onsdag 1 januari 2014

Gott nytt åååååår everyone! + min lilla boktag om 2013

Nu är det då 2014. Yey! Nystart, glömma allt det gamla och allt det där... Har ni några nyårslöften? Jag har. Typ. De bokiga återkommer jag antagligen med imorron.

Jag tror inte att den här taggen blev så stor direkt...men stor skillnad, här är mina svar! (Om än lite senare än planerat...)

1. Hur många böcker har du läst det här året? 98 st *nådde inte 100, snyft :'(*
2. Hur många sidor blev det sammanlagt? 21 294 *relativt stolt*
3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindra dålig)?  Svååårt! Var det jag som kom på den här frågan?! Men inga har varit helt igenom dåliga...eller de flesta är besvikelser och några bara allmänt dåliga... 10. Homecoming queen 9. Nikkis dagbok #1 8. Ibland vill man inte gå in fast regnet öser ner 7. Midnatt 6. Fans!-serien 5. Eddie 12/Elsa 12 4. Saeculum 3. Mitt bultande hjärta 2. Tredje tecknat 1. Ingen grekisk gud precis (I de flesta av dessa var det huvudpersonen jag hatade. Eller att den var tråkig. Eller att jag var alltför gammal för boken. Egentligen var inte någon HELT dålig. Eller jo. jag gillade verkligen inte Homecoming queen.)
4. De tio bästa? Jag dör om jag tvingar mig själv att svara på den här. Jag kan inte välja den som var allra bäst. Så här är då vilka som var bäst, men inte i ordning: Förr eller senare exploderar jag - John Green, Jellicoe Road - Melina Marchetta, Nyckeln - Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, Monstrets dotter - Kristin Cashore, Mitt perfekta liv - Sarah Dessen, Kretsen - Maggie Stiefvater, Rädda mig inte! - Tahereh Mafi, Det finns råttor överallt utom på Antarktis - Sara Beisher, Wallflower - Stephen Chbosky, Stad av skuggor - Cassandra Clare, Hela Semlan och Gordon-serien - Moni Nilsson, Jag går dit du går - Nina LaCour, Himlen börjar här - Jandy Nelson *och ja, det blev fler än 10...*
5. Den sorgligaste boken du läste? Okej. Många var sorgliga. Men Jellicoe Road får mig berörd bara jag tänker på den...I'm kind of over Förr eller senare exploderar jag tror jag...
6. Den du aldrig kommer glömma? Wallflower. Men egentligen läste jag den förra året och bara på svenska nu så...men den och Det finns råttor överallt utom på Antarktis, jag typ...dog av Antarktis.
7. Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)? Berövad - Liz Coley och Strimmor av hopp - Ruta Sepetys
8. Den mest spännande? Nyckeln och Stad av skuggor
9. Den längsta... Nyckeln
10. ...och kortaste? Nån av Shaun Tan eller nån bilderbok...
11. Den med vackrast omslag (bild på omslaget)? Jellicoe Road
12. Den med fulast omslag (bild på omslaget)? Midnatt
13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på?
14. Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar? 38 st
15. Hur många recenserade du? 65 typ...
16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? Nordiska väsen av Johan Egerkrans för sina FANTASTISKA bilder och Det finns råttor överallt utom på Antarktis och Allt jag säger är sant för sina skrivsätt. Även Himlen börjar här inspirerade mig mycket, där var det både skrivsättet, handlingen och dikterna som gav inspiration. Men alla böcker inspirerar mig på olika sätt!
17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken? Ja, The perks of being a wallflower och Beautiful creatures. Båda efter att jag läst böckerna.
18. Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum? En manga läste jag, men är det seriealbum? Och Berättelser från Engelsfors, den var en del 2.5 typ till Engelsfors-trilogin.
19. Hur många av böckerna kom ut det här året? ca 40
20. Hur många var i pocket? 10 var riktig pocket, men sen läste jag ju häftade också som jag inte räknar med.
21. Nån bok du ångar att du läste? Njaaa...inte direkt. möjligtvis Homecoming queen och sen läste jag två LasseMaja som jag hade kunnat skippa, haha.
22. En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA! Berövad. Så att världen fattade bättre.
23. Den roligaste boken du läste? Semlan och Gordon-böckerna.
24. Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre? Tredje tecknet. Läste en hel del andra också som var menade till yngre, men jag tror inte att jag hade gillat dem som yngre heller.
25. Den mest hypade boken du läste? Hobbiten, haha! Eller...är den ens hypad? Nå alltså, människor har ju älskat den i generationer så....annars Jellicoe Road eller Förr eller senare exploderar jag. Men även Nyckeln.
26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade? Stad av skuggor, kanske? Och Jellicoe Road var annorlunda än jag tänkt mig, och på ett bra sett. Möjligtvis Himlen börjar här och jag tror nog att Förr eller senare... typ överträffa mina skyyyhöga förväntningar.
27. Den du blev mest besviken på? HOMECOMING QUEEN.
28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa? Jag går dit du går av Nina LaCour tror jag inte så många läst? Men jag älskade!
29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa? Pappersstäder - John Green, Sista delen i Juliette-trilogin av Tehereh Mafi, Drömtjuvarna - Maggie Stiefvater, Det handlar om dig - Sandra Beijer, Boken om Mademoiselle Oiseau av Lovisa Burfitt (och nån annan, men det är bilderna jag suktar efter!)
30. Vilket bokförlag tycker du är bäst? Kanske rabén&sjögren...de har störst utbud! Men om X publishing ännu fanns...
31. Följdfråga: varför? De har störst utbud, anordnar tävlingar, har Facebook-sidan Mellan raderna...
32. Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)? Måste vara Alfabeta eller B.Wahlströms.
33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst? Nå...alltså det är olika, men typ alla böcker från X publishing jag läst har jag älskat, men de finns inte mer, snyft! :'(
34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill? Rekviem och Jag, En + säkert en miljon andra...
35. Vilka tre bloggare taggar du? Skrev det förut men det var Mimsam, Miss Livre och Vilma

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar