lördag 9 januari 2021

Böckerna 2020

 Jag läste 29 böcker 2020. Det är sex stycken färre än året före det, men det känns ändå helt okej. Jag hade 52 böcker - en i veckan - som mål, men det var ju inte ens nära. Men tja - har haft mycket annat för mig, helt enkelt! Anordnat fest och gått på fest (då det varit möjligt eh), utan att för den delen glömma diverse distansprogram osv. Sett på serier, lagat mat, ritat, hängt med folk. Sen är det ju faktiskt så att min lästakt väldigt långt, naturligtvis, beror på boken jag läser - är den jättebra läser jag den på två dagar, funkar vi inte ihop kan det ta månader.

Men aja - det om det! Nu dyker vi in i årets statistik!!

Det roligaste Goodreads Year in books gav mig är att årets böcker i medeltal fått 3,3 stjärnor av mig och varit kring 250 sidor långa. Inte ett särskilt högt medeltal, känner jag - det känns rent krasst inte heller som om jag läst särskilt mycket megabra, så det är inte vidare överraskande.

Och det är faktiskt bara en enda bok som inte var en omläsning som fick fem stjärnor!??? SJUKT. Har läst om fyra böcker (Det handlar om dig, Jellicoe Road, Harry Potter & the Prisoner of Azkaban och Vi är inte sådana som i slutet får varandra) som alla är favoritböcker, och av dem var faktiskt Vi är inte sådana som i slutet får varandra nog årets största läsupplevelse. Jellicoe Road fortsätter naturligtvis vara min bästa bok någonsin, men den börjar jag kunna lite nu. Vi är inte sådana var en sån CHOCK nu helt enkelt, hade helt glömt hur bra den är.

Men förutom ovannämnda fick alltså Jaga vatten fem stjärnor! Jag gillade den veeeerkligen. LÄS!

Den trolovade var hands down årets sämsta bok. Antagligen det sämsta jag läst någonsin???

Normala människor var faktiskt alldeles underbar och välskriven och jamen KÄNDES, En dag (recension to come) likaså - det är ju väldigt långt samma plot där, gillar veeerkligen den ploten. Den långsamma kärleken som växer ur en vänskap. Aj mitt hjärta. Nationen var också en otroligt positiv överraskning - så rolig, så on point, så bra! Nattsagor för sömnlösa var faktiskt också en väldigt positiv överraskning för den passade mig EXAKT då jag läste den! Så välskriven och med ett fantastiskt driv. Varför är den inte mer omtalad? Anna Ahlund levererade som vanligt med Ganska nära sanningen som nog är årets varmaste läsupplevelse.

Silver och Dagarna, dagarna, dagarna känns det som om alla älskar - förutom jag.

Så har jag lyssnat på/läst de fyra första Gossip Girl-böckerna! Sen tröttnade jag, för hörni: jag gillar verkligen seriens Chuck tusen gånger bättre. Han är en douche, ja, men han är åtminstone en sexig douche och KEMIN mellan honom och Blair??? SÅ tråkiga relationer i böckerna, usch.

Tripprapporter (recension antagligen to come) förstod jag mig inte på, riktigt. Men Schunnessons språk är snyggt ibland, det ska hon ha. Roxy minns jag knappt, den var väldigt ... intetsägande? Hände inte så mycket.

Har läst de två första böckerna i Cassandra Clares The Infernal Devices-trilogi! Gillar den men det är liksom inte FANTASTISK och ingenting jag inte sett förut. Jag är team Will ifall någon undrar. :-))) är halvvägs igenom trean och har tyvärr spoilat mig själv därav har jag inte ett enormt drag att avsluta, men det är mysig läsning. Trollkarlar och vampyrer och skuggjägare är verkligen ibland det enda som kan trösta en.

Annars har det varit ett väldigt fantasyfattigt år - förutom HP och TID är A Court of Mist and Fury den enda fantasyn jag läst. Den var också mysig! Och med ett väldigt driv. Och med en sexig male protagonist hejhej. Är halvvägs i Call down the hawk men ja, bara halvvägs.

Förutom dessa har jag också läst:

Om det regnar i Ahvaz av Nioosha Shams

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury

Första gången - novellantologi

Tecknar snö av Lina Bonde

Trollvinter av Tove Jansson

Pumpkinheads av Rainbow Rowell & Faith Erin Hicks

Du är aldrig ensam av Sarah Dessen

(någon sorts kommentar för dem som saknar länk - åtminstone ett betyg - hittas på min Goodreads!)

Lite rolig statistik: en enda bok är skriven av en man???? Ojdå. Några av novellerna i Första gången är ju också det, men annars läser jag tydligen väldigt långt bara kvinnor :-)))) Fem engelska böcker och resten svenska!

Överlag ett rätt lugnt läsår. Har läst det jag känt för och nog sökt trygghet i läsningen - därav fyra omläsningar. Tråkigt att inte fler var megabra, kanske borde skärpa mig och börja läsa mer fantasy helt enkelt? Vet att jag ofta blir tagen med storm då jag läser det, nämligen. Återkommer med tankar kring årets läsning!

Vad var det bästa du läste i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar