onsdag 25 februari 2015

Biblioteks-mani

Alltså visst är bibliotek fantastiska ändå. Just nu är jag inne i nån sorts fas där jag lånar precis allt jag känner för att läsa - och jag tycker faktiskt det bara är bra (så länge jag returnerar i tid), för risken för att hamna i lässvacka känns mindre om jag hela tiden har massa böcker jag är sugen på att läsa kring mig! *har funkat bra hittills*
 
Låt oss ta en titt på vad jag har hemlånat just nu.
Vi tar det uppifrån och ner, tycker jag:
  • Blink blink med stjärnan av Ingrid Olsson - en novellsamling om barn. Dystra historier med ljusgilmatar som träffar en rakt i hjärtat. Läste nyss ut den, riktigt fin och bra.
  • Coraline av Neil Gaiman - jag har ju redan pratat om den här, den är varken påbörjad eller uläst trots att det finns ett bokmärke i den men jag vill, jag vill.
  • Insurgent av Veronica Roth - den pratade jag ju också redan om^^. Tänker försöka läsa den innan biopremiären - så kanske det här kan bli den enda serie vars filmatiserings alla delar jag sett på bio. Vi kan ju hoppas iallafall.
  • Vero hit & dit av Katarina Kieri - jag tycker den ser fin ut, det är Katarina Kieri (vad det nu sen innebär eftersom det jag läst av henne varit bra men inte .. bra.) och jag vill läsa för småbröderna.
  • Gatukatten Bob av James Bowen - jag lånade på impuls för den är väl ombloggad och två klasskompisar har läst och gillat! Tvivlar dock på att den kommer läsas ut innan den ska lämnas tillbaka ...
  • Valkea kuin lumi av Salla Simukka - också ett impulslån. Andra delen i Lumikki-trilogin jag lånade ifall jag inte skulle orka läsa Across the Universe till finskan ...
  • Nya kontakter av Sophie Kinsella - vet att Dola (Vilma) gillar Kinsellas böcker mycket, så när jag såg den på ett bibliotek kunde jag inte låta bli. Risken är dock stor att den bara kommer ligga och damma tills den ska tillbaks.
  • Under en himmel av glas av Martin Widmark - vi läste den tillsammans hela klassen på modersmålstimmen och jag lånade hem den för att läsa ut när jag var efter. Jag tänkte recensera den lite smått, därför har den inte hittat tillbaka än.
  • Spring så fort du kan av Sofia Nordin - är ju också redan läst, men väntar också på recension ...
  • Harry Potter och den flammande bägaren av J.K.Rowling - alltså är SÅ irriterad för att denna är slut överallt?! Köper hela serien i etapper då och då ... den här står näst på rad. Dessutom läste jag ju trean nyss så vill ha meeer! jag kunde inte låta bli när jag såg att de hade TVÅ exemplar inne på biblioteket.
  • Livet efter dig av Jojo Moyes - efter Klaras recension är jag mycket nyfiken - men var inte alls beredd på att den skulle vara så tjock! (Och ha så liten text!) (Beställde från annat bibliotek.) Nåja, tänker iallafall försöka hinna med den snart, för nyfiken är man.
  • Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn - ett övergripande tema här är faktiskt böcker på bokrean jag vill läsa men klarar mig utan att köpa. Jag kollade helt enkelt upp om vissa titlar fanns i bibliotekssystemet och var så sugen på exempelvis denna så beställde. Den verkar mycket bra. (Men jag har faktiskt inte hör många alls prata om den?)
  • Ramona av Marta Söderberg - den här lånade jag mest för att den fanns på nyhetshyllan på mitt bibliotek och jag vill typ ... vara först med att läsa alla böcker de tar in jag är intresserad av men inte har läst än. Så jag lånade. Tror dock inte jag kommer läsa den nu eftersom jag nyss läste Kaninhjärta och känner att jag fått tillräckligt med mörker för ett tag nu,
  • Önska bort önska nytt av Ingrid Olsson - typ "uppföljare"/motsvarighet/komponent till Blink blink med stjärnan, men för en äldre åldersgrupp. Dessa hör också till kategorin böcker på bokrean jag vill läsa men klarar mig utan att köpa ...
  • Across the Univers - Matka alkaa av Beth Revis - har jag redan skrivit om.
  • Varelserna - Fristaden av Magnus Nordin - den är kort, uppföljaren kommer ut snart och ja, jag vill läsa.
Pjuh! Det var en ... alldeles för hög hög det, men nu har vi gått igenom alla då. Det här blev nu ett väldans långt inlägg om ... typ ingenting men så ni lite vet vad jag kan förväntas recensera inom den kommande framtiden.
 
Något ni läst och rekommenderar?

2 kommentarer:

  1. Visst är det skönt med att ha en massa att välja på! Det blir så himla mycket enklare då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir det! Man kan ju bara gå efter känsla då, så blir det ju mer variation och man behöver inte "bara" välja av alla böcker man inte läst som man eh ... borde läsa. x) :D

      Radera