söndag 3 januari 2016

Mina påbörjade serier

Ett mål jag tänkte ha i år var ju att avsluta/läsa ikapp lite bokserier jag har på hälft. Mer specifikt tänkte jag satsa på fem stycken. Jag tror inte det här är helt omöjligt, jag avslutade fyra stycken förra året utan att tänka på det så att ha fem som ett mål känns ju inte fullkomligt främmande. Tycker heller inte att det kommer ges ut så många nya serier så tror absolut det kan gå ...

Här kommer nu en lista på alla serier jag tror jag har på hälft. Eller, jag tror det är alla ... Siffrorna efter serienamnet anger hur långt jag kommit av så många bcker som hela serien består av. (...) betyder att serien har en eller flera spin-off serier. De som är understreckade kommer jag främst satsa på i år.
  • Edens blod av Julie Kagawa, 2/3 - Sista delen finns i hyllan och jag hade egentligen tänkt läsa den edan 2015, den kommer definitivt prioriteras 2016!
  • The Mortal Instruments av Cassandra Clare, 3/6 (...) - Egentligen är jag lite less på den här serien och inte helt säker på att jag ens vill läsa slut den ... men tv-serien som baseras på böckerna kommer ju nu i januari och om den får bra omdömen så kan jag ju plötsligt bli sugen igen. Bara för att jag vill se serien ... ;-D Dessutom så ska spin-off serien (The Infernal Devices) vara superbra!
  • Percy Jackson & the Olympians av Rick Riordan, 1/5 (...) - Det finns ju typ oändligt många böcker om Percy, eller någon bikaraktär, eller bara om samma värld ... alltså, jag vet faktiskt inte, jag vet bara att väldigt många älskar Riordan och jag skulle vilja bli en av dem, trots att jag inte direkt blev frälst av den första boken om Percy.
  • The Raven Cycle av Maggie Stiefvater, 1/4 - Älskade ju Kretsen och har de två följande delarna i hyllan ... 2016 kan mycket möjligt bli året då jag läser dem!
  • Önskemånglarens dotter av Laini Taylor, 2/3 - Har både tvåan och trean, läser tvåan nu. Ja, jag tror absolut att den här hittills underbara serien kommer avslutas i år.
  • Legend-trilogin av Marie Lu, 2/3 - Jag har ägt Champion sedan 2014 och egentligen ville jag börja läsa den direkt efter att jag läst Prodigy. Men det gjorde jag inte? Något hidrar mig lite, kanske är det liksom det att det är slut sen. Kombinerat med en rädsla över att den inte ska vara bra. Jag har ENORMA förväntingar för många älskar, men vissa ogillar?!?
  • Kaninhjärta etc av Christin Ljungqvist, 1/3 - Jag tyckte Kaninhjärta var bra, men inte fantastisk. Jag har Fågelbarn i hyllan.
  • Parasollprotektoratet av Gail Carringer, 2/5 - Det stör mig SUPERmycket att STYXX verkar ha slutat ge ut den här serien? Jag menar - jag tyckte tvåan var jättebra! 
  • The Lunar Chronicles av Marissa Meyer, 2/4 - Jag ANTAR att Modernista kommer ge ut Winter i år, Cress har jag ju och den har jag hört makalöst underbara saker om.
  • Maze Runner Trilogy av James Dashner, 1/3 - Jag var ju inte världens största fan av ettan men nu har jag tvåan iallafall och de är lättlästa och spännande så någon gång ska det väll tas tag i.
  • Omänniskor-trilogin av Nanna Johansson (& Kringlan Svensson), 1/3 - Tror och hoppas att vi bjuds på en fortsättning i år.
  • Röd drottning av Victoria Aveyard, 2/4 - Jag HOPPASHOPPASHOPPAS att Glass Sword översätts snabbt som blixten av Modernista för jag vill ha mer!
  • Divergent-trilogin av Veronica Roth, 1/3 - Jag är väääldigt tveksam till att fortsätta den här serien, föll ju inte riktigt ens för första delen och har hört väldigt blandade åsikter kring avslutet ... har dessutom spoilat det för mig.
  • Sword Princess Amaltea av Natalia Batista, 1/3 - Enda problemet med att fortsätta den här trilogin är att fortsättningarna måste köpas.
  • Trolldomens tre skrifter av John Stephens, 1/3 - Jag ÄLSKADE första delen när jag läste den som elvaåring. Vet inte om jag älskar den lika mycket idag men tror jag ska läsa om den och sedan avsluta trilogin.
  • Femte vågen-trilogin av Rick Yancey, 1/3 - Efter en massa besvikna recensioner kring uppföljaren vet jag inte riktigt vad jag vill göra - läsa eller inte läsa? Måste dock typ, pga har den som rec-ex.
  • Lumikki-trilogin av Salla Simukka, 1/3 - Tyckte om ettan rätt så mycket och har både tvåan ochtrean så ska absolut försöka läsa klart den här trilogin i år.
  • The Wolves of Mercy Falls Trilogy av Maggie Stiefvater, 1/3(4) - Tyckte ettan var bra men inte fantastisk och har ju en massa annat att läsa så ... får se.
  • Iron Fay av Julie Kagawa, 1/4 (...) - Alltså, jag har bara blivit mer och mer sugen på att fortsätta med tiden!?! Tror jag ska försöka läsa åtminstone del två i år. :-)
  • Om jag stannar & När jag lät dig gå av Gayle Forman, 1/2
  • Familjen Bliss av Kathryn Littlewood, 2/3? - Mysig, middle grade-fantasy som jag gärna läser vidare på!
  • Fablehaven av Brandon Mull, 2/5 - Tyckte supermycket om både ettan och tvåan när jag läste dem ... för typ fyra år sen? Funderar starkt på att ta upp dem igen.
  • Half Bad Trilogy av Sally Green, 1/3 - Tvåan finns i hyllan och trean kommer säkert ut i år. Dessutom är Sally väldigt trevlig.
  • Anna, Lola, Isla av Stephanie Perkins, 1/3 - Har tvåan och trean kommer högst antagligen på svenska i år.
  • Sagan om Turid av Elisabeth Östnäs, 1/3 - Antar att tvåan kommer i år och då ska den läsas!
  • Mistborn av Brandon Sanderson, 1/3(...) - Men översätt snabbare, Modernista!
  • Den unga eliten-trilogin av Marie Lu, 2/3 - Uppföljaren kommer i vår och jag är överpeppad ... *-*
  • Systemet-trilogin (OBS! namn jag hittat på själv) av Anna Jacobsson Lund, 2/3 - Jag har ju inte läst en enda bok i den här trilogin men påbörjt första och äger tvåan med så jag tänkte att den kan vara med.
  • PAX-serien av Åsa Larsson & Ingela Korsell, 7/10 - Sexan kommer i vår *dansar*.
  • Spirit Animals av olika författare, 1/?  - Fjärde delen kommer alldeles strax ut på svenska och jag har bara läst första ... kanske det börjar bli dags att göra något åt saken?
  • Magikerns hus av William Corlett, 2/4
  • The Selection av Kiera Cass, 1/5
  • Korpringarna av Siri Pettersen, 1/3
  • Mademoiselle Oiseau av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt, 1/?
  • Billie av Sara Kadefors, 1/?
Vadå, 30 påbörjade serier? Det är väll inte så mycket? Nej, egentligen inte så HIMLA mycket. Men rätt så. Nåja, jag ska VERKLIGEN försöka läsa ikapp i år och inte påbörja så många nya ... Vilka serier har ni på hälft?

(Jag kommer lägga till det här inlägget som flik där uppeˆˆoch uppdatera under året vad jag läst.)

1 kommentar:

  1. Ojojoj, det var inte några! Haha! Känner själv att jag behöver avsluta minst 1 serie det här året, så kanske också ska ta och göra mig ett inlägg. Både Divergent och Rörmiginte serierna har väntats lite fööör länge på att avslutas. Jag har dock snarare serier som jag borde börja läsa, än serier att avsluta. Lite såhär omvänt för mig! PS. Superkul att du ska börja skriva om boknyheter, för har själv ingen koll alls på dem. //kram!! Hoppas att du fått en bra start på året!

    SvaraRadera