onsdag 4 februari 2015

januaris sista dag.

 Förra lördagen kom Emma med sin mamma efter mig när klockan var lite över elva. Emmas ma skulle ha föreläsnings i Helsingfors - superbra, tyckte Emma och bad mig följa med på äventyr.
~
Vi började i Kampen där vi bara kollade BikBok och Timberland lite snabbt, men inte hittade något. Genom underjorden till Forum, alltså!
~
Mellan Forum och Kampen går alltså underjordiska tunnlar - superbra om det som nu t.ex. slaskar. Där finns också små souvenirbutiker och liknande - och Punnitse ja säästä (Nötter, torkad frukt, speciell choklad och liknande som man plockar i påsar och sedan väger - lite som lösgodis men inte!) där jag bl.a. köpte så goda jag dör lite veganska "Mochagodsaker" *fritt översatt*. De smakade chokladtryffel med kaffesmak och jag ville genast tillbaka när jag smakade på första.
~
I Forum gick vi till Granit (Där jag köpte en ram som sedan inte passade motivet *suck*), Only (som hade fina pastelliga polotröjor på rea men ändå fick bli kvar i butiken för min del för att ... man inte kan ha allt här i livet.), Indiska (som som alltid hade ytterst fina saker. Emma köpte sötaste skålen.) och Monki där jag köpte en söt BH (för hatar byglar så Monki har bäst utbud bygellösa) och en blå bomber. Visar kanske en annan gång!
Sen blev vi hungriga och tog oss till Kippo, som Emma smart nog kollat upp innan. De hade Frozen Yoghurt gjord på sojamjölk! (Var iochförsig därför vi skulle dit) Alltså DOG. Vi äter *ju* inte mjölkprodukter hemma hos mig, så har gett upp glass och liknande helt och hållet. Så även med det här - så OM jag blev glad när jag fick höra om det!
Emma tog en smörgås med pesto, mozzarella och soltorkade tomater. Den såg supergod ut - och hon gav den big thumbs up! Jag kunde inte ta bröd för äter inte gluten heller (ehe) - men vet ni vad? Någon hade frågat på deras instagram när de får in nytt glutenfritt bröd igen, så obviously ska de få! Åh är så glad över det här cafét av så många anledningar. Bästa på länge i matväg.
Jag tog förresten en smoothie istället med avokado, mango, basilika och nåt mer jag inte minns. Man fick välja med vilken mjölk den skulle vara gjord och jag tog kokos. Den var ULTRAGOD! Alldeles slät, inte iskall men heller inte varm, tjock och smaken var bara underbar åh.
Min "Frozen Soygurt" såg ut såhär. jag valde hackade hasselnötter, kokosflingor och jordgubbar som topping. Emma tog samma minus kokoset (för hon tog en storlek mindre kopp) och vi tyckte båda det var suuuupergott. Speciellt jag för var bara genuint lycklig hela tiden över att nåt sånthär FINNS.
~
 Sen gick vi till H&M där jag letade jeans i en liten evighet och antagligen totaltråkadeut Emma - men hon sa inget den snälla mänskan. Alltså INGA byxor ville finnas i rätt storlek?!? Hittade iallafall tillsut ett par som faktiskt var helt perfekta - stretchiga, högmidjade, ljusa - och de kostade precis så mycket jag tänkt att jag skulle fynda byxor för.
Efter det gick vi ett varv till Marimekko. Innan gillade jag det inte mycket alls, men nu - antagligen mycket influerad av Flora - tycker jag faktiskt deras kläder är rätt så snygga. Speciellt modellerna, liksom.
~
Då hade vi typ gått det mesta - förutom Stockman där jag skulle leta vinylskivor. De hade inga (eller bara sånt jag inte var intresserad av) och ja jag är bitter. Men vi gick iallafall genom Delin lite smått, och sedan de flesta våningarna. Det är roligt att bara kolla ibland - dessutom då Stockman är så stor och har så mycket märken. Och ja de hade fiskar i en damm!!^^ Det har jag inte märkt innan?
Emma kollar dynor och så. Jag såg en fin i kungsblått sammet med guldtext. Men blev inget köp.
Kuddhumor hos Lexington haha.
Papperslampor på Stockman och konstig konst på Forum.
 Så här vacker var vår huvudstad. Men blöt och smutsig också.
 Vi hade fortfarande lite tid så återvände till Kippo. Jag tog en mandeldrickakakao - alltså den var säkert godaste köpta kakaon jag nånsin druckit. De hade rivit mörkchoklad över som smälte till klumpar och mjölken var alldeles skummig. Och perfekt varm också! Inte för het, inte för kall. Direkt ready to drink och så god.
Fina Emma.
 Också med iPhonen ska allting dokumenteras.
 Emma tog en mangosmoothie. Så bra Café alltså - rekommenderas supermycket! Deras inredning var dessutom jättemysig.
Och tillsist: så här såg jag ut. Glad och lite generad för stod ju faktiskt direkt utanför Forums dörrar och bad Emma fota "Dagens outfit" haha ... Kjolen, väskan och rocken är nya - kjolen är från H&M och jag älskar den, såsom också kappan vi köpte på H&Ms rea på halva priset. Har haft en likadan men orange i många år nu så vet att den glatt kommer användas. Väskan är från Guess! Kanske kommer bättre bilder senare. T-skjortan är från Sandra Beijers kollektion för JC (favvis), skorna Dr Martens, halsband från Bijou Brigitte och resten H&M.

1 kommentar: