tisdag 5 juli 2016

Top Ten Books I Enjoyed That Have Under 2 000 Ratings On Goodreads

Veckans tema är inte alls särskilt svårt för oss svenska bokbloggare som läser nordiska författare. Temat är alltså topp tio böcker jag gillat med under 2 000 ratings på Goodreads. Jag skulle lätt kunna göra en lista på böcker med under 200 ratings. Men här är alltså mina bästa småsäljare!
  • Hela Semlan & Gordon-serien av Moni Nilsson har typ sju ratings per bok. Det fattar en ju dock för att _målgruppen_ hänger ju kanske inte supermycket på Goodreads. (Tycker dock att alla ni som faktiskt gör det OCKSÅ borde läsa.)
  • Jack av Christina Lindström är ju relativt ny och därför har den ju inte särskilt många recensioner än - 27 på Goodreads, för att vara exakt.
  • Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld tänker jag ta med för här har en svensk författare plötsligt 778 ratings. Där ser man vad Augustpriset kan göra! (I taket lyser stjärnorna har 1 291 stycken och Sandor slash Ida 924.)
  • Djupa Ro av Lisa Bjärbo har också ganska många - 150 stycken. Men det kommer ju komma många fler, om en tittar på hennes andra titlar.
  • Släppa taget av Katarina von Bredow har 34 ratings. Det är en bok jag gillade riktigt mycket och gjorde att jag mycket gärna läser något mer av henne, det har dock inte blivit av än ...
  • Flyt som en fjäril, stick som ett bi av Elin Nilsson gillade jag supermycket med sitt slagfärdiga språk och höga igenkänningsfaktor. 30 ratings har den.
  • Carlstensveckan av Johanna Schreiber är en till bok som tydligen inte lästs supermycket av Goodreadsanvändarna - 19 gånger har den recenserats. Jag gillade Carlstensveckan väldigt mycket, den ger sommarfeeling x 100 och var supermysig. Men ja, läsarna är kanske inte superflitiga Goodreads:are.
  • Tredje principen av Anna Jakobsson Lund säger jag grattis till med sina 62 omdömen! Det är faktiskt superbra för en svensk, egenutgiven bok. Men det är den verkligen värd - hoppas hoppas många fler läser!
  • Du, bara av Anna Ahlund är också ny, men den har redan 54 ratings - WHAT?!? Och ett riktigt högt medelvärde: 4.31. SÅ värt alltså!
  • Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius är en till bok jag absolut älskade, blev alldeles hänförd av men som inte har slagit igenom särskilt stort på Goodreads - 127 omdömen har den fått, vilket ändå är en del då den utkom långt innan Goodreads blev stort.
Och det var mina tio böcker jag älskat men som inte så många andra verkar ha hittat till. Hoppas ni gör det nu då! Superintressant förresten med hur vissa böcker har massvis med ratings och andra mycket få, trots att de kanske egentligen säljer ungefär lika mycket. Bara pga vem som använder Goodreads och när Goodreads började användas. (T ex detta: Hungerspelen har fler omdömen än Harry Potter och de vises sten tänker jag helt fel då jag tänker att Harry Potter ändå är snäppet större än The Hunger Games?)

Något ni vill läsa? Vilka okändare böcker har ni läst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar