onsdag 17 februari 2016

Bokbloggsfrågan vecka 7

Hejhej.

Det är sent, men vi är ju vana sådant här på min blogg så why break a pattern? Vad har hänt idag? Hur var vädret där du bor? Här var det rosaskimrigt. Iallafall ett tag mellan kväll och dag. Älskar det här vintervädret, det känns liksom lite ... magiskt. Måste försöka komma iväg och fota lite innan allting är bort igen!

Men åh, snart är våren här! SÅ skönt. Vill gå i vårkläder prick NU. Och vårutgivningen! SNART kommer jag få njuta av Rosensällskapet, snart, min kära ... 

Hursom - de är fortfarande onsdag och då brukar ju jag försöka svara på Barnboksbloggens bokbloggsfråga, som denna vecka lyder: Vad betyder biblioteket för dig? Vad gör du där förutom att låna böcker? Vad är det bästa med just ditt bibliotek? Och ni som inte brukar besöka biblioteket särskilt ofta, varför inte?

För mig är bibliotek väldigt trevliga ställen. Okej, ETT trevligt ställe, nu ska jag inte påstå att jag brukar vistas i flera olika. Förut var faktiskt biblioteket i min by mycket mysigare. Då fanns där ett café i anslutning, hyllorna var trångt placerade och byggnaden gammal. Då var vi inte så många som brukade vara där, egentligen. På sätt oh vis sorgligt, ja, men samtidigt var det mysigt och mer privat.

Nu har det flyttat plats, moderniserats. Man lånar böckern vid datorer och kan komma och gå nästan hur man vill med hjälp av sitt kort och en kod. Nu används det antagligen av många fler än mig och mina vänner, men samtidigt använder de det mest som en plats att hänga på, inte läsa. Jag hoppas ju att de kanske ska råka hitta en bok, lite sådär i misstag. Men det verkar ju inte så. Samtidigt är det ju fint att bibliotek kan vara så himla mycket annat än bara en plats där man lånar böcker - en frizon.

Jag är faktiskt lite kluven till VAD exakt man ska använda bibliotek, och huruvida det gamla systemet var bättre eller sämre än det vi har nu. De har ju båda sina positiva sidor. Oavsett, så tycker jag om bibliotek något otroligt. Det var där jag hittade böckerna jag blev förälskad i, det var därifrån jag lånade tio böcker på en gång och läsa allihop inom loppet av en månad, då, när jag läste och läste och läste. Inget annat var liksom viktigt. Jag kan sakna den tiden, men samtidigt - nu är nu, nu finns det så himla många andra fina saker som kräver min uppmärksamhet. Man kan inte göra allting alltid.

Nu blev det ett relativt långt svar, för en gångs skull. :-) Vi säger att det kompenserar för att jag inte har hunnit kolla Shadowhunters idag och därför inte skriver om det ... Imorgon SKULLE jag vilja få en recension skriven, men jag tror inte det blir så för har en hel del annat att göra. Men jag har ju faktiskt sportlov i nästa vecka, så då ska bloggen få uppmärksamhet så det räcker och blir över! Hooooppas jag. På tal om sportlov - någon som vill hänga med på någon form av läs-a-lot? Tror jag skulle behöva peppas av någon annan, men redan att kalla det läs-a-lot för mig själv tror jag skulle få igång min läsning. Har SÅ mycket jag vill läsa, ändå läser jag så lite ...

4 kommentarer:

  1. Det känns lite som att bibliotek är mer ungdomsgård än bibliotek nu och det är ju synd för de som vill ha en lugn och stilla plats att läsa på. Speciellt som det inte längre finns några tysta och lugna ställen kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ju. Samtidigt tycker jag det är kul att biblioteket kan vara en plats för alla, kanske ungdomarna hittar till böckerna genom att de hela tiden är omringade av dem, någon gång ... men så älskar jag ju tystnaden med ... äsch, det är en klurig fråga :S

      Radera
  2. Det var verkligen evigheter sen jag var på biblioteket, tyvärr. Främst för att min mamma är lite paranoid och rädd att jag ska låna hem en bok med vägglöss, eller liknande. Men hon har börjat släppa lite på det - så inom framtiden hoppas jag kunna låna några böcker! För det bästa är att man lånar böcker helt spontant, och de spontana valen är oftast böcker som man aldrig skulle upptäckt överhuvudtaget annars! Det är ju det bästa, att läsa böcker utan press att man måste älska dem. Antingen är det en ny favoritbok, eller så är den extremt tråkig. Och man vet då inte vad man ska förvänta sig, då det är så spontant. (Om du hänger med på resonemanget, haha)

    Skulle också vara underbart att testa och gå till biblioteket bara för att plugga, då jag aldrig gjort det. Kanske ínför någon uppsats annars? Brukar du göra det? Det känns ju som att man bara hittar all information genom google nuförtiden. :/ Och på min orts bibliotek så brukar det mest vara vuxna eller tomt, och det blir väldigt "intimt" och trevligt på ett sätt. För de som jobbade på biblioteket kände ju igen mig när jag kom, haha. Mitt rekord för typ två år sen var att låna ungefär4 böcker och sen veckan efter hade jag läst ut ca 2 av dem och var där o lånade några fler. Hur snabbt läste jag!? Det var lite spännande, att försöka hinna med ett besök i veckan...

    OCH - jag hänger gärna med på en läs-a-lot!! Jag gillar inte alls att läsa under press, för då läser jag istället inget alls, men skulle behöva en liten push! Och nu under lovet så är det hyfsat lugnt med läxor, så mycket läsning skulle sitta fint!

    kramizar!! Nu tror jag att det här blev ganska långt, men here you are, haha :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja tror jag har läst om det där i nåt av dina inlägg :S men ja, älskar att låna en massa böcker jg får syn på just precis då och känner att JA, DEN VILL JAG LÄSA! Även om jag på sista tiden nte har läst särskilt många av de böcker jag läst ... måste ju prioritera rec-ex och såå.

      Jag har faktiskt aldrig pluggat på biblioteket, förutom om jag typ väntat på skjuts och passat på att göra typ mattaläxan där. :P Men jag har faktiskt försökt reservera böcker om något jag ska skriva en uppsats kring, har dock oftast gått så att jag gjort det för sent eller inte orkat kolla i böckerna ... skulle så gärna använda böcker istället för google, men samtidigt är google helt enkelt väldigt mycket lättare :P

      Haha, ojdå. Hade också en period då jag besökte biblioteket i princip minst en gång i veckan och varje gång lånade nytt. Förstår faktiskt inte nu i efterhand hur jag har hunnit med att läsa så pass mycket som jag gjorde under den tiden ... o.O

      JA, vad kul!

      Kramar till dig, och haha, det händer ju aldrig att du skulle skriva långt?! :O Nej men, tycker det är supertrevligt med dina långa kommentarer, keep them coming ;DD x)

      Radera