fredag 17 juli 2020

Filmrecension: Sotto il Sole di Riccione

Nu blir det filmrecension! Under Ricciones sol (eller Under the Riccione Sun men orig. Sotto il Sole di Riccione) är en Netflixfilm från i år - om ungdomar på rivieran! Twisten är då att det faktiskt är en italiensk film, vilket är und-er-bart. Om ett gäng som vad det verkar brukar spendera somrarna tillsammans, men så tillkommer några nya typer, såklart. Och det är drama och kärlek och fester och en jobbig överbeskyddande mamma och hela tiden spelas Thegiornalistis Riccione i bakgrunden. Nästan åtminstone. Tur då att jag faktiskt tycker det är en superbra låt, som verkligen fångar känslan där på rivieran.

Miljöerna är vackra och skådespelarna likaså. Ibland är det lite väl klyschigt och cringe-vänligt, de kommer undan rätt enkelt och det mesta löser sig. Så som det gör på film. Men det är väldigt trevligt att följa med det här gänget och trots att det är många pralella handlingar att hålla reda på känns det aldrig rörigt, utan det knyts ut väldigt fint på slutet och känns verkligen som om vi får känna karaktärerna alldeles tillräckligt bra för att bry oss om deras historier. Okej att de flesta blir kära megasnabbt och att det här överlag är en väldigt lycklig film - förutom för de gamla pojk- och flickvännerna - men liksom så kan det ju vara på sommaren.

Älskar verkligen alla bromancer som växer fram, älskar volleybollsturneringen som för dem samman. Tycker att Mara gärna hade kunnat få en större roll, åtminstone mer bakgrundshistoria. Men överlag är det här verkligen en fin, varm tonårsfilm som jag är superglad för - långt mycket bättre än de flesta tonårsproduktioner Netflix gett oss (tänk The Last Summer, The Kissing Booth, Tall Girl osv osv ...). Jag känner liksom att jag väldigt gärna ser om den här filmen, och hur ofta händer ens det? Mycket _uppfriskande_ med annat än engelska för en gångs skull också :-) SE! Om du gillar tonårsfilmer, that is. Och står ut med lite klister ibland.