fredag 26 februari 2016

Helgplaner & veckosummering #8 Läs-a-lot & nytt favvoband

Hej på er!

Hoppas ni har haft en superfin fredag och att den fortsätter vara mysig. Själv har jag återförenats med syster som varit borta på skriftskola hela veckan, läst ut en bok, sett Captain America: Winter Soldier samt klickat hem SUPERfin bok. Som inte ens var på rea.

Det var alltså idag - men resten av veckan? För det första: jag har VILAT. Det är lov så jag MÅSTE liksom inte göra särskilt mycket och det är SÅ skönt. Men jag har ju inte BARA legat i sängen - jag har också hunnit åka till Åbo, se en del film, hålla i en brunch på kvällen (dvs typ - kvällsmål med vänner?) och läst relativt lite om man tänker på att jag deltar i ett läs-a-lot just nu som eh ... jag håller i.

OCH OCH OCH! Jag har hittat ett himla bra band! Tycker jag alltså. För tillfället har de en rätt så stor låt, eller en sådan som finns på alla toplistor etc. Och visst, den låten är bra, men resten av deras produktion är också typ, fantastisk? Alltså urgh, jag är verkligen osäker vad gäller musik jag gillar. Vågar typ inte säga om jag gillar nåt? Fattar inte varför, men så är det nu iallafall av en eller annan anledning. Twenty One Pilots, iallafall. Jag är helt säker på att jag gillar deras musik. Not ashamed to admit it. In any way. Tycker SÅ mycket om deras musik! Orden är inte särskilt komplicerade eller många, det är ganska mycket samma sak, men musiken å andra sidan svänger än hit än dit och jag ÄLSKAR hur varierade de är. LYSSNA!!! Mina favvos är Doubt, The Judge och Stressed Out. Och Heavydirtysoul och Tear In My Heart och Polarize och ...
Bildkälla
Annan musikrelaterad grej: Videon till Troye Sivans YOUTH har kommit ut! Tycker den är SÅ FIN estetiskt sett. Färgerna! <333 (Och nu går FÖRSTÅS inte den nya videon att infoga pga ... jag vet inte. För ny så att blogger inte hittar? Ni får väll söka själva på youtube då :-P)

Annan fin sak, estetiskt sett: The Young Victoria. Finns på Netflix. Själva filmen tyckte jag var lite hastig och inte särskilt djup, men åååh, miljöerna!
Nu ska jag försöka läsa lite i Jane Eyre också, så kanske jag kommer igenom den någon gång ... och just det - i helgen kommer jag antagligen läsa Jane Eyre, men när den är utläst vet jag inte riktigt. Antagligen Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka, kanske illustrerade Harry Potter och någon av böckerna jag har påbörjat eller Tsatsiki och morsan.

Blir superglad om ni vill tipsa om musik eller filmer/tv-serier i kommentarsfältet! Speciellt musik, då jag verkligen skulle vilja utvidga vad jag lyssnar på. :-) Och vad läser ni i helgen?

6 kommentarer:

  1. Några favorit band för mig är The Dresden Dolls, Lonely Drifter Karen och The Ditty Bops. :) De är typ dark cabare vilket är min favoritgenre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gud vad intressant! Känner varken till genren eller något av banden - måste utforska! :)

      Radera
  2. Skulle verkligen rekommendera panic! at the disco och främst deras senaste album death of a bachelor men även albumet pretty.odd. Nu i helg läser jag legend av Marie Lu och No god but god av reza aslan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar faktiskt en del av deras låtar, men har inte lyssnat på så mycket annat än de största, kanske jag borde kolla upp dem närmre :) Ååå, Legend! Älskar den.

      Radera
  3. Åhh, har också stött på Twenty One Pilots! Särskilt låten "Stressed out"! O den är faktiskt bra! Inte undersökt resten av deras låtar än...

    Men jag googlade på vad "Blurryface" betyder - och det verkar som att bandet själv aldrig uttalat sig om vem eller vad det är !! Så det är såhär mycket spekalutioner kring det, vad jag förstått. För just det namnet ska tydligen ha nämnts i tidgare låtar. O riktigt spännande att det liksom verkar vara en connection. Sen så verkar de ha massa hemlighetsfulla symboler o allt. Som ø och sånt. Jag vet inte om du visste det? Googla annars så är du snart inne på det ;)

    Lite intressant att vi ganska ofta (enligt mig) så här upptäcker nya låtar o sånt samtidigt! För tror det hänt ett antal gånger förut! (I alla fall Norlie & KKV var de nån gång osv)

    Måste verkligen göra en wrap-up på din lilla fina läs-a-lot! Har ju inte uppdaterat någonting om det ... suck. kram!! :D <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Och jaaa :))

      Jag läste faktiskt lite om det och kan bara hålla med - så himla mystiskt och intressant!? Superkul när ett band inte är helt "typiskt"

      Ja, det har ju faktiskt hänt förr - smart minds och så va ;D

      Såg att du gjort en nu - tusen tack för att du deltog, hoppas du hade kul! kram <3

      Radera