söndag 27 april 2014

Min TBR-jar!

Har inspirerats av den ena och den andra under senaste tiden och bestämt mig för att göra en TBR-jar! (TBR = to be read för er som är ovana med termen (vilket jag var för ett tag sen ;D)) Så alltså då gjorde jag det.
En gammal Arizona iste-flaska fick bi min TBR-jar! ;D Har en massa fina flaskor...typ samlar på dem... 

En TBR-jar är alltså en skål/flaska/burk med lappar där ens olästa titlars namn står. För mig blev det omkring 40 tror jag... I början försökte jag vika nån sorts origami (heter det så???), men det tog så läääääänge så jag orkade inte med fler än typ högst tio.
Sen när jag äntligen var klar med alla lappar så började jag trycka in dem i min flaska. Och den hade inte precis ideal-storleken för det här. Men det gick, jag fick in dem alla, nu är det bara ett litet problem att få ut dem igen...
Och jag har vissa regler, också de inspirerade av den ena och den andra och kompromissade till något jag gillar:

  • Jag drar minst en lapp i månaden. Den ska jag hinna läsa innan månaden är slut eller så måste jag göra mig av med den! Usch fy hemskt. Nej men det kanske får mig mer motiverad, vet ni? Om jag läser boken innan hälften av månaden är slut ska jag dra en ny lapp och om den boken har under typ 300 sidor så ska den också hinna läsas. Annars så typ får jag fortsätta under nästa månad... Okej, det där är inte helt uttänkt men vi får se.
  • Om jag tar upp t.ex. andra delen i en serie och jag inte läst första lägger jag tillbaka lappen och tar en ny.
Så ja, mina regler! Gjorde den här för att få mig mer motiverad i mitt skrivande och så är det spännande att varje månad se vad jag ska läsa!

Har ni en TBR-jar? Hurdana är era regler isåfall? 

4 kommentarer:

  1. Åh, jag vill också ha en sån här! ^^
    Jag har sett så många som har en TBR-jar och jag tänkte bara hitta en bra glasburk eller något för att ha lapparna i. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har en. Jag har lagt i alla böcker som stått länge i bokhyllan och bara första delen om det är en serie. Det var längesen jag drog en lapp dock!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan man ju också göra! Vore egentligen bästa sättet för mig säkert att lägga i alla böcker jag inte känner för att läsa ... för de jag är sugen på blir ju lästa iallafall! :P

      Radera