fredag 23 oktober 2015

7 frågor om läsning en fredag

Hejhej på er och glatt veckoslut!

Jag har faktiskt inte tid att skriva några långa och noggranna inlägg för tillfället, så därför slänger jag bara ihop lite svar till den här listan som jag först såg hos Vargnatts bokhylla (men jag har sett den lite överallt på sistone). Den helt ärliga anledningen till att uppdateringen varit lite sisådär här på sista tiden är att jag helt enkelt inte hinner. Jag har massooooor i skolan och en massa annat överlag. Jag är trött och hinner inte läsa heller, så varför skulle jag hinna blogga då ..? Men okej, nog om mitt gnällande och över till frågorna!

Hur hittar du nya böcker att läsa?
Alltså främst så är det ju det här med att jag stalkar både förlagen och Adlibris, förlagen på jakt efter nya kataloger och adlibris på jakt efter böcker som är märkta "ännu ej utgiven". Så finns ju bloggar och booktube och biblioteket också ...

Hur kommer det sig att du började gilla att läsa?
Jag har för mig att jag berättat om det tidigare men lång story short: jag var typ nio och hittade Daisy Meadows älvserie på biblioteket. Då var jag inte särskilt ofta på biblioteket, men när jag hittada älvböckerna läste jag enorma mängder av dem. Sedan läste jag annat. Så hittade jag Harry Potter (som jag kanske aldrig hade upptäckt om det inte vore för att mitt rykte som bokmal spreds i släkten och jag fick den i present) och ungdomsböcker och ... ja. Nu är jag HÄR!!!!

Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?
Typ supermycket, egentligen. Men samtidigt inte alls? Typ direkt efter älvböckerna gick jag över till ungdomsromaner a lá Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo, Johanna Thydell etc (som jag ju fortfarande läser ...) och Cirkeln. Men länge läste jag också riktigt kota böcker för typ 9-12 och neråt. Nu läser jag ytterst sällan böcker för yngre än mellanåldern och främst ungdomsromaner samt fantasy. Så har jag ju kanske börjat snegla lite på vuxenlitteraturen med.

Hur ofta köper du böcker?
Helt ärligt? Supersällan. Jag FÅR ju cirka allt jag vill ha! *sådan lyx!* Men ibland, om det är någon bok jag då inte kan få eller om den är gammal eller om jg bara VILL köpa den. Mest lånar jag ändå på bibliotek om jag inte kan få.

Hur kom det sig att du började bokbloggandet? 
Först bloggade jag ju mest om mitt liv, men sedan upptäckte jag bokbloggarna och KABOOM! var jag del av den världen. Älskar det - fattar ni hur mycket jag hade gått miste om om jag inte hade hittat hit?!?!?

Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?
Beror ju på. Är slutet DÅLIGT (kvalitémässigt) infekterar det ju hela läsupplevelsen men om slutet något annat än jag ville men jag ändå kan se att det funkar så kan det ju vara en bra sak.

Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?
Pinsamt ofta. Jag tänker typ att jag ska läsa sista meningen (för att se hur mycket den avslöjar typ - ni får skjuta mig) och så råkar jag se något annat och allting spoilas ... fattar inte riktigt varför jag gör det. Ibland händer det dock i misstag, men någon gång gör jag det med flit. T. ex. det där överraskande som händer i slutete på Röd drottning lyckades jag spoila för mig själv på det viset :/.

Eftersom jag inte själv är taggad taggar jag heller ingen, vet inte heller om det var en tagg direkt? Hur som helst - god natt sov gott, ska försöka höras imorgon!

3 kommentarer:

  1. Glatt veckoslut?! :O det är ju fredag, veckan är inte slut än! Trodde nästan att det var söndag när jag läste det första du skrev haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, med veckoslut menar jag lördag och söndag, man kanske inte använder det uttrycket i Sverige då? O.o

      Radera
  2. "Jag tänker typ att jag ska läsa sista meningen" HAHAHAAH - JAG MED!!!!!

    SvaraRadera