torsdag 24 januari 2019

Biofilmerna jag såg 2018

Nu är ju det här inlägget alldeles för sent, egentligen. Eller ähh vaddå vem har bestämt att års bästa-inlägg MÅSTE komma upp precis i början av det nya året/slutet av det gamla? jag har faktiskt inte hört om någon sådan bestämmelse så då måste det ju vara okej. Och alltså filmer blir ju ändå inte out of style, det är kul att läsa om dem (förhoppningsvis) och kul att skriva om dem oavsett tid på året!

Nu har jag bara en större anledning att göra det, typ. Hursom: filmer jag såg på bio i år! Aka typ alla filmer jag såg, är väldigt väldigt dålig på att se på film hemma nuförtiden.
THE GREATEST SHOWMAN
Den här var så, så hajpad i slutet av 2017/början av 2018 - förväntningarna var höga. Men alltså jag blev rätt besviken. Scenografin och kläderna är helt fantastiska, musiken lika så - det är en show. Men själva handlingen var tråkig och spretig och jag kunde liksom inte ta till mig karaktärerna riktigt. Men en riktig karamell för ögat och örat är det för det!
COCO
Den här var så söt! Och otroligt vacker. Både vad gäller handling och estetik! Handlingen i sig är ganska basic, men att det utspelar sig i Mexiko och att man därmed får ta del av en kultur som inte superofta lyfts fram inom mainstream populärkultur höjer dne ju, och gör den väldigt trevlig.
CALL ME BY YOUR NAME
Är typ superkluven vad gäller denna? Miljöerna är helt OTROLIGA och själva stämningen som ligger över den är så najs, men sen fastnade jag inte riktigt för handligen eller karaktärerna. Vill se den igen för att se vad jag tänker nu!
BLACK PANTHER
Den här är HELT OTROLIG OCH JAG ÄLSKADE DEN!!! Allt från effekter till karaktärer till själva handlingen är helt amazing var helt tom efteråt. ALLA måste se denna oavsett Marvel-fan eller ej!!! ÄLSKADE Wakanda.
LADY BIRD
Också denna tyckte jag SÅ SÅ mycket om!! Älskar hur Lady Bird är och hur rått hennes liv och karaktär porträtteras. Gör så ont att bevittna relationen mellan henne och mamman, men där finns så mycket kärlek, också.
AVENGERS: INFINITY WAR
Okej så: kommer typ inte ihåg så mycket från denna? Mer än att jag var rätt paff efteråt för att: VAD FAN. Är ju iochförsig så väldigt ofta efter en Marvel-film. Har verkligen försökt undvika spoilers inför fortsättningen så är fortfarande väldigt förvirrad och har noll aning om vad de kommer hitta på.
OCEAN'S 8
Har inte sett en enda Ocean's innan denna och tyckte den var så cool. Men så dumt att den får en att vilja bli superskurk ju? Hhahha. Tyckte nog inte den var fantastisk, dramaturgin är ju väldigt basic och så men uppskattade klart att det var en massa badass kvinnor i fokus!
MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN
Alla verkar typ älska denna?? Jag fattar inte jag var faktiskt rätt så besviken. Jag tycker den är all over the place och den slutar precis när den kommer igång. Kändes väldigt halvt då det var två paralella historier, de blev ju liksom bara halva historier då. Och tyckte typ inget stämde överens med ettan! MEN: miljöerna är så vackra jag dör en smula och jag ÄLSKAR musikaler oavsett hur dålig ramhandlingen är. Eller okej bara sångerna är najs då. Och skådisarna karismatiska.
UNGA ASTRID
Astrid är så cool så cool och det visste jag ju ännu lite säkrare efter att ha sett denna. Tyckte det var lite synd att den inte berörde Astrid som författare typ alls, men den här delen av hennes historia är ju också väldigt intressant och passar sig så bra på film. Hon som spelar Astrid gör det superbra och hela filmen är väldigt vackert filmad. Den känns äkta också! Förskönar inte, jag gick definitivt ut från bion med en klump i halsen.
THE INCREDIBLES 2
Älskade faktiskt denna, och är så glad för det för SOM vi har väntat! Skrattade konstant. Sen tänker jag inte börja analysera den på något djupare plan för The Incredibles är The Incredibles jag älskar dem föralltid. (Också: det hade ju kunnat bli superfel SÅ GLAD att det inte blev så!)
A STAR IS BORN
Även denna älskar typ alla jag känner som sett. Jag är inte särskilt övertygad storyn tycker jag är precis som allt vi sett förut. Men okej, det är en musikal så jag sitter med gåshud oavsett jag vill eller inte, och det är skönt att den problematiserar en så romantiserad bransch. Och Gaga och Bradley Cooper gör ju båda bra insatser. Så den är inte dålig, bara inte så fantastisk som hela världen verkar tycka. Enligt mig då.
FANTASTIC BEASTS: THE CRIMES OF GRINDELWALD
Såhär: det finns hundra saker som inte stämmer med originalböckerna, det finns en massa grejer som är långsökta och alltså jag skulle kunna irritera mig på allting. Men. Det är the wizarding world, magin är fantastisk och SPOILER MARKERA FÖR ATT LÄSA jag gråter typ lite då vi är tillbaka på Hogwarts. Och då vi ser Jude Law som Dumbledore. Och åt Grindelwald och Dumbledore-grejen. SLUT PÅ SPOILER. Jag ÄLSKAR alla konstiga monster, jag älskar kampen mellan gott och ont. Det finns väldigt mycket som är fel men också så himla mycket som är rätt och Newt är ju fin, faktiskt.

Sammanfattningsvis: Ett år fyllt av uppföljare. Och många väldigt fina filmer! Mina bästa var nog Black Panther, Lady Bird och The Incredibles 2. Vilka har du sett? Har du sett någon av dessa?

4 kommentarer:

  1. FANTASTIC BEASTS: THE CRIMES OF GRINDELWALD har jag sett och jag älskar verkligen att försvinna in i den världen! :D Unga Astrid vill jag se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa J K Rowlings wizarding World i mitt hjärta <33! Unga Astrid var så bra och fin!

      Radera
  2. Ja ja ja Black Panther! <3 Den och Infinity War var nog de mäktigaste filmerna jag såg, mvh Marvel-maniac. Jag såg även Fantastic Beasts och Mamma Mia, tyckte om både även om jag föredrar föregångarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marvel-filmerna är så bra (oftast) ser så mycket framemot alla som kommer i år!! Och ja, föredrar nog också föregångarna till båda :) (Eller okej är ej helt säker vad gäller Fantastic Beasts ...)

      Radera