tisdag 24 januari 2017

Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

Hej people! Dagens recension är på den första boken jag läste 2017 - det var en fantastisk en, det kan jag säga redan nu. Översatte den från uppsatsen jag skrev om den till engelskan, så sorri om det blir lite krystat eller stelt ibland, en skriver ju annorlunda på engelska och så men är ändå rätt nöjd! Och slutet var ju hundra gånger snyggare på engelska men nu får det vara som det är ...

Jag vet verkligen varifrån jag ska börja berätta om det underverk Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe. Den här boken ... den här boken. Den är helt fantastiskt, fick mig att tappa andan gång på gång på gång och jag ville mest gråta hela tiden - för känslorna, ledsamheten som liksom svävar över allting, värmen, humorn, bara ... alltihopa. Det här är perfektion i bokform.
Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe är berättelsen om Angel Aristotle Mendoza och Dante Quintana. Vi befinner oss i El Pasa, Texas, sommaren 1987. De träffas vid poolen för första gången, Dante erbjuder sig att lära Ari simma med sin gälla röst och Ari överraskar sig själv genom att anta erbjudandet. Det blir öppningsscenen för deras vänskap, en vänskap som emot alla odds kommer vända upp och ner på deras liv.
Dante älskar att läsa poesi, vill bli konstnär, är galen i sina föräldrar och kommer överens med vem som helst. Ari är något av en ensamvarg, förstår sig inte på sina föräldrar, läser om han inte har något bättre för sig, vet inte vem gan är eller vem han vill bli och tänker en hel del på sin bror, som sitter i fängelse och är elva år äldre än Ari och aldrig nämns i familjen Mendoza. Ari och Dante är som natt och dag, men ändå är Dante plötsligt den enda person Ari gillar och den Dante vill vara med 24 timmar av dygnet.
Det här är också en bok om en hund, om relationen mellan söner och deras föräldra, om att vara mexikan, om att växa upp och om att upptäcka livets - universums - alla mysterier.
När jag först öppnade den här boken hade jag ingen aning om vad som väntade. Jag hade läst fantastiska saker om den, men trodde ändå inte riktigt att den kunde vara så bra. Jag är så väldigt glad att jag hade fel!
Om jag var tvungen att beskriva den här boken med ett ord, skulle det antagligen vara: hisnande (Google translates översättning på breathtaking - vet faktiskt inte om det finns något mer passande ord?). Eller magisk. Eller bara VACKER ... eller unfreakingbelievable - som ju kommer från Himlen börjar här som också är himla bra samt lite liknande. Ugh, jag kan faktiskt inte bestämma mig! Som tur behöver jag inte det, jag har ju ett helt blogginlägg till mitt förfogande att skriva om miraklet som är Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe.
Jag tror att den största anledningen till min besatthet av den här boken är Ari. Hans tankar, hans tvivel, hans ilska och misstro ... de är alla saker jag kan relatera till. Han är så vilsen men ändå så underbar och till freds med personen han är - även om han är förvirrad och inte förstår varför det måste vara så svårt att leva, speciellt då en är femton, så försöker han aldrig vara någon han inte är. Han sviker aldrig sig själv även om han inte förstår vem han verkligen, innerst inne, är. Det gör både ont och är fantastiskt att läsa om hans liv.
Och så har vi Dante, som är som det magnifikaste fyrverkeri. Han är positiv, bra med ord, kärleksfull, varm, konstnärlig, spontan, lojal ... jag kunde fortsätta i all evighet om den här karaktären - den här personen - Benjamin Alire Sáenz har skapat. Vem kan låta bli att älska Dante? Men han är inte 100% positiva karaktärsdrag, såklart. Han kan också vara tanklös och lite naiv, han är full av lager och både han, Ari och deras respektive föräldrar är några av de bäst skriva karaktärer jag läst om.
Och så finns språket. Det vackra, vackra språket som är Benjamin Alire Sáenz. Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Univserse består av 105 kapitel. Jag skulle kunna citera den sista pragrafen i varenda ett av dem och varje citat skulle inneha en av universums hemligheter, en perfekt prickad sanning om livet. Okej - jag är inte alldeles ärlig då jag skriver det där ... jag försökte ta några på måfå och det funkade inte riktigt - åtminstone inte om en inte har hela kontexten. Men ändå, här kommer några exempel, för SOM DE FINNS AV DEM ÄNDÅ!
Words where different when they lived inside of you.

Wow, a world without darkness. How beautiful was that?

Inte bara en paragraf, men gillar denna så hiiiimla mycket:
So I renamed myself Ari.
If I switched the letter, my name was Air.
I thought it might be a great thing to be the air.
I could be something and nothing at the same time. I could be necessary and invisible. Everyone would need me and no one would be able to see me.

När jag bläddrade igenom sidorna och läste de sista orden av varje kapitel, märkte jag att många av dem gäller Aris pappa. Jag tycker det är intressant, för när jag tänker på vad den här boken handlar om - i sin kärna - är inte Aris relation till hans pappa en av de första sakerna som poppar upp. Kanske i topp fem, men det är liksom inte den delen av storyn som slår en i ansiktet och säger: hej, det här är grejen! Var uppmärksam på scener som gäller mig! Försök förstå mig, bli fäst vid mig, bry dig om vad som händer när det handlar om mig för DET HÄR är huvudhandlingen!
Fortfarande så ÄR ju Aris pappa en stor del av storyn, han berör mig och han hör till en av de mest komplexa karaktärerna i boken. Det är bara det att all utveckling i hans och Aris relation händer under ytan, samtidigt som allt det andra händer - Ari träffar Dante och börjar förstå saker om sig själv och världen omkring. Det största fokuset är aldrig på fader-son-dramat, utan det finns helt enkelt just undertill hela tiden och är aldrig INTE där. Jag tycker det är helt otroligt hur Benjamin Alire Sáenz har klarat av att göra det - att skapa så många paralella handlingar som går in och ut från varandra, hur allt tillsammans skapar en form av dans och utan att läsaren ens märker det utvecklas det till LIVET. Titeln, Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe, kunde inte vara mer träffande - Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe ÄR att upptäcka universums alla mysterier.

| Aristotle & Dante Discover the Secrets of the Universe | Benjamin Alire Sáenz 2012 | Simon & Schuster | 359 sidor | 13+ | köp hos: Adlibris, Bokus |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar