lördag 3 september 2016

Tsatsiki x 7

Nu tänkte jag recensera en hel rätt så lång serie i ett och samma inlägg. Istället för att göra som med t ex Semlan & Gordon, dvs skriva hundra enskilda recensioner där jag upprepar samma saker om och om igen.
Serien om Tsatsiki är inte direkt ny - förutom de två senaste böckerna, som faktiskt kom ut så sent som på hösten 2015. Alla böckerna har fått uppdaterade omslag, inlageillustrationer och tydligen har vissa saker ändrats i handlingen också för att passa den nuvarande generationen. Jag har läst originalen, förutom i första bokens fall. Reagerade dock inte på att den skulle ha varit särskilt modern?

Den första boken, Tsatsiki & morsan kom hur som helst ut för första gången 1995. Tsatsiki börjar ettan och träffar Per Hammar, vars mamma ser helt annorlunda ut än morsan. De blir bästa vänner rätt så snabbt och deras vänskap räcker hela serien ut och är typ finaste vänskapen jag läst om.

Jag sträckläste den här serien på några dagar när jag var sjuk - det är en sådan serie. En serie en inte blir trött på och som är så lättläst att den funkar trots att tankarna är slöa. Dessutom får den en på gott humör, vilket ju alltid kan behövas.

Karaktärerna och humorn är det som gör dessa böcker så himla härliga. Alla personbeskrivningar är väldigt färggranna och originella, samtidigt som de känns trovärdiga. Vissa saker är kanske lite överdrivna, men det hålls på en sådan nivå att det bara blir roligt, inte störande. Beskrivs liksom ändå så realistiskt så en köper allt.

Det är hög igenkänning i den här serien, galna upptåg, normbrytande figurer och fina funderingar. Tsatsiki växer och är ju rätt så stor i den senaste, Tsatsiki & olivkriget. Jag föredrar dock att läsa om den yngre Tsatsiki, då kärleken var oskyldig, morsan viktigast och fantasin enorm. Dessutom vågar Moni blanda in svartare, tyngre saker i Tsatsikis liv, som alkoholism, rasism osv. Resultatet blir trevliga böcker som ändå får en att tänka och tar upp grejer som barn verkligen borde bli medvetna om, på ett sätt en förstår, genom Tsatsikis ögon.

Jag gillar som sagt böckerna där Tsatsiki är yngre mer - vilket jag tror till viss del kan bero på moderniserngen av de nyare. Eller alltså: Tsatsiki & olivkriget och Tsatsiki & Hammarn kom ju ut för bara ett år sedan, så de är ju helt enkelt nyare. Då blir det ju av sig självt smartphone-generation över det hela, vilket jag är lite trött på. Dessutom känns Tsatsiki & olivkriget väldigt mycket som en typisk, svensk familjefilm (vilket den ju också blivit) och jag vet inte ... det funkar inte riktigt för mig.

Förstå mig rätt nu: jag gillar fortfarande boken, jag älskar Tsatsiki och Hammarn och morsan men Tsatsiki & olivkriget blir på något vis lite avskild från resten av serien, då jag tycker vissa saker motsäger vad som hänt innan. Dessutom är Hammarn med rätt så lite och han är typ min favorit ... och så händer det en supertråkig, onödig sak på slutet av Tsatsiki & olivkriget. Främst tycker jag väll det är tråkigt VARFÖR det händer ... och att det händer. Känns alldeles för tråktypiskt.

Summan av kardemumman: de här böckerna är otroligt njutningsfylld läsning som innehåller både skratt och tårar, äventyr och missöden. Karaktärerna är härliga och berättelsen skrivs med glimten i ögat. Jag föredrar de äldre böckerna, men allt som allt är den här serien definitivt en fullpott.

| Tsatsiki & morsan | Moni Nilsson 1995 illust. Pija Lindenbaum 1995/Sarah Sheppard 2015 | Natur & Kultur | 172 sidor | 6+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Tsatsiki & farsan | Moni Nilsson 1996 illust. Pija Lindenbaum 1996/Sarah Sheppard 2015 | Natur & Kultur | 150 sidor | 6+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Bara Tsatsiki | Moni Nilsson 1997 illust. Pija Lindenbaum 1997/Sarah Sheppard 2015 | Natur & Kultur | 139 sidor | 6+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Tsatsiki & kärleken | Moni Nilsson 1999 illus. Pija Lindenbaum 1999/Sarah Sheppard 2016 | Natur & Kultur | 134 sidor | 6/9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Tsatsiki & Retzina | Moni Nilsson 2001 illust. Pija Lindenbaum 2001/Sarah Sheppard 2016 | Natur & Kultur | 150 sidor | 6/9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Tsatsiki & Hammarn | Moni Nilsson 2015 illust. Sarah Sheppard | Natur & Kultur 205 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Tsatsiki & olivkriget | Moni Nilsson 2015 illust. Sarah Sheppard 2015 | Natur & Kultur | 229 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon | tusen tack för rec-exet, Natur & Kultur! |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar