tisdag 1 januari 2019

Mitt år i böcker

Goodreads Year in Books släpps ju redan någon gång i mitten av december, men eftersom jag läste två böcker till efter det så kommer mitt inägg om året nu! Trots att jag har läst rätt få böcker tänker jag också fylla i samma långa lista som jag nu fyllt i x antal år. I "Årets ..?"-kategorin har jag dock tagit bort några för finns ärligt talat inte så mycket att välja på om en läst 26 böcker för att det ska bli en intressant lista. Årsbästa kommer på slutet så scrolla ner om du bara vill veta det!
STATS


Hur många böcker lästes? Klarade mitt mål på 26 böcker! Är mycket glad över detta såg nämligen rätt mörkt ut där ett tag + läste inte ut en enda bok i januari eller februari.
Antal sidor? 6 999 st - hahaha vilket roligt tal! - vilket är 3 000 färre än ifjol, men hade ändå högra average-length på böckerna!
Average rating: 3,9, vilket känns typ konstigt högt för ärligt talat känns det inte som om jag läst särskilt många bra, alls? Hade 4,1 förra året så en liten säkning är det ju, men den är ju pytteliten.
Antal rec-ex? 4 st vilket ju är ... knappt några alls :-) Men har heller inte bett om några rec-ex i år! Tror jag fått ett som jag bett om, och den boken håller jag på med för tillfället! Dock MÅSTE 2019 bli olästa rec-exens år, för alltså ... jamen det är inte bra att ha så många olästa ju.
Antal bibbalån? 9 stycken, vilket lämnar oss med 13 lästa egna böcker, och alltså tycker faktiskt det är najs att jag tillåtit mig själv att läsa precis det jag haft lust med då - är ju då det blir bäst, ändå.

ÅRETS ...


... gråtfest? Jellicoe Road - världens bästa bok seriöst. & ja jag har tydligen ett hjärta av sten pga grät ej till Så mycket kärlek kan inte dö???? Försökte dock typ supermycket att inte tänka på hur det faktiskt skulle vara ifall jag var Lea pga thade blivit alldeles för ledsen då kan liksom knappt tänka tanken.
... käftsmäll? Läste ut The Hate U Give i år, som jag påbörjade 2017 - nämnde den alltså förra året, och den får stå kvar. Om någon bok kan kallas käftsmäll är det den.
... språk? En till som är samma som ifjol! Elin Bengtsson med Rosenregimen.
... kärlekspar? Fortfarande de i The Raven Cycle av Maggie Stiefvater, läste ju ut den kvartetten i år! Också Peter och Lara Jean.
... vänskap? Gänget i Jellicoe Road och gänget i Finns det björkar i Sarajevo? <3
... graphic? Tydligen endast läst ett seriealbum i år, så får bli det: Vi kommer snart hem igen.
... fantasy? Alltså som förra året: älskar fantasy så j*vla mycket men läser det så sällan. Aja: Midnattsstjärnan var underbar.
... roligaste? Böckerna om Lara Jean skrattar SÅ MYCKET när jag läser dem.
... hajp? Men kanske Draugen då? Gjorde mig inte besviken.
... förtjänar-mer-uppmärksamhet? Jellicoe Road hahahha för jag FATTAR EJ varför folk slutat prata om den??? Finns ju så många som fortfarande inte läst!!!
... överraskning? Karta för förälskade och andra vilsna.
... besvikelse? Känns som om jag blivit besviken på allt i år? Rosenregimen, Allt det där jag sa till dig var sant, Norra Latin och kanske Renegades också litegrann?
... sämsta? Allt det där jag sa till dig var sant. Sorry alla som älskar den.
... vackraste omslag?
NÄSTA ÅR

Fem böcker jag ser framemot nästa år: Yrsa Keysendals bok, Flora Wiströms nya, tror Sandra Beijer kanske också släpper nytt? Och kanske Anna Ahlund? Och just det en ny bok av Sabaa Tahir kommer ut på svenska!!
En bok som kom ut i år och jag ville läsa, men inte hann: Har faktiskt läst typ supermånga 2018-böcker redan? Eller liksom har verkligen prioriterat dem av någon anledning. Men finns ju fortfarande kvar några! Exempelvis Inuti huvudet är jag kul, Sömnernas sömn och Czentes Omega.

Och nu! Bästa böckerna jag läste 2018! Först när jag tänkte på vad jag läst tyckte jag att jag inte hade läst något alls som var liksom BÄST bäst, men sen kom jag på en:
Midnattsstjärnan av Marie Lu var min allra bästa läsupplevelse i år. (Förutom Jellicoe Road som var omläs.) Tyckte så så mycket om den och är så glad för det, hade nämligen läst en del negativt sedan innan men jag älskade den verkligen. Läs min recension här! Marie Lu är verkligen en av mina absoluta favoriter, och 2019 SKA jag läsa både Champion och Warcross och uppföljaren till Warcross!

Men okej, det finns några till väl värda sina femmor:
Temat verkar ju vara avslut typ? The Raven King var inte riktigt lika bra som sina föregångare, men heller inte så dålig som många verkar tycka. Draugen slutade på ett helt SJUKT sätt jag fattar inte??? Den är fantastisk men också av dem hade jag kanske hoppats på lite mer, lite större i sista boken. Men vilken känslostorm ändå! Och Karta för förälskade och andra vilsna är en av de allra bästa sommarböckerna jag någonsin läst, så otroligt varmoch mysig men också jobbig och skavande och ÄKTA.

Vill också nämna The Hate U Give och Vi kommer snart hem igen som båda är superviktiga, men framförallt väldigt väldigt bra. Karaktärerna i The Hate U Give är fantastiska. Trilogin om Lara Jean tyckte jag också väldigt mycket om, även om den är något av det klistrigaste jag läst. Njöt till 100% av att läsa de böckerna!

Vill också skriva ett inlägg om serier och filmer jag sett, men inte precis nu. Här kan ni se hela mitt år i böcker! Och vill ni lägga till mig på Goodreads är det fritt fram, är nämligen lite aktivare där vad gäller att kommentera böckerna jag läst och uppdatera med vad jag läser och så. Länk till min Goodreadsprofil finns under headern!

Och GOTT NYTT ÅR 2019 hörni!

Vad var det bästa du läste 2018? Och vad ser du framemot 2019?

1 kommentar: