tisdag 18 juli 2017

Två Netflix-serier jag sett #1

Tänkte först publicera det här inlägget på MÖRKBLÅTT (gjorde det till och med) men så tänkte jag: äsch men vad fan, onödigt att ha film, tv, musik-summeringarna här och ändå aldrig tips om något om jag nu tänker göra det på min andra blogg!?! Som faktiskt ej är menad för det. Så - nu börjar jag en inläggsserie där jag recenserar Netflix-serier (och kanske andra) jag sett. Redan skrivit om fyra, här kommer de två första!
WET HOT AMERICAN SUMMER: FIRST DAY OF CAMP


Handlar om: Gänget från kultfilmen från 2001 har samlats igen, 14 år senare, men spelar fortfarande samma personer – dock utspelar sig dessa åtta avsnitt före filmens händelser, under lägrets första dag. Och obvi händer en massa grejer eftersom det finns stoff för tjugo avsnitt.
Jag tycker: Såg filmen (för första gången ever) precis innan så först kändes det väääldigt konstigt att karaktärerna plötsligt såg väldigt annorlunda ut. DOCK tycker jag de flesta lyckades fånga samma karaktär som de var för 14 år sen så det är ju skickligt gjort.
Alltså det här är ju inte-tänka-alls-underhållningen så det är som det det funkar. Jag hade kunnat leva utan en hel massa twister och tycker att medan filmen precis lyckades balansera mellan att vara för mycket och för litet så har det gått alldeles överstyr här. Alltså det är kul på sina ställen, och gillar ju personerna samt tycker det är rätt snyggt hur de tillslut lyckas knyta säcken MEN det finns detaljer som ej funkar med filmen. Och vissa skådisar är rätt så väldigt dåliga i denna reunion. Främst av de nya dock. Men alltså: gillar en filmen är det här nog värt, och jag längtar ju supermycket till Wet hot american summer: Ten years later som kommer i augusti!
Betyg: 7/10

Bildkälla: Netflix
RIVERDALE
Handlar om: Jason Blossom hittas död, Archie har en affär med sin musiklärare och Veronica Lodge flyttar in från storstan för att hennes pappa hamnat i fängelse. Lilla Riverdale är långt ifrån så lugnt och idylliskt som det kan verka på ytan.
Jag tycker: De typ ... okej, majoriteten av avsnitten tycker jag DRYPER av klyschor – ändå ville jag ju fortsätta kolla. Men alltså: tycker varenda himla karaktär är en klyscha, och det är INTE bra. Jag menar: vi har ”the gay best friend” (som seriöst är typ en sämre kopia av Walt från The Carrie Diaries.), den rika, missförstådda tjejen, den rika, elaka tjejen, den sockersöta tjejen som är olyckligt kär i Archie, den konstiga, allra bästa vännen och så Archie själv, som är bra på allt och har en trasig familj. Men såhär: trots alla dessa klyschor lyckas det bli rätt bra, och jag bryr mig ju ändå om några av karaktärerna så ärligt är det rätt imponerande gjort.
Något som dock väger upp ännu mer är: estetiken. För FASIKEN vad snyggt det är! Och Cole Sprouse är inte ful. Han är rätt så perfekt. (!!!!?) Plus Jughead är cool och intressant och kan han gifta sig med mig?
Och det är ju spännande. Och rörigt och irriterande och klia-sig-i-huvudet-förvirrande. Tycker faktiskt mysteriet sist och slutligen var rätt osnyggt gjort pga det löstes i verkligen sista ögonblicket och tycker inte man som tittare hade någon chans att lista ut någonting.
Slutet var ju också skitjobbigt, såklart, så nu måste jag se mer. Och okej: de sista avsnitten var rätt najsiga och full-on-action. Och ÄLSKAR Blossom-familjen – 100% min tv-family of choice. (Alltså att se på. Ej vara del av. Huuuu.)
Betyg: 7.5/10

2 kommentarer:

  1. Min kompis har visat mig liiiite av wet hot american summer. Men då fick jag ju också bara se de roligaste scenerna. XD
    Riverdale är ganska rejält beroende framkallade. Du har rätt i att karaktärerna är klyschor. Men jag tror serien räddas av att det är så medvetet gjort. Det är liksom inte fantasibrist utan nästan ett grepp. Och ja mysteriet är himla svårt att förutse. Jag hoppas det kommer mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla whas! Tror du kan gilla - dock tycker jag att de serierna ibland går alldeles för mycket till överdrift, speciellt ten years later - men gillar en vill en ju ha mer så. Är ju dock mest bara underhållning och ej supermycket kvalité, men ja :)

      Hoppas också det kommer mer av Riverdale!

      Radera