måndag 25 november 2013

Jag är ju så jävla easy going - brutal och hjärtskärande

 
"Vi lever tydligen i ett rikt land. Det var i alla fall ett jävla tjat om det. Vilket rikt land vi levde i. Förlåt, men det hade jag aldrig märkt."
Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Läste slut den här för ett tag sen (rättare sagt typ i mitten av oktober...), så minns inte så bra vad jag tyckte. Och även om jag minns så kan jag inte tyda mina känslor, typ.

Nä men alltså.

Jag blev inte besviken. Det var faktiskt sådär rappt och rörigt och fint som ni sagt. Men jag vet inte. Blev bara inte helt överväldigad.

Joanna tycker jag är cool. Hon har ADHD och måste ha medicin till det. (Eem..men är ju inte dirket det jag tycker är coolt..) Men eftersom hennes pappa bara sitter i soffan och stirrar på meningslösa frågesportprogram och hennes mamma desperat försöker skriva en bok för att hon en gång för hundra år sen skrev en succéroman så har de det lite spartanskt med pengar. Pengarna tar slut, medicinburken blir tom och plötsligt är Joanna inblandad i drogaffärer. Mitt i allt det finns dessutom Audrey. Audrey som får nervtrådar att tränga ut från Joannas hjärta, rakt ut genom bröstet.
Jag tycker handlingen är hemskt originell. Väldigt speciell. Och det blir spännande trots att det här inte direkt är någon spänningsroman. Och jag gillar.
Joanna inser alltså plötsligt att hon är lesbisk. Och nej, jag spoilar inte, det står typ på första sidan. Men hon har en "kk" typ som hon då går hem till, sen har de sex och det var det. Men killen verkar tro att de har nåt mer. Joanna får utdaterade kondomer av honom för att han jobbar på en fabrik där de gör sådana och dem säljer hon sedan. För hon behöver pengar. Hon lägger till och med sitt studiebidrag på att köpa mat till familjen.

Språket är ju hemskt speciellt. Men lite mindre explosivt än jag tänkt mig. Vilket iochförsig inte är en särskilt dålig sak, men det är bara inte annorlunda som jag förväntat mig. Men jag gillar det. Det är rätt så brutalt men samtidigt hemskt hjärtskärande. Hela boken är lite sådan, brutal och hjärtskärande. Joanna är ju inte direkt normal. Men hon är ändå relativt normal, och ADHDn verkar inte vara något stort hinder för henne i livet. Jag tycker om att läsa hennes tankar, som är lite röriga, lite exploderande. Det tycker jag Jägerfeld har gjort fint, Joanna alltså. Hon är en väldans bra karaktär.

Nu hoppar jag visst plötsligt till språket igen. Jag gillar det verkligen. Påminner yttepyttelite om mina långa meningar... T.ex. Hjärtat slog ett överlyckligt extraslag mitt i adrenalinströmmen. Jag läste den meningen nyss och tycker himla mycket om den. Det hade ju liksom kunnat stå bara hjärtat slog ett extraslag. Men det gör det inte. Vilket gör att jag gillar.

Sen så tycker jag det är rätt himla imponerande att Jägerfeld fått med så mycket på så få sidor. För det händer en massa, och det händer hela tiden! Det är ju verkligen rätt exploderande. Och jag blev verkligen rätt beroende när jag läste.

Det där med att Joanna upptäcker att hon är lesbisk. Eller bisexuell. Det tycker jag är bra beskrivet, det verkar så självklart här typ. Eller som no big deal. Och det är ju så det borde vara. Egentligen.

(SPOILEER) Joannas och Audreys kärlekshistoria är fin, men lite tråkig. Jag tycker det var rätt så himla boring att det faktiskt var så att Audrey gillade Joanna tillbaka. Hon hade ju ivarjefall kunnat vara lite rädd. Sådär som Joanna. (SPOLER SLUT.)

Sammanfattningsvis så inser jag att jag nog gillade den. Rätt så mycket. Den blev nog inte dirkekt en ny favorit, men jag kommer antagligen att läsa om den. Läsa om stycken i den. Fascineras av språket. Och önska att Jenny Jägerfeld och Lisa Bjärbo skulle skriva en bok ihop. Under tiden tänkte jag läsa Här ligger jag och blöder.

PS Jag tror att den recensionen möjligtvis blev rätt så rörig. Säg till om den är helt olöslig. Jag kan försöka få den att bli vettig då. Annars låter jag bli.

PS 2 Lyssna gärna på när Lisa Bjärbo och Per Begtsson talar om boken i sin podcast: www.alltvisager.se

PS 3 Tacktack så jättemycket till Gilla böcker för T-shirten och boken! De är båda überfina! ♥


Jenny Jägerfeld Foto: Henric Lindsten Bild från Gilla böckers hemsida
Av Jenny Jägerfeld
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 284
Genre: kärlek, vänskap, verklighet, livet^
Ålder: 13+
Övrigt: Här ligger jag och blöder är Jennys tredje bok. Hennes tidigare är Hål i huvudet och Här ligger jag blöder. Här ligger jag och blöder vann Augustpriset 2010.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar