tisdag 14 juli 2020

Pärlor i höstutgivningen

Vet ni: jag har bläddrat igenom höstens kataloger. Det ääär så kul! Har skrivit upp månad för månad vad jag är intresserad av, och varför inte dela med mig? För att hjälpa er på traven liksom, det är helt förståeligt att alla inte vill/orkar/hinner bläddra igenom x antal förlagskataloger. Men ändå vill veta vad som ges ut! Alltså ger jag er: vad jag vill läsa i höst!

Vi börjar med augusti:
  • Det sista solot av Jennie Dielemans - vet inte mycket mer om denna än handlingen! Som iofs är en del. Men blev intresserad pga: 60-tal som blir 2010-tal, jazztrummis! Låter så glamoröst men också motsatsen till glamoröst. Mkt nyfiken!
  • Vegansk matlåda av Emma & Amelia Oller Westerberg - jamen måste ha den med, Vegansk matlådas debutkokbok! För blir förhoppningsvis fler. Otrooolliigt taggad, älskar deras insta.
  • Falsk spegel av Jia Tolentino (okej den har en lång undertitel men den orkar jag ej skriva ut) - en essäbok! Av en journalist! Om vår samtid och media. Får Carrie-på-2010-talet-vibes, men det kanske är helt fel.

Sen september! Naturligtvis, detta är typ den mest fullproppade månaden, brukar lite vara så känner jag.
  • Fula tjejer av Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson - SOM jag ser framemot denna powertrios come back i ungdoms(ja okej typ mellanåldern)bokvärlden! Vet att det är feminism och kompisar men mer vill jag faktiskt inte veta.
  • Dagarna dagarna dagarna av Tone Schunesson - lånade Tones debut Tripprapporter precis idag, tänker att jag kanske även läser idag? Äääälskar hursom omslaget till Dagarna och hoppashoppas att jag gillar Tones skrivsätt! Gillar henne på instagram åtminstone.
  • Genom märg och ben av Jacqualine Woodson - en ALMA-pristtagare! Ja okej mest därför. Och för att folk älskar Brun flicka drömmer. Som vanligt är det allt jag vet :-)
  • Mio min Mio av Astrid Lindgren med illustrationer av Johan Egerkrans - Åh, måste läsa denna, Egerkrans är otrolig.
  • Gudars like av Meg Rosoff - Läste Rosoffs Den jag var för fyra år sedan, och även om den inte var allt jag ville att den skulle vara så var den fin. Nyfiken på denna!
  • Ett nytt England av Valerie Kyeyune Backström - Los Angeles! Ja det var allt som fångade mig. Men också att Kyeyune Backström har en bakgrund som journalist, tycker sånt är kul.

Och vidare till oktober:
  • Att omfamna ett vattenfall av Ida Therén - New York, Paris, 1920-tal och we're back in Europe 2010. Mer än så behöver jag faktiskt inte.
  • Första gången - elva noveller av bl.a. Elsa Billgren, Sara Edström, Christina Lindström & Johanna Schreiber (antologi) - så spännande gäng författare som medverkar! Ja men spännande tema också såklart. Novellsamlingar kan ju vara rätt mysiga tänker jag.
  • Den trolovade av Kiera Cass - har inte kommit vidare i The Selection-serien, men det här är första delen i en serie på bara TVÅ böcker! Väldigt mycket en win i min bok, så mycket mindre commitment då ju. Äääälskar att läsa om baler och monarker så antagligen kommer detta falla mig i smaken.
Hittar verkligen inte något kul som kommer ut i november? Än åtminstone. Så det var det! Ärligt tycker jag det är en rätt mager skörd? Vad händer? Men vad vet jag, känns som det var evigheter sedan jag gjorde detta.

Vad vill ni läsa? VAAAD har jag missat? Har 100% missat nåt fantastiskt.

2 kommentarer: