söndag 21 februari 2016

Om a current obsession of mine

Alldeles nyss reserverade jag fem böcker via mitt biblioteks webbsida. De heter såhär:

  • Maria Stuart: till svenska av Hugo Hultenberg av Stefan Zweig (nej, titeln är nog inte helt korrekt men det är det den står som)
  • Elisabet I: historien om drottningen och hennes förtrogna av Anna Whitelock
  • Maria Stuart: drottning utan krona av Richard Herrmann
  • Maria Stuart: en levnadsteckning av Beth Hennings
  • Den vita drottningen av Philippa Gregory
Jag undrar seriöst om jag är riktigt frisk. Det här är INTE likt mig, nämligen. Jag brukar ALDRIG reservera historiska faktaböcker bara för min egen skull. Aldrig. Fram till typ en månad sedan ansåg jag mig själv vara en person som inte är särskilt förtjust i historia över huvud taget. Sedan kom Reign in i mitt liv.

Maria Stuart är alltså Mary Stuart, Queen of Scots, huvudperson i Reign. Elisabet I är hennes ärkefiende. Personerna i Den vita drottningen styrde England innan Elisabet, om jag inte är helt ute och cyklar ... (Den vita drottningen är förövrigt den enda på listan som är historisk SKÖNlitteratur, ej fack) jag är tydligen lite besatt av deras historia. För tillfället, iallafall. Av Scotland och England, av drottningar och kungar och knivar i ryggen. Så himla intressant! Så himla långt bort från min egen verklighet! Så sjukt fascinerande! Det måste ju ha varit det här som var felet med hissan i skolan: vi pratade om atombomber, krig, Finland, Sverige och Ryssland. Men aldrig att vi skulle talat om 1500-talets England. Som är en helt annan sak.
Bildkälla
Det är lite knäppt hur tv-serier eller filmer kan grabba tag i en. Jag kunde inte tänka på annat än vad 5D riktigt var efter att ha sett Interstellar. Nu vill jag veta allt som går att veta om Mary Stuart, Elisabet I och kanske släkten Boleyn också. Jag blir bara så himla till mig av alla dessa klänningar, slott och klassklyftor! Egentligen var ju den här tiden antagligen helt fruktansvärd, men samtidigt ... jag skulle nästan ge vad som helst för att få uppleva det. Eller alltså, då skulle jag ju minst vilja vara en kammarjungfru åt Mary eller nåt, men jaa ... man kan ju drömma.

Samtidigt vill jag ju inte spoila Reign. Det är ju inte som om det är slut. Men visst kan det bli väldigt intressant också att se den när man vet vad om EGENTLIGEN hände? Jag vill typ inte läsa om något annat än Scotland, England och Frankrike just nu. Helst under en period då kungar och drottningar regerade och syntes, då folket var kuvat och svagt men kungar och drottningar och adel festade hela nätterna långa. Så himla hemskt och så himla främmande, för mig.

Typiskt att jag ska gå och bli intresserad av historia när jag inte ens har det i skolan mer ...

Vilka säregna intressen har ni som hjärtat bankar lite extra för?

10 kommentarer:

  1. Ifall du vill läsa om familjen Boleyn, skulle du kunna ge dig på "The Tudors" av Anna Gracie & Elizabeth Massie. Eller, den handlar rättare sagt mest om kung Henrik VIII men han gifter sig ju med Anne Boleyn, osv.

    Men jag fastnade inte riktigt för serien (de 3 första delarna finns på svenska, utgivna av Harlequin) utan jag älskar mer att läsa om Skottland och högländarna. Vilket betyder att det mest blir kärleksböcker, men whatever.

    Ska bli kul att se vad du tycker om fackböckerna - kanske själv ska ge mig på någon i så fall? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg att den serien fanns! Får se om jag försöker läsa dem eller inte, för förutom då det med att det är Skottland, England och kungariken lockar inte den serien riktigt :S

      Kan ju hända att ingen alls blir läst, men om jag tar mig igenom någon lovar jag att skriva om det så kanske du också hittar något som låter intressant :)

      Radera
  2. Du behöver inte oroa dig för att de historiska böckerna ska spoila Reign. Jag började nämligen själv också läsa på om Mary Stuart o Elizabeth I osv när jag upptäckte och blev smått besatt av Reign och det visade sig ganska snabbt att tv-serien i princip bara har tagit personerna o vissa nyckelhändelser, men det mesta av händelserna har de hittat på själva. Hittade en artikel med där tv-serie skaparna själva berättade att de har tagit med personerna men gjort en egen, till största delar påhittad, historia av det hela. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, tänkte att det kanske var så, men skönt att få det garanterat (är inte ordet jag sökte men fick en black out haha) ska ändå bli intressant att jämföra verkligheten och fiktionen :D

      Radera
  3. När jag började se på koreanska draman för ~10 år sedan upptäckte jag den historiska delen av Korea (blir emotional bara jag tänker på det ååh) och ända sedan dess bankar mitt hjärta lite extra för koreansk historia. Jag gillar även historiska tv-serier och filmer. Jag såg första säsongen av Reign när den kom på tv och blev SÅ förtjust i den (inte minst på grund av Torrance Coombs haha ;D). Ska nog fortsätta med säsong 2 snart. Samma sak med Outlander, historiskt! Game of Thrones. Såg på mini tv-serien The White Queen som är byggd på Philippa Gregorys bok Den vita drottningen och åh, satt nästan och såg allt i ett sträck :D Jag gillar att det är så...historiskt, kläderna, klassklyftorna du nämnde, en tid som man själv aldrig kommer att få uppleva - fastän omständigheterna kunde vara riktigt hemska under den tiden. Som du så skulle jag också villa uppleva de här historiska tidsperioderna *__*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Kanske ska försöka kolla upp lite kring Korea - något särskilt du rekommenderar? :)

      Skulle jättemycket vilja se på Outlander, men har nyligen fått hem boken så borde ju försöka ta mig igenom den TEGELSTENEN innan ... :P och å, Game of thrones! <3

      Den vita drottningen ska jag nog också försöka läsa först, om jag kan hålla mig haha ...

      Men ja, blir så himla fängslad av alt det där av någon anledning :')

      Radera
  4. Älskar också Reign! Har plöjt första säsongen nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det, var ju faktiskt att du rekommenderade som gjorde att jag tillslut började kolla :D

      Radera
  5. Jag tycker det är fantastiskt när jag stöter på något som jag nördar ner mig i totalt. Jag gjorde det med Ensam på Mars, Steve Jobs och Supernatural bland annat. Älskar när det händer, så kanske jag ska ge Reign en chans. Många som tipsar om den just nu. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det! Blir bara mer och mer pepp på Ensam på mars ju mer alla skriver om den - iih, vad jag vill läsa! Och ja, gör det! :)

      Radera