söndag 21 april 2019

Renegades

Marissa Meyers Renegades är en berättelse om det goda och det onda och den uråldriga kampen dem emellan. Men Renegades handlar också om vad det egentligen betyder att vara antingen god eller ond - vem bestämmer egentligen vem som är vad?

Våra huvudpersoner kommer från motsatta superhjältelag - Adrian, renegade från födseln, och Nova, vars morbror (eller farbror?) var ledare för anarkisterna under "the Age of Anarchy". Renegades:en (shit, vad svårt att skriva på svenska om en engelsk bok!?) vann över Ace Anarchy i the Battle of Gatlon för kring tio år sedan och allt sedan dess har Renegades:en försökt plocka ihop spillrorna anarkisterna lämnade efter sig.

Under "The Age of Anarchy" kom ett skurkgäng (skurk=googles översättning till villain och jag tycker inte det känns helt hundra men vet heller inte vad annat en ska använda?) till Novas hus och mördade hennes familj. Hennes pappa brukade alltid säga att Renegades:en skulle skydda dem, men Renegades:en gjorde inte det. De kom aldrig. Så när Novas morbror Alec hittar henne och visar sig vara Ace Anarchy ansluter sig Nova till anarkisterna och litar aldrig på en Renegade igen. 

Adrian är däremot född Renagade. Hans mamma, en av de ursprungliga Renegadesen, dog under The Age of Anarchy. Kapten Chronium och Dread Warden (alltså allt låter SÅ fånigt på svenska??) adopterade Adrian och han fick växa upp bland superhjältar ändå.

Nova vill utrota Renegadesen och Adrian vill att rättvisa ska skipas i världen. När deras vägar korsar blir allting väldigt ... komplicerat, minst sagt.

Jag har ju läst en del av Marissa Meyers tidigare verk så visste ju ungefär vad jag kunde förvänta mig av Renegades. Mina förväntningar visade sig vara rätt realistiska, och det här är på många sätt en riktig Marissa Meyer-bok. Kärleken verkar alltid vara komplicerad, oavsett om det är ödet, sociala klasser eller som här - att vara på motsatta sidor i ett krig - som ställer till det. Det är omöjligt för karaktärerna att bli tillsammans och en riktig pina att läsa om det. Men inte bara, såklart. Det är också rätt fantastiskt och underbart och så så känslosamt. Men man kunde definitivt kalla det bitterljuvt.

Hur som helst.

Det här är ändå inte alls lika mycket en kärlekshistoria som det är en spänningsroman, fylld av fajter och intriger och superhjältar. Tekniken är futuristisk (är det ett ord?) och krafterna superhjältarna har är så konstiga, det är liksom inte bara det gamla vanliga kan bli osynlig/flyga/skapa eld eller what not. Slagsmålsscenerna är många men de tar aldrig över hela historien, vilket är tur eftersom jag sällan gillar att läsa om folk som hoppar en hit, en dit och svingar sitt svärd. Som tur är de sällan utdragna i Renegades och för alltid handlingen framåt. Och okej, de är välskivna också även om jag inte är säker på att jag någonsin kommer läsa om ett slagsmål och faktiskt förstå vad exakt som händer hela tiden. :-)

Väldsbygget är också en stor del av Renegades, som i vilken fantasy/dystopi/sci-fi/okej ni fattar som helst. Och världen Marissa Meyer skapar är - som alltid - så cool! Får typ rysningar. Men för mig är ju alltid karaktärerna ändå det allra viktigaste, vilken tur då att Adrian nästan når upp till Jest-nivå på swoon-skalan. Tyckte om honom i samma stund som vi blev presenterade för varandra. Nova är riktigt trevlig hon med, det är bara så OTROLIGT frustrerande att de är tvugna att gömma sina verkliga jag från varandra som läsare klarar jag inte av det jueee!! Bikaraktärerna får man egentligen aldrig lära känna särskilt bra, och de är väldigt många och har förvirrande namn (många har ju liksom både ett vanligt namn och en superhjältealias) vilket är tråkigt för många av dem vill jag ju veta mer om! Men hoppas det kommer i tvåan.

Den här boken har allting jag vill ha av en riktigt bra bok - någon att crusha på, smart dialog, fantastiskt världbygge, action och spänning och KÄNSLOR. Någonting fattas för att jag ska älska den hämningslöst men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad exakt - är det Nova? Handlingen överlag? Är inte de övernaturliga elementen tillräckligt intressanta? Jag vet inte riktigt, allt jag vet är att jag älskar Adrian och hatar Marissa Meyer för vad hon gör mot sina karaktärer (och mig :))) genom att avsluta Renegades på det sätt hon gör jag menar jag kanske kastade boken tvärs över rummet och skrek av frustration då den tog slut. :-))) Ingen vet.
Foto: Kali Raisl

| Renegades | Marissa Meyer 2017 | Feiwel and Friends | 556 sidor |13+ | köp hos: Adlibris, Bokus |

Andra böcker jag läst av Marissa Meyer:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar