söndag 31 maj 2015

Harry Potter och dödsrelikerna

Nu har jag igen läst om en Harry Potter! Den sista delen slukade jag för andra gången när jag var sjuk för någon vecka sedan, hela sjukledigheten blev faktiskt Harry Potter-relaterad: jag lekte på pottermore (för första gången på ... superlänge.) (om ni är där får ni gärna lägga till mig - jag heter FeatherHallow25710!), såg båda Deathly Hallows-filmerna och läste då förstås sjuan. Det var mys och kärlek deluxe. Älskar denna värld så orimligt mycket.
SPOILERVARNING OM NI INTE LÄST/SETT HARRY POTTER OCH DÖDSRELIKERNA
Snabb summering på början: Harry, Ron och Hermione ska dra iväg på jakt efter horrokruxerna, ministeriet är intaget av Voldemorts dödsätare men ändå vägrar trollkarlsvärlden inse att han-som-inte-får-nämnas-vid-namn är tillbaka. Snape är rektor på Hogwarts och systrarna Carrow, två dödsätare, lär eleverna om hur olika mugglarna är jämfört med trollkarlar.
När Harry fyller 17 kommer skyddet som Dursleys hus tidigare haft att försvinna, eller när Harry slutar kalla det för sitt hem. Så nu ska fenixorden spräcka skyddet innan Harry fyller 17, som en fint mot dödsätarna som tror att Harry komemr förflyttas därifrån först den 31:a. Men Snape berättar för dem när förflyttningen egentligen sker och de sju Harrysarna som flyger bort från Privet Drive 4 tillsammans med varsin beskyddare har blivit förrådda. George blir av med ett öra och så händer lite annat otäckt och ja, ni vet ju.
Fleurs och Bills bröllop blir stört av en attack från dödsätare efter att ministeriet fallit och Ron, Hermione och Harry drar iväg på sin resa. I år ska de inte till Hogwarts.
Jag hoppas verkligen att jag nu inte blandade med filmen, har för mig att det där om hur bröllopet blir attackerat etc är lite annorlunda där ... Jag kommer inte skriva vidare mycket, dels för att jag inte har så mycket annat att säga än att den här boken är SÅ SJUKT FANTASTISK SÅ JAG FÖRSTÅR INTE (så som också alla andra böcker i serien) och dels för att jag nu glömt bort vad som skilde sig mellan film och bok, vilket egentligen skulle vara typ grejen med det här inlägget. Eh.
Liiite kommer jag dock ihåg! Detta saknar i jag i filmen:
  • Radio-grejen! Hade varit roligt om det varit mer med i boken också (var ju bara typ en gång!? Mindes det som större grej.) - för älskar deras radioprat! ÄLSKAR det när de hör vilka som lever, när de känner igen bekantas röster efter så lång tid och bara åh. Den scenen är Så Himla Underbar. Lite med det här att Ron lyssnar på radio syns ju vagt i filmen, men inte så att man ens noterar det om man inte läst boken och vet att det är *ganska* viktigt.
  • När de hör Griphook, Gornuk, Ted Tonks, Dean Thomas och Dirk Creswell (?) och får information från trollkarlsvärlden om det ena och det andra. Lite lika som den förra ju, så tycker väll om den "scenen" av samma anledning - man tycker att de hade kunnat haft med nån av dessa iallafall?
  • En hel del andra små detaljer som lämnats bort till fördel för en konstig slutstrid och andra grejer som inte alls är lika intressant.
Annars är ju de två sista filmerna riktigt bra, om än hemskt mörka. Men det blir de ju eftersom boken är det haha. Och jaaa, jag stör mig fortfarande lite på Daniel Radcliffe. Så stelt på nåt vis! Men han är ju ändå Harry, så det är okej. Och den här scenen när han och Hermione dansar i filmen? Förut gillade jag den, jag tyckte det var fint att de liksom, hade det roligt emallan allt det mörka och att den visar hur mycket de tycker om varandra och så. Men nu tyckte jag den blev lite fel, ron har nyss rymt iväg för att han tycker de lämnar honom utanför och så dansar de! Hur har man tänkt där!? Det blir ju precis som om filmskaparna försöker vinka att ja, det kan bli något mellan dem. Vi förstår ju att det inte är så, men tycker ändå det blir lite ... fel. Julscenen tycker jag då på ett mycket bättre sätt visar hur mycket de tycker om varandra.
Det finns ju alltid småsaker man inte kan låta bli att lägga märke till när man nyss läst boken - som att det är Ron som upptäcker RAB i filmen, medan Harry går uppe och kollar i Sirius rum i boken (som förövrigt inte är vidare Gryffindorigt alls i filmen, tråkigt att de skippat den detaljen tycker jag ...).
Att jag skriver om det här är förresten inte att klaga - det är bara att "diskutera", med mig själv ... nej men för jag tycker det är så intressant att se vad de valt bort och lämnat kvar och lagt till och så! Det är superroligt! Med det här inlägget vill jag ju kanske också öppna lite till en diskussion i kommentarerna om den här - och alla andra - boken, där man får spoila helt fritt, för om det är något jag älskar att diskutera är det Harry Potter. Tyvärr finns det typ ingen i min närhet som jag kan göra det med.
Harry Potter är Harry Potter, det är som att komma hem för mig, det är som Hogwarts är för Harry. Jag kommer aldrig sluta vänta på mitt brev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar