onsdag 10 maj 2017

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks är en fantastisk, genialisk historia alla som kan borde ta del av. Så! Nu var huvudgrejen sagd. Nu kan du i princip skippa resten av recensionen och bara lita på mig. Men den som behöver mer för att övertygas - fortsätt läsa!

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks handlar alltså om Frankie som börjar på en internatskola. Här träffar hon Matthew Livingston, som är något år äldre och hör till de populäraste, mest bortskämda killarna på skolan men som ändå är rätt charmig och rätt som det är blir de tillsammans. Rätt snart förstår Frankie att Matthew är med i ett hemligt sällskap för killar, samma sällskap hennes pappa ibland råkar nämna då han tagit ett glas extra. Frankie inser att Matthew undanhåller saker för henne och börjar nysta upp mysteriet kring den hemliga klubben, mycket för att hon vägrar bli sedd "bara" som en kvinna utan vill bli sedd för den människa hon är, för de åsikter hon har, för sina idéer och sin personlighet. Så hon kommer på ett sätt att visa dem, en gång för alla: hon är ingen att leka med.

Haha gud vad fånig beskrivning. Har svårt att få ihop något vettigt men alltså det där är egentligen grundpremissen^^: Frankie börjar på skolan, blir ihop med poppis kille, vill vara med - tar till drastiska åtgärder. Var ärligt talat inte alls dessa jag hade väntat mig - trodde jag skulle få något i stil med en coming-of-age i internatskolemiljö med drag av feminism och antagligen någon love-story. Men E Lockhart knockar mig igen! För det här var tydligen allt jag ville ha av en bok.

Alltså: hemligt sällskap, rika, borskämda kids, internatskola, feminism, färgstarka karaktärer, intressant syster i bakgrunden, HEMLIGT SÄLLSKAP, en kärleksrelation som aldrig är i main-fokus och som verkligen inte blir som de brukar bli i YA. Detta känns bara så himla FRÄSCHT och är så otroligt SNYGGT och INTRESSANT och SPÄNNANDE och ROLIGT!!! Är precis min humor. Och älskar Frankie, såklart - för hennes feminism, ifp:s (även om jag tänker att det blir ännu bättre i original), hennes kampvilja, hennes glöd, hur hon dras mellan att vara alla till lags eller vara den hon verkligen är. Hur hon analyserar allting, är knivskarp och en strateg in i det sista. Feminismen genomsyrar allt utan att bli härskande - det blir liksom ett perfekt hopkok humor, feminism, kärlek, relationer överlag och internatskolemiljön som extra krydda. Detta är en HEEEELT amazing bok kanske framförallt för att Frankie faktiskt går över styr - och för att hon gör det på ett så trovärdigt sätt; hennes handlingar känns liksom faktiskt helt logiska i stunden.

Annars är jag ju också en sucker för internatskolor (Jellicoe Road, Harry Potter, _läs detta inlägg_) och hemliga sällskap efter kanske framförallt Gilmore Girls - jag tillhör dem som älskar Logan-Rory och då framförallt i början (inte alls i A year in the life ... ugh) - ÄLSKAR grejen med Life & Death Brigade där och Dumbledores armé i Harry Potter. Det är ju dock inte helt samma här och jag skulle nog ärligt talat gärna velat ha lite mer hemligt sällskap-grejs, men det vi får räcker ändå långt och det tillsammans med internatskolan är egentligen typ det enda som behövs för att få mig på fall.

Ja och en av de viktigaste grejerna: språket. E Lockhart är en fantastisk skribent, det såg vi i Kanske är det allt du behöver veta, det ser vi här. Det här är ju faktiskt en av hennes äldre böcker - men även här är språket fantastiskt, vattentätt, fullt av humor och ironi och FRANKIE + så himla smart hela tiden för Frankie tillhör 100% en av de smartaste karaktärerna jag läst om. Jag var fast vid första sidan och tvungen att läsa läsa läsa i ett svep tills den var slut trots provvecka. Trots provvecka! När den väl var slut kan jag ju dock ha ångrat mig lite för då fanns den ju inte kvar mer ... En av mina absolut bästa läsupplevelser in a while - läs läs läs!!! Tur ändå att en ny bok av Lockhart släpps av Lavender Lit så snart som i höst! *insert hundra hjärtögonemojis*
Foto: Heather Weston

| Den ökända historien om Frankie Landau-Banks orig. The Disreputable History of Framkie Landau-Banks | E Lockhart 2008 övers. Carina Jansson 2015 | Lavender Lit | 289 sidor | 13+ | köp hos: Adlibris, Bokus |

Kanske är det alt du behöver veta

4 kommentarer:

  1. den är så himla bra! vill nästan läsa den igen nu efter din recension. kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAAA. Och åh kul, det är ju absolut en omläsningsvärd bok ;D kram <3

      Radera
  2. Gillade också denna, det är en sådan bok jag önskar att jag hade läst som ung tonårstjej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår verkligen det, den är såå härlig! Ska försöka få alla mina vänner att läsa.

      Radera