torsdag 14 april 2016

Bokbloggsfrågan vecka 15

Jag vet. Det har varit lite tyst här på sista tiden. Men jag hade faktiskt noll idéer till Top Ten Tuesdayn och igår hade jag inget nät på typ hela dagen. Så blir det ibland! Men nu är det nya tag som gäller och jag tänkte börja försiktigt med veckans bokbloggsfråga!

Den här veckan frågar Carola såhär: Tycker du om att läsa deckare? Vilken typ av deckare föredrar du i så fall, kluriga pusseldeckare, polisromaner, hårdkokta kriminalromaner eller något helt annat? Vad är det som gör en deckare till en bra deckare? Och vad tycker ni om de deckare för barn som har blivit så populära de senaste åren?

Det superkorta svaret är: nej.

Det lite längre svaret är att jag egentligen inte provat. Eller ja, jag har läst LasseMaja och typ Dalslandsdeckarna. LasseMaja har jag aldrig riktigt fastnat för, men Dalslandsdeckarna gillade jag väldigt mycket ett tag!

Jag tror jag säkert kunde gilla en riktigt spännande och intressant deckare - men jag har liksom fått bilden av att deckare inte har sådär supercharmiga karaktärer? Och typ Agatha Christie, som verkar ha rätt så trevliga typer som huvudpersoner, verkar liksom tråkig? Eh. Är antagligen bara jag som har en massa felaktiga fördomar - upplys mig gärna! Samtidigt är jag lite glad att jag inte har en massa deckare att läsa ännu till de böcker jag redan vill läsa.

Sen lite såhär off topic - Shadowhunters är plötsligt slut! Konstigt ändå. Hade blivit något av en tradition varje onsdag. Skönt ändå att den ska få en andra säsong och att det inte bara slutar plötsligt! Även om det ju seriöst inte är världens bäst producerade serie ...

Och hörni! Jag har börjat läsa i Odinsbarn! Är lite på 100 sidor hittills och gillar den mycket. Men den har inte riktigt kommit igång än, känner jag ... hoppas dock det utvecklar sig bra!

2 kommentarer:

  1. Nej, Agatha Christie är inte tråkig, det är nog det allra sista hon är. Möjligtvis kan det nog kännas lite gammaldags, men det har ju kommit massor av nyutgåvor som är nyöversatta nu så de borde kännas mer moderna :)

    SvaraRadera
  2. Prova på deckare säger jag bara! Vet du inte vad du ska börja med tycker jag att Camilla Läckbergs fjällbacka-serie är något att kolla efter. Jag själv tycker att man verkligen får en bra bild av hennes karaktärer och det gör hela böckerna mycket bättre.

    SvaraRadera