måndag 27 mars 2017

Vecka 12 Stan gånger två och utläst bok gånger tre

Hejsan den här veckan har varit sjukt händelserik.

Har som vanligt sett ett gäng Buffy-avsnitt, men faktiskt inte supermånga. Nu på veckoslutet har jag t ex inte sett ett enda! WHAT. Nej men har varit tvungen att prioritera ...

På måndag var jag på brankkis som vanligt. Var inte superkul pga vi knöt mest knopar - är inte ett megafan av knopar eh. På tisdag läste jag ut Alla tiders dinosaurier, delvis för en skoluppgift, delvis för mig själv. Den var superbra och mycket intressant! Var helt uppfylld av dinosaurier efteråt, vill SÅ läsa mer om dem. Detta var förresten andra Egerkrans-boken jag delvis läst för skolan, så himla underbart att få någon "nytta" av dem annat än att de är bra och jag vill läsa dem. Det var förövrigt en toppenbok att läsa för just det jag behövde till skolan, så det var ett smart drag liksom. Plus den är bara drygt 60-sidor med text på varannan, så tog egentligen inte så länge. Aja, ska komma rec på den åtminstone!

På onsdag skrev jag nog mest på en finska-presentation om artificeill intelligens - eller okej såg typ en massa videos. Eller nej det var på tisdag ... på tisdag kollade jag videos och på onsdag skrev jag ner det jag lärt mig typ. + kollade wikipedia haha. AI är förresten sjuuukt intressant och lite skrämmande men mest fascinerande. Skulle typ jättegärna arbeta med det, men måste nog lära mig lite mer om datorer innan det ... Dock väääldigt svårt att greppa och få förståeligt, speciellt på ett språk som inte är mitt första. Tror presenationen gick bra hursom! (Okej, vet att jag redan skrivit om detta ..!)

På onsdag planerade vi även rörelser för triceps och bröst som vi ska lära ut till resten av jumppagruppen typ nästa vecka. Eller möjligen nästnästa pga är inte helt säker på att vi har lektion den här veckan ..? Det var rätt svårt, vi visste cirka noll. Ingen annan visste iochförsig heller så mycket. Äh men det blir väll vad det blir.

På torsdag fick jag stiga upp nio för jag skulle ensam till Helsingfors! På intervju! För en skola! Okej har även skrivit om detta känner jag. Viktigt att nämna att jag for ensam hursom. Har nog aldrig varit helt ensam i Helsingfors. Det var rätt kul, men inte så kul som jag hade tänkt. Kände mig lite osäker, sådär, och rätt nervös inför intervjun faktiskt, vilket jag inte direkt varit innan. Blev MEGA nervös när jag satt i väntrummet och såg de andra två. Försökte ignorera nervositeten genom att fråga varifrån de kom, vad de hette och så. Det gick sådär.

Åt en härkissallad på Fazer tillsammans med flickan som var på samma intervju. Vi hade så himla konstigt mycket gemensamt och hon bor i en stad inte långt från min, så förhoppningsvis kan vi till och med hålla kontakten! Fick faktiskt besked om platsen idag (måndag), jag fick den inte. Det känns inte så farligt, jag är ärligt talat rätt så lättad och tror att tvåan kan bli toppen där jag går nu med. Det är teater, gamlas dans, jag ska vara tutor, ta körkort och se min yngsta lillebror bli ett år. Det blir nog bra det här, det var nog inte meningen att jag skulle till Belgien. :')

Köpte ett läppfett på LUSH förresten! Mycket nöjd med det. Mycket för att förpackningen är helt himla underbar, en del för att jag behövde ett nytt bra lättfett. Köpte även strumpisar hos monki, som skulle kosta 8€ men plötsligt var nedsatta till en! Ibland har en tur. Så jag köpte två paket! (Ett paket hade dessutom redan två par i sig - jag fick fyra par för 2€!!!)

När jag kom till byn med bussen var det raka vägen till jumppan trots att jag var sjukt trött. Men blev nog lite piggare av jumppan faktiskt, även om jag på sätt och vis blev tröttare eh ... som tur hade jag inte mycket jag var tvungen att göra hemma, bara skriva på en sammanfattning på AI-arbetet som inte tog särskilt länge och som jag ändå kunde fortsätta med på morgonen nästa dag.

På fredag skrev jag alltså sammanfattningen typ klart och höll själva presentationen. Hade även hk som typ är mitt värsta ämne, eller vet ärligt talat inte riktigt varför men kan liksom inte förmå mig till att vara intresserad. Sitter antingen och fixar med bloggen eller ritar varenda timme, då går tiden lite snabbare åtminstone ... denna gång for dessutom onödigt mycket tid till någon form av debatt mellan en elev och läraren om vare sig snus är bättre än snus eller lika dåligt. Jag förstår verkligen inte pointen i den argumentationen, som nu egentligen bara var en argumentation från elevens sida men aja, lite underhållande var det ju ändå.

Hemma åt jag typ fyra bröd med tomatsås på och sedan for jag på byn med W och N. Vi satt en stund i bibban, for till butiken (jag köpte en hasselnötschoklad MAJ LÅVV.) och unccan en stund och sånt. Var även lite ute, nu när det äntligen börjar vara helt okej skönt att vara ute.

På lördag for jag + sex kompisar till stan för att se *trumvirvel* Beauty & the Beast!!! Var så peppad. Försvo mig dock - skulle åka med en annan som hämtade mig hemifrån, var vaken redan kvart före tio men hade lyckats somna igen när de var här halv tolv eh ... var dock rätt snabb på att fixa mig sen! Så första jag gjorde i stan var köpa en smoothie som morgonmål. Den var god, smakade typ parfait.

Vi hade reserverat biljetter inför bion, men kom för att lösa ut dem för sent ... typiskt nog. Fick dock ändå rätt bra sittplatser! Dock inte alla bredvid varandra, men man kan ju ändå inte prata med någon som sitter sex stolar bort direkt + en ska ju inte tala på bio ... ;-D Vi skulle äta innan bion, det var därför vi blev lite sena med att lösa ut dem (pga var ej smarta och tänkte att en kan ju lösa ut biljetterna först ...). Vi åt på Friends & Brgrs hursom, det var gott som vanligt även om jag typ inte tyckte det var lika gott nu? Tror inte jag älskar deras glutenfria semla typ.

Aja - bion! Alltså jag älskade verkligen live action-versionen. Tyckte den var fantastisk: helt otroligt vacker. luke Evans var en perfekt Gaston, Dan Stevens en otrolig Beast och Emma Thompson en underbar Mrs Potts. Om jag ska klaga på något, så är det faktiskt tyvärr Emma Watson. Jag kändes helt enkelt väldigt blek i sin tolkning av Belle, saknade gnista liksom. Dessutom hade de ju redigerat sönder hennes röst?!? Ugh. Hon var otroligt vacker och tycker ändå inte hon var dålig, men hade helt enkelt förväntat mig mer. Älskade de flesta numren och gillade de nya inslagen, en helt magisk filmupplevelse var vad det var. Gå och se!

När jag kom hem på lördag väntade mommo och tortillas mig, båda fab saker. De hade lagat tortillabröd själva och de var amaze och fyllningen med. Ah, älskar tortilla. På kvällen såg jag filmatiseringen av Innan jag dör, Now is Good, pga hade läst ut den på fredag och ska skriva en jämförelse mellan dem till skolan. Kan kort säga såhär: filmen hade en hel hög med missar. Efter att jag sett den började jag hursom på Den ökända historien om Frankie Landau-Banks som jag läste ut på söndag - kunde helt enkelt inte sluta och är megaledsen över att jag inte har den läsupplevelsen framför mig.

Efter att jag läst ut Frankie var det skola som gällde och sedan pratade jag med bokcirkeln, gjorde lite mer skolgrejs och duschade. Läst två kapitel Pappa Pellerins dotter innan jag släckte lampan. Och det var min vecka pjuh!

Vecka 13 börjar provveckan, så jag kommer ha mer än alltför mycket för mig. Är faktiskt lite stressad. Överlever säkert. Sen så har jag typ två/tre inlämningar också, men annars är det nog inte så mycket annat än skola på g, tråkigt nog. Hur var din vecka tolv och vilka planer har du för den här veckan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar