tisdag 20 augusti 2013

2 minirecensioner; påbörjade serier

Hej!

Det finns två böcker som jag skulle vilja skriva recensioner till, men inte riktigt orkat. Och det börjar vara över n månad sen jag läste den ena nu... Så nu tänker jag då försöka ta tag i dem, och iallafall skriva något litet, då de båda är värda iallafall det!


Farlig förmåga (Systrarna Cahill #1)
Av Jessica Spotswood
Handling
Rekommenderas från 13 år av mig.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om den här. Eller, jag vet att den nog inte är en ny favorit än, men den är på god väg till att bli en. Jag tycker om tidsåldern den utspelar sig i väldigt mycket. Språket gillar jag, det är inte speciellt men välskrivet och lättläst. Ofta var det spännande, och slutet förstår jag inte alls. Jag blev lätt sagt förvirrad av det. Karaktärerna var bra, men jag fick på nåt vis inte riktigt grepp om just nån av dem. Cate var liksom Cate, men jag såg liksom inte så mycket speciellt i henne... Maura fick jag nog lite bättre grepp om och Tess gillar jag mest. Men det är ofta så för mig, att det är huvudpersonen jag får minst grepp om trots att jag är inne i dennes huvud hela tiden. Men det är ju kanske så på riktigt också, jag ser nog bättre hurdana andra är än hurdan jag är...
Tebjudningarna och klänningarna och att de kallar sin pappa för "Far" och alla andra för "Fru" och "Herr" och "Broder" och "Syster" tyckte jag var väldigt trevligt. Magin är också rätt intressant men egentligen är det inte den som står i centrum utan det är kärlek och relationer hit och dit som gör allting komplicerat. Eller nej...det är magin som gör det komplicerat, men äsch, jag vet faktiskt inte själv vad jag babblar! Men en väldigt trevlig bok, kärlek, häxor och 1800-tal, det kan ju inte slå fel! Och dessutom är ju omslaget så uuunderbart att jag dööör...

4+/½ (kan inte bestämma mig :P) av 5, längtar tills jag får läsa fortsättningen!!

Divergent (Divergent #1)
Av Veronica Roth
handling (OBS! Läs den icke!! världens mest spoilade handling :()
Rekommenderas från 13 år av mig.
Okej, jag har ingen aning om vad jag hade tänkt skriva nu. För jag har ingen aning om vad jag tyckte om den här boken. Eller, jag tyckte väldigt mycket om den, men jag vet inte, kanske jag bara är trött på dystopier eller nåt?? För den gick liksom inte ända fram. Och jag vet egentligen inte varför. För den har ju liksom typ allt; bra språk, bra karaktärer, kärlek, familjeproblem, dystopi och så vidare men det känns liksom bara suck. Eller nåt.
Four gillar jag, och Tris också. Och deras relation. Jag gillar världen de lever i, eller nja, gillar och gillar... Men alltså, den är sjukt spännande, romantisk och hemsk. Det handlar mycket om vad människor kan göra för att vinna, och om vad människor är villiga att förlora för att få vara lyckliga och sådär. Jag tyckte faktiskt heeeemskt mycket om den, hade gärna legat vaken hela natten och läst! Menmen..ska iallafall definitivt läsa fortsättningen!!!

4½ av 5.


1 kommentar:

  1. Du frågade om man måste bo i Sverige för att vara med på utlottningen av läsplattan på min blogg. Svaret på det är att man kan bo var som helst :)

    SvaraRadera