torsdag 2 januari 2020

Årssummering: 2019 i böcker

Hej på er! Och gott nytt år! Hoppas allt är bra med er och att ni fått viiila under julen. Kanske fått några hårda paket? Jag fick ett: Harry Potter och den flammande bägaren illustrerad! Önskar dem alltid till jul då det kommit en ny, så kul att samla på och så bra anledning att läsa om <3. Har iofs fortfarande inte läst trean, hahah, men håller på med det som bäst! Är så mysigt, ääälskar Fred och George. Och alla Ron och Hermiones fåniga bråk.

Om ni inte kan få nog av nyår kan ni förresten supergärna läsa novellen jag skrev för TOVE, den utspelar sig på en nyårsfest! Och kommetera vad ni tycker!

Men! Nu ska vi titta tillbaka på 2019 lite. Jag läste 35 böcker, vilket faktiskt var över förväntan! Sjukt nog, är ju egentligen väldigt lite i mina mått mätt. Men redan 2018 var läsningen inte på topp (läste ÄNNU mindre), så jag tänkte att okej, 30 böcker kan jag klara av, och det gjorde jag ju! Glad över det, även om nio av dem är seriealbum haha. Har läst nästan allt nytt jag velat läsa, vilket känns bra - då finns liksom inte så mycket kvar från 2019 till nästa år, utan bara allt det som blivit kvar från alla andra himla år ... eller okej, såklart finns det 2019-böcker jag inte hunnit läsa. Men det kommer vi till.

Här är mitt år i böcker enligt Goodreads:






Har ju fyllt i en megalång lista om min läsning i flera år, men det orkar jag inte göra nu. Här kommer lite utvald statistik istället:
Könsfördelning k/m: 35/3 (räknade Fiona Staples och Brian K Vaughan en gång vardera) (hahah vadå kvinnlig majoritet)
Gamla bekantskaper/nya författare: 16/22 (Fiona Staples och Brian K Vaughan är både gammal och ny bekantskap häär)
Omläsningar: Stanna av Flora Wiström och M varken mer eller mindre av Petra Marklund (ger hon aldrig ut något nytt??). Båda mycket trevliga! Och var välbehövliga mitt i skrivningströttheten.
Påbörjade serier: 4 (även här är Saga både påbörjad och up to date haha)
Avslutade serier/up to date med: 3 styckeen
Lästa rec-ex: Fem, hahaha så liiiteee, men har heller inte frågat om ett enda i år så det känns okej - eller nej Blynätter fick jag för att jag ville det! Men den har jag läst också :') Recension kommer!!

Årets ...
... gråtfest: Saga och kanske Öppet hav också?
... jobbigaste: Tankar mellan sött och salt - ugh, så ont den gjorde. OCH! Vänskapstrubblet i Välj mig.
... kärlekspar: Hmm inte läst om så många swoonyga kärlekspar? Varit väldigt snälla historier i år, där explosionerna inte riktigt hunnit hända i boken utan det har mest byggts upp till möjliga framtida explosioner. Men Legend och June älskar jag ju. Får bli de!
... hajp: Men kan nog känna att _alla_ verkar älska Hålla andan? Det gjorde inte riktigt jag, samtidigt tycker jag det är en sjukt snygg bok, liksom precist skriven? Lite på samma sätt som Mellan oss är en litterär pärla, jag uppskattar liksom hantverket, trots att jag kanske inte fastnade helt på ett personligt plan.
... språk: Sandra Beijer med Mellan oss <3
... fantasy/sci-fi/dystopi: Champion. Och Saga. Åh, Saga, alltså, förstår ni hur mycket jag längtar efter fortsättningen?
... besvikelse: Fejk :((
... överraskning: Saga! Faktiskt. Suprise surprise haha.
... filmatiseringar: Har ändå sett ett några stycken! Let it Snow, Looking for Alaska och Störst av allt. Tror nog jag tycker Looking for Alaska var bäst av dem, minns iofs inte så mycket av boken mer än att den var fantastisk, haha. Men den kändes rätt trogen!
... recensioner: (de är inte många haha, ska försöka knåpa ihop lite minirecensioner åtminstone nu i januari)
The Raven King (haha, helt glömt detta _nya format_)

Vilket innebär att 17 är orecenserade, förutom omläsningarna. Av dem kommer jag nog strunta i att recensera Feministfällan och Det här är hjärtat - känns inte som om jag har så mycket nytt att komma med ang. någondera, men de är superbra! Läs läs läs. Feministfällan är otroligt smart och Det här är hjärtat krossar ens hjärta.

OCH NU! Äntligeeeen, årsbästa!! *trumvirvel tack*
5. Öppet hav av Annika Thor - läste också den tredje delen i år, så alltså, de delar nog lite på den här platsen, men den här var kanske bäst av dem alla mycket just för att det var slutet? För att det var så sorgligt, Steffi var plötsligt nästan vuxen, och jag hade följt med dem så länge. Den här serien är helt underbar.
4. Inuti huvudet är jag kul av Lisa Bjärbo - så söt och jobbig och fiiiin. Helt underbar.
3. Champion av Marie Lu - fantastiskt avslut på en fantastisk serie, men okej tydligen finns det en fjärde del? What???
2. Saga volym 1-9 av Brian K Vaughan & Fiona Staples - den här serien är helt flippad men också fantastisk.
1. Välj mig av Christina Lindström - läste äntligen Christinas nyaste ungdomsroman som näst sista bok för året. Den var precis så bra som jag ville att den skulle vara - om inte bättre. Hon gör mig aldrig besviken!

Slutligen: Böcker som kom ut 2019 som jag inte hann läsa, men vill: Rebel av Marie Lu, Roxy av Alice Dadgostar, Häxorna av Elisabeth Östnäs, Vredens gudinnor av Katie Lowe, Call down the hawk av Maggie Stiefvater, Pumpkinheads av Rainbow Rowell & Faith Erin Hicks och Supernova av Marissa Meyer (okejdå jag har inte läst Archenemies än men ändå!)

D va d!! TACK 2019 för alla bokupplevelser, men också för att du var ett år då jag inte hade så mycket tid för att läsa - så mycket annat hände ju! Är verkligen inte bara en negativ sak att inte hinna läsa, men hoppas ändå att jag ska snitta en bok i veckan nästa år - aja, gör antagligen ett eget inlägg om mina möjliga mål!

Vad var det bästa ni läste 2019?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar