fredag 15 april 2016

Helgplaner & veckosummering #15 Fi-fi-fi-fi-finlandssvensk

Glad fredag pojkar å flickor å partyfreakar!

*OBS finlandssvensk referens*

Och hej från en fin vecka! Alltså faktiskt, den här veckan har kännats riktigt BRA. Jag har läst ut Maresi, lyssnat på två trevliga podd-avsnitt, fått undan två till prov och börjat läsa Odinsbarn som verkligen verkar lovande - ÄLSKAR att läsa fantasy!

Bloggen har däremot INTE fått vidare mycket kärlek ... eh. Men har blivit pepp på att börja skriva egna FIKTIVA texter igen! Och rita mer! Och träna ehh. HUR ska jag hinna med allting?!?

En bra start kunde kanske vara att sluta fastna på Clash Royale. Kanske.

Idag såg jag ut två filmer som väldigt oväntat var lite lika - det flögs drakar lite nu som då i både Drakarna över Helsingfors och The Peanuts Movie. Den senare var småcharmig och lite rolig, samt rätt så intressant animerad. Storyn kändes dock hemskt basic.

Drakarna över Helsingfors är faktiskt en finlanssvensk film. Jag ser cirka aldrig på finlandssvenska filmer. Nu gjorde jag det också bara p g a att vi såg den i skolan. SÅ konstigt att de en film på sitt eget modersmål dock? För HUR stelt pratar de inte? Nu förstår jag verkligen de som tycker att det ofta låter stelt i rikssvenska filmer. Jag menar, klart det gör, egentligen, för HUR skulle de i en film kunna få till 100% trovärdigt tal genom manus? *antar dock att det antagligen finns många filmer där de faktiskt lyckats, och dialekten är ju olika och sååååe*

En annan grej jag tänkte på är: finlädska filmer är alltid sjukt MÖRKA. Aldrig får det vara glatt och trevligt. Förutom typ i Ella ja kaverit och Risto Räppääjä och Heinähattu ja Vilttitossu (fast den är ju typ lite mörk och sorgsen ändå  ..?) där allting är ÖVERDRIVET färgglatt och tokigt. Var finns balansen?

Nu ska jag sluta babbla om saker som majoriteten av er antagligen ändå inte hänger med på.

Men fortsätta gnälla kan jag ju iallafall va'? Jag har inte fått hem Rosensällskapet än!!! Har sett att typ _alla_ fått hem den från och med fredag förra veckan och jag har väntat på den sedan dess men den har inte kommit ..! Men okej. Jag bor ju faktiskt i Finland. Så det tar ju längre tid. Den har säkert bara blivit lite vilse. *men vill ju ha den NUUU som _alla andra_!!*

Värst vad det blev mycket JAG BOR I FINLAND-grejs nu. Det var faktiskt inte meningen.

I helgen då? Då har jag skitmycket skolarbete att göra. MEN jag hoppas komma halvvägs med Odinsbarn så att jag kan skriva om den! Vid sidan av den kanske jag läser lite Harry Potter eller något annat lätt, får se, helt enkelt. :-)

Hur var din vecka och vad har du för helgplaner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar