onsdag 22 juli 2015

Top Ten Books That Celebrate Diversity/Diverse Characters

Veckans Top Ten Tuesday är den intressantaste TTTn vi haft på rätt så länge. Det är meningen att jag ska lista tio böcker som ehm ... firar ? mångfald eller har månsidiga karaktärer. För det första så hurrar jag åt temat, för det andra tycker jag det är väldigt knepigt. För vad ÄR egentligen mångfald? Är det människor från olika kulturer, olika religioner, olika klass, människor med en normbrytande personlighet eller sexuell läggning? Alltså ja, det är det väll. Och jag har ju läst böcker där det finns en eller två av de där olika sakerna, men jag skulle ändå inte vilja påstå att de ... firar mångfald på ngot speciellt sätt. Och till exempel homosexualitet tycker jag har blivit VÄLDIGT vanligt i litteratur, vilket förstås är sjuuukt bra, men för det mesta är de homosexuella bikaraktärer, t. ex. i en kärleksroman. De är bästa vännen, inte hen som blir kär i någon och alltså ... nu försöker jag vara smart utan att egentligen ha något vettigt att säga ... på sätt och vis tycker jag att de böckerna nästan "jublar/firar/whatever" mångfald MER än de där det står i fokus, för ofta om det är huvudgrejen blir det SPECIELLT och liksom inte ... mångfald.

Nu blir allting liksom helt fel, när jag skriver det och jag har sor lust att bara radera allting men jag hoppas ni får ut NÅGOT av det och förstår mig rätt.

För såhär tycker jag: böcker där normbrytande egenskaper tacklas som om de inte VAR normbrytande, där det inte blir någon stor grej utan bara ÄR, där tycker jag diversitet (för man kan väll säga så va'?) visas på bäst sätt. Där syns det att alla inte är lika och det är bara så det är. Det är fint och bra och ... ja.

Sen är det ju så, att alla inte genast accepterar en om man är lite normbrytande i det här samhället. Därför är det ju också bra med böcker där man har jobbigt att komma ut, jobbigt att få kontakt med andra människor, där man sedan lär sig handskas med det och det på slutet blir bra. Men jag tycker liksom inte att det är böcker där mångfald får skina, det är mer böcker där det märks hur dåliga vi i vårt samhälle är på att acceptera olikheter.

Hm. Jag vet egentligen inte ens själv vart jag vill komma, det här blir ju met diffust, men just det. Vilka böcker tycker jag passar på temat då?

Jag har kollat på vilka andra böcker andra valt, och jag har visst läst förvånansvärt mycket? För mig är det också så att jag inte direkt reagerar på att DET FINNS EN MASSA OLIKA KARAKTÄRER I DEN HÄR BOKEN, jag kan nämna vääääldigt många böcker där t. ex. homosexualitet förekommer, några stycken där huvudrollen är lite socialt inkompetent/normbrytande på något vis och inte så många där karaktärerna kommer från många olika kulturer. Men okej, det här har jag läst som typ passar:

Engelsfors-trilogin av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg är superbra, tycker jag. Här finns det både olika kulturer, klass, sexuell läggning, sociala färdigheter och så. Dessutom är den här trilogin väldigt bra. Så läs!

David Levithan skriver ju i stort sett bara om homosexuella karaktärer, och han skriver om dem helt utan att göra någon större affär av det. Tycker jag. På ett vis gör han ju det, eftersom han skriver om homosexuella om och om och om igen. Jag, En är ju kanske speciellt anmärkningsvärd i det här sammanhanget, konceptet är något alldeles extra.

I de två böcker jag läst av Nina LaCour tycker jag också det finns en hel del normavvikande personligheter. Jag minns inte tillräckligt bra för att gå in mer på det, men det är så jag minns.

Jenny Jägerfeld skriver bra om normbrytande sociala "färdigheter" (kommer ej på den fina termen för detta) i både Jag är ju så jävla easy going och Här ligger jag ch blöder.

Det finns ju mer. Dessa tycker jag är bäst och viktigast iallafall tills vidare, men en grej vill jag ännu nämna: TV-serien Glee. Jag har nyss upptäckt hur himla fantastisk den egentligen är, och om något så tycker jag mångfald finns i den serien. På så många plan.

Drogproblem, kroniska sjukdomar och sådant finns ju också, men det har jag faktiskt inte riktigt läst om tror jag ..?

Använd gärna kommentarsfältet för att berätta hur ni tänker kring det här, vilka bra böcker har ni läst och fick man överhuvudtaget fram något av mitt flum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar