tisdag 26 januari 2016

Top Ten Books I Think you'd Like if you Liked M varken mer eller mindre

*hmm ... inte alls onödigt att ha rubriken på engelska, faktiskt. Och NEJ MAN KAN INTE SKRIVA NINE (eller eleven för den delen ...) TROTS ATT  DET ÄR NÄRMARE SANNINGEN*

Prokrastinering - jag? Jag har faktiskt inte ett slutarbete som ska lämnas in på fredag, eller ett tal som ska hållas samma dag. Eller en presentation att göra till nästa vecka.

Eller så har jag det - men jag tycker uppenbarligen att jag ÄNDÅ har tid att skriva ett litet inlägg, så ja, who am I to say no?

Denna vecka är det sk Freebie-week på The Broke & the Bookish Top Ten Tuesday. Jag har egentligen noll inspiration. Förutom till att skriva om bra bok som damp ner i brevlådan igår och som jag kommit halvvägs i idag. Så DÅ GÖR JAG DET! Bra bok är alltså i detta fall: M varken mer eller mindre av Petra Backman. Bra pga: rolig, skitkorta kapitel, mycket händer samtidigt som typ inget gör det (?) samt ... rolig. Det här är så himla Lisa Bjärbo:iskt! Och fantastiskt! Hittills, dåe.

Hursom - tycker ni inte att svensk "contemporary" är en helt egen klass i sig? Det är regnigt, vardagligt, en hel del festande/alkoholdrickande, sex och liksom VANLIGA saker. Jag tycker att tex amerikansk contemporary har en tendens att var lite väl snäll, filmiskt och klyschigt i jämförelse. Nu gäller det här ju absolut inte alla amerikanska eller alla svenska contemporarys, men rent generellt. Svenska vardagsskildringar är liksom helt enkelt mer brutala - eller vad tycker ni? Är jag helt ute och cyklar nu?

Iallafall - jag ÄLSKAR svenska contemporarys (använder jag ens rätt genre-namn nu ..?). Därav tänker jag idag göra en lista på himla bra svenska contemporarys, som dessutom på ett eller annat sätt påminner lite om M varken mer eller mindre.

  • Allt jag säger är sant & Det är så logiskt alla fattar utom du av Lisa Björbo - både stilistiskt och innehållsmässigt påminner Bjärbos och Backströms verk om varandra. Ja och så är dessa SJUKT bra.
  • Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag av Sara Ohlsson - den här minns jag att ska vara rätt så lik speciellt till innehållet, kanske språkligt med men det minns jag inte säkert ... förresten - SORGEN över att Sara inte skrivit något sedan sin medverkan i Het!
  • Här ligger jag och blöder & Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld - alltså, när Jenny skriver är det power och svart humor. Såärebara.
  • Född fenomenal av Josephine Bournebusch - eh, nej. Jag har INTE slutat tipsa om den här än. Superrolig, peppig bok.
  • Lex bok av Sara Kadefors - jag börjar se ett mönster här ... det är visst det här med att huvudpersonen inte vill låtsas om att hen bryr sig som gör hen så sarkastiska ..? Dvs roliga. Här har vi en till.
  • Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emma Abrahamsson - var ett tag sedan jag läste den här och den har nog bleknat lite i minnet men minns den ändå som rolig och "käck". :-)
  • Ursäkta att man vill bli lite älskad av Johanna Thydell - har läst denna två gånger (så också med JÄTDOKIKTSI <-- seriöst längsta titeln EVER!?!) och minns den som tonårsångestig, kärlekstrulig och lite sarkastisk. Jamen det ser man ju redan på titeln. (Samtidigt som den är heartbreaking ...)
  • Gudarna av Elin Cullhed - den här läste jag alldeles nyss också, men den har alltså en powerig trio och huvudkaraktären innehar också det där jagbryrmiginte-draget.
  • Det handlar om dig av Sandra Beijer - egentligen är den här inte särskilt lik M, men den får vara med iallafall för ja, svensk ungdomsbok, fest och kärlek och skola osv. Dock inte särskilt, liksom, brutal.
Och har ni tips: HIT ME! Det här är typ min bästa kategori efter fantasy och internat för tillfället, så vill supergärna ha tips för har ju sist och slutligen inte läst allt för mycket av den här sortens. 

Något ni läst och/eller har en åsikt om?

2 kommentarer:

  1. Håller med om det. De svenska har ofta lite råare edge, och det gillar jag. Ibland blir jag trött på vardagligheten, men de amerikanska kan ibland känna sosm mannagrynsgröt, det är sött och så, men det *smakar* ju inget. :)

    Tror att Anna Ahlunds "Du, bara" kommer att toppa din lista när du väl läst den. Den är vardaglig, edgig och inte ett dugg mannagrynsgrötig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var en bra metafor! Håller absolut med :) ˆˆ
      Men åh vad kul! hade av någon anledning tänkt att just den kanske skulle vara lite åt det sötare hållet, men ååh vad kul om den skulle passa in på den här listan! Är verkligen orimligt pepp på den.

      Radera