torsdag 21 november 2013

Meningen med ett (mitt) liv

 
Av Moni Nilsson
Serie: Semlan och Gordon #6
Utgivningsår: 2013
Förlag: Natur&Kultur
Genre: Kärlek, vänner, livet
Ålder: Alla åldrar! Men från 12 typ.
 
Idag är det recensionsdag för "Meningen med ett (mitt) liv" som jag fick av Natur&Kultur, stort tack!
 
Semlan och Gordon-serien handlar om Semlan och Gordon, två i början av serien tolvåringar men som när man är vid den här boken är tretton. De är bästa vänner och har varit det sen..ja, alltid. I en av böckerna tog de kyssrekort, i en annan skilde sig Semlans föräldrar och i den här är deras vänskap lite brusten och Semlan söker efter meningen med livet.
Mening finns det i en massa saker, har hon kommit fram till. Det finns mening i att hon och Semlan slutade vara vänner, för annars hade hon inte gått ensam till Planeten - coolaste stället i stan - och då hade hon inte mött Marcus. Eller bildat ett band som heter Slosh (som betyder duggregn!).
Semlan går återigen igenbom kärleken, men den här gången är det verkligen kärlek!
För er som inte läst den här serien än så vill jag också säga at Semlan typ är världens coolaste. Och min slutsats är då att Moni Nilsson (som skriver Semlan och Gordon) också är väldigt cool.
 
Jag fortsätter älska Monis böcker, jag fortsätter inponeras av hur mycket som ryms i dessa korta böcker! Och egentligen är formatet och sidantalet rätt perfekt för det känns verkligen som att man läser semlans dagbok. Vilket man ju egentligen kanske inte gör, men det känns så.
 
Är som att jag bara älskar dessa böcker mer och mer efter varje bok. Det är kanske inte direkt det att de varje gång bara blir bättre, men de ger mer när man läst fler av dem, och då märker man hur mycket som finns med. Hur mycket viktiga tonårsfunderingar som tas upp. Moni har verkligen inte glömt hur det är att vara tonåring! Jag imponeras även av vilken bra uppfattning hon har av världen runtomkring ungdomar i modern tid. För allting känns så på pricken rätt! Utom då det att Semlan och Gordon inte är vilka som helst, utan väldigt speciella.
 
Jag älskar Semlans småironiska ton, hennes syn på tillvaron. Hon vet att hon är utanför, men hon vill vara det, vilket i sin tur gör henne väldigt cool. Och hon har ju vänner, bara det att de inte finns i de ytliga tjejerna på klassen. Till för ett tag sen hade Semlan inga tjej-vänner alls, utan hennes enda vän var Gordon. Men när hennes föräldrar (liten spoiler för dem som inte läst föregående delar!) skiljer sig och Semlans pappa flyttar till spegelvända huset får hon nya grannar och där finner hon en ny vän i sextonåriga Emma Norlin. Med henne talar hon sex och kärlek och allt annat som tjejer talar om. En sak som var hemskt störande var dock att plötsligt stod det hela tiden Elin istället för Emma, och sen böt det igen. Det kunde de ju ha märkt?!
 
Semlan är bara så himla cool! Hon är så sig själv, så smart och så modig. Och hon faller i svarta hål när hon tänker på att det finns över 7 miljoner. Det gör faktiskt jag med.
 
Men jag älskar. Jag blir alltid glad av att läsa dessa så det som gör mig ledsen är att den här boken handlade istortsett om ett halvår, och det tar säkert ett tag tills nästa del kommer ut...vill ju vara med om allt i samma takt som Semlan!
 
Är du ute efter igenkänning, leende läppar, lite gråt för att det helt enkelt är så fint och en cool, nej två coola huvudpersoner så tycker jag du ska läsa denna. Eller nej, gör det oavsett, för du vill inte missa dessa! Älskar. ♥

1 kommentar: