fredag 13 maj 2016

Om att planera sin läsning

Det här med att planera sin läsning? Jag är för j*vla trött på det. Nu i maj har jag två böcker jag är tvungen att hinna med (bloggstafett (okej, jag bestämde ju detta själv men ja ...) och skolan), i april var hela fyra av sex titlar böcker jag var *tvungen* att läsa av olika anledningar. Det var en liten paus i mars, men i februari hade jag Jane Eyre som måste bli utläst. Alla dessa böker är ju titlar jag vill läsa och själv valt, men det blir ju ändå inte samma spontanitet i läsningen och jag kan inte välja en bok i en plötslig ingivelse.

Mina månadsrapporter är rätt så förutsägbara och så är även min läsning. Jag känner mig begränsad och det känns liksom lite tråkigt att börja på en ny bok, då jag redan vet vilken det blir. Jag vet att det för många är väldigt viktigt att veta vad hen ska läsa näst, men för mig är det mycket intressantare att kunna välja vad jag känner för just då.

Kanske är det därför jag i ren revolt lyssnar på den evighetslånga Kampen om järntronen av George R R Martin. Det är inte ett rec-ex, inte ens ett bibliotekslån eller en bok jag själv äger. Jag lyssnar på den från Nextory och jag älskar det. Det finns ingen press att recensera eller lyssna slut den, jag bara lyssnar. För jag vill inte att läsningen ska vara stressfylld, vilket tyvärr lite varit resultatet nu när jag främst läst böcker jag planerat att jag ska läsa.

I april läste jag Jack av Christina Lindström bara för att jag kände för det. Den var ett riktigt nytt rec-ex och jag har många som egentligen borde gå före. Men jag ville ju läsa den. Så jag gjorde det och älskade.

Det är nog det som lite fattas när jag läser böcker jag planerat i förväg - det blir ett tvång att läsa och då blir det inte lustfyllt. Då gillar jag dem kanske inte heller så mycket som jag skulle kunna, då sinnestämningen enligt mig definitivt inverkar på hur man upplever en bok. Samma historia kan kännas helt olika, beroende på när i livet man läser den.

Men efter maj är det sommarlov - ingen bok som ska läsas i skolan, ingen bloggstafett och all tid i världen. Jag ska bara läsa det jag vill. Det känns som det är alldeles för länge sedan.

Vad tycker ni om att planera det ni läser?

6 kommentarer:

  1. Jag känner igen det precis. Det blir så mycket roligare att läsa när man inte har något måste...

    SvaraRadera
  2. Jag har ju en del recensionsexemplar just nu hemma, men det är såna jag verkligen är pepp på att läsa så den "planeringen" klarar jag oftast av bra. Recensionsexen går alltid före i kön för mig. Men ibland tar det ju bara tvärstopp, då får jag pausa lite och bryta av med nå snabbläst och enkelt som jag själv väljer. Men jag gör inga andra läsplaneringar, vet att vissa har hela högar med böcker de själv plockat ut att läsa under en månad, det kan jag inte göra :)

    SvaraRadera
  3. Jag har upplevt samma sak, främst för några år sedan. Därför slutade jag i stort sett be om och tacka ja till rec-ex. Personligen var jag alltid supersugen på att läsa dem när jag väl efterfrågade dem, men när jag väl fick hem böckerna var jag kanske mer sugen på att läsa något annat och då blev det bara som värsta pressen att behöva läsa böckerna och så tappade jag läslusten helt istället. Det är inte roligt... Jag hoppas att du iaf ska få läsa vad du vill i sommar :D

    SvaraRadera
  4. Att planera sin läsning kan vara det värsta som finns. Jag blir stressad och omotiverad till att läsa så fort jag får hem fler än två recex, dock får jag skylla mig själv som ber om dem. Men att göra listor på böcker att läsa är det bästa som finns, eller det bästa är att stryka dem! Men jag förstår dig precis!

    SvaraRadera
  5. Nu har jag äntligen dragit en vinnare till Superkrafter och du vann!! Du får gärna skicka din adress till mig på sincerelyjohanna@gmail.com så kommer boken på posten :-)

    SvaraRadera
  6. Jag har lite hat/kärlek till att planera min läsning. Tycker det är fett roligt att planera men så får man lite ångest om man inte håller planerna. Men jag försöker att inte tänka så mycket på det. Kram

    SvaraRadera