen | 188 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Mylingen (PAX #3) | Ingela Korsell & Åsa Larsson med illustrationer av Henrik Jonsson 2015 | Bonnier Carlsen | 192 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Bjäran (PAX #4) | Ingela Korsell & Åsa Larsson med illustrationer av Henrik Jonsson 2015 | Bonnier Carlsen | 195 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar