söndag 3 januari 2016

Svenska böcker i januari 2016

Jag ska ju börja med en inläggsserie där jag presenterar varje månads svenska utgivning i början av månaden. På böcker JAG är intresserad av, alltså. Nu är vi ju redan en liten bit in i januari, men här kommer nu iallafall de böcker jag vill läsa.
rabén&sjögren
Eld & is (Spirit Animals #4) av Shannon Hale
Jag har ju bara läst första delen i den här serien, som jag ärligt talat bara tyckte var sådär. Men jag vill läsa vidare och har andra delen hemma, så inom sinom tid kommer jag nog läsa den här med! Tycker konceptet är superkul, alltså att olika författare skriver varje bok. Dessutom är det roligt att den här serien är såpass lång och lättläst och att omslagen matchar.
M varken mer eller mindre av Petra Backström
Jag vet egentligen inte för mycket om den här boken, har mest skummat igenom handlingen lite. Men den ä snygg och skriven av en svensk, debuterande författare. Dessutom är den utgiven av rabén&sjögren. Enough to get me hooked.

Bonnier Carlsen
Lilla Sticka i landet Lycka av Martin Widmark & Emilia Dziubak
Tycker den här boken ser så himla vacker ut! Det är alltså en bilderbok och jag vet inte alls vad den handlar om med titeln! Omslaget! Jag tror den kanske kan vara lite filosofisk och surrealistisk, dvs mycket bra.
B Wahlströms
Askfödd av Sabaa Tahir
Egentligen kom den här ut i slutet av december men det är ju nästan januari så whatever. Hursom, tror inte någon missat denna? Om ni har så är det första delen i en serie, dock skulle den från början vara en stand-alone? Det är fantasy och omslaget ser very much b ut ... Okej, tycker faktiskt det är helt okej nu, när jag har vant mig, men alltså ... nej. Hursomhelst så vill jag läsa suuuupermycket pga fantasy och relativt tjock och ja, har hört mycket gott om den!
Vego hela dagen av Mattias Kristiansson
Jag har nämnt någon gång i förbifarten att jag främst äter veganskt, har jag för mig ..? Hursomhelst så är detta alltså en vego-(vet ej om den är helt veganskt ..? Men nästan tror jag. Säger vego då jag inte är säker ...)kokbok för barn. SÅ väldigt välbehövligt! Tycker ni ska ge den till varenda litet barn ni vet som gillar mat. Både att äta och laga. Tror den är superbra - och även om den inte är det, så är konceptet det. Jag kan liksom inte ogilla pga ÄNTLIGEN! Hoppashoppas många köper och plötsligt har barn som vill bli veg!

Natur & Kultur 
Gudarna av Elin Cullhed
Den här har jag nämnt både en och två gånger och nu äntligen kommer den alltså ut. Still: snyggt omslag, svensk ungdoms. Jag vill läsa.

Så, det var alla titlar jag blev intresserad av i januari! Rätt så lugn månad, faktiskt ..? Vill någon av er läsa någon av dessa eller har ni siktet på helt andra titlar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar