tisdag 16 juli 2013

Blunda och hoppa

Blunda och hoppaAv Sarah Dessen
Översättare: Johanna Lindbäck
Originaltitel: This Lullaby
Utgivningsår: 2013 (engelska 2002)
Serie:-
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidantal: 364
Genre: Feel good, Kärlek, Vänner, Familjen, Livet, Verklighet
Ålder: 12+
Övrigt: Ett recensionsexemplar från Rabén & Sjögren, tack så väldigt mycket!!

Remy är en cynisk, lite bitchig tjej som för länge sedan har slutat tro på evig kärlek. Kanske har det nåt att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap (som hon är helt säker på att kommer hålla!) och att hennes pappa stack innan hon föddes. Det enda hon har efter sin pappa är en låt, This Lullaby, som han skrev till henne. Efter sommaren ska hon börja på Stanford, det prestigefyllda colleget som hon har jobbat hårt för att komma in till.
Sommaren innan college ska hon bara ha roligt med sina vänner, möjligtvis hittar hon en sommarflirt, men det är också allt hon kommer låta det bli. Hon vill inte ha nåt extra med sig när hon börjar sitt nya liv på Stanford, iallafall inte någon klängig pojkvän. Eller, det var iallafall hon planerat det. Men så träffar hon Dexter; klumpig, slarvig och impulsiv. Han är allt det där Remy ogillar, och han vägrara spela efter Remys regler.

Vilken underbar bok! det säger jag bara. Perfekt sommarläsning, absolut, såsom även Mycket mer än så var. Det finns en hel del likheter med Mycket mer än så och Blunda och hoppa. Men det gör inte så värst mycket, för ändå är de skilda berättelser.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Och det är inte för att jag inte minns den. När jag först tänkte att jag skulle skriva den här recensionen och inte visste vad jag skulle skriva så trodde jag det var för att jag inte mindes, men så läste jag stycken lite här och där och upptäckte tt visst mindes jag. Rätt så väldigt bra också. Så jag vet inte alls vad jag ska skriva, men jag ska försöka, det ska jag.

Så, karaktärerna tycker jag att jag kan börja med. Dem tycker jag att jag vet var jag har. Jag gillar dem, vääääldigt mycket. Speciellt Dexter och Remy (finns det en enda bok där inte den manliga huvudpersonen är min favorit?!:). Jag gillar också alla deras vänner, speciellt John Miller och Jess. Men jag tänkte att jag kunde ju berätta lite om varför Dexter är så underbar; joo, han är...väldigt optimistisk. Och väldigt impulsiv. Jag älskar hur ärlig han är med sina känslor, han påminner faktiskt smått om Joe i Himlen börjar här, men är ändå inte riktigt lika färgstark som Joe. Ingen av karaktärerna är så himla speciell, men de känns väldigt verkliga, kanske just för att de inte är så väldigt extraextra, men de är ändå olika, har nån viss grej som liksom är de.

Själva historien gillar jag väldigt mycket, även om den kanske inte är så originell. Jag gillar hur normalt allting är. Och jag älskar att det är i Amerika, för då är det High School och College som gäller, och de får redan köra bil när de är sexton, och så vidare. Jag gillar hur bra den skildrar livet, eller, okej, jag kan ju inte veta hur det är, men den handlar liksom om en massa saker, inte bara om Dexter och Remys lovestory. Man får liksom också ta del av hur Remy har det med sina kompisar och familjen. Sen så älskar jag att Remy och hennes kompisar har vissa saker de alltid gör tillsammans. Som att åka till Quik Zip och köper Zip Diets och försöker pricka saker, och att åka till en trampolin på en tom tomt. Det är såndärna fina små detaljer, och de gör att berättelsen blir alldeles underbar.

Språket gillar jag också. Väldigt mycket. Det är inte särskilt speciellt egentligen, men det är riktigt mysigt och Dessen slänger in detaljer i texten utan att låta berättelsen stanna upp. Och det är ju ingen action-bok vi talar om, så det är ju även okej med små tillbaka blickar och tankar.

Dexter och Remys lovestory påminner mycket om Auden och Elis i Mycket mer än så, och när jag läst slut boken störde det mig, det störde mig att de var så lika. men nu när jag har börjat tänka efter lite, så känns de inte lika lika mer. För karaktärerna är annorlunda, föräldrarna och vännerna är annorlunda. Och så mycket skulle det ju inte göra om de var typ helt lika, för jag ser inte Sarah Dessens böcker som mästerverk, även om de är underbara. Och de är mycket djupare än man tror. De behandlar mycket svårare saker än man kanske förväntar sig. Och ärligt talat (SPOILER!!!) så hade jag nog lust att gråta när Remy och Dexters relation krachade. precis som med Eli och Auden. Men det löste ju sig (som alltid när det handlar om böcker, inte livet), och då blev jag ju glad! (SLUT PÅ SPOILERN.)

Namnet och omslaget. This Lullaby, tycker jag att skulle ha varit en underbar titel också till den svenska översättningen, för så heter ju låten som Remys pappa skrivit till henne, men Blunda och hoppa. GUD vilken perfekt titel! För det är verkligen det boken sist och slutligen handlar om, att våga! Att blunda och våga hoppa ner i det iskalla vattnet, där man inte vet vad som väntar. Jag älskar verkligen titeln, underbar. Omslaget tycker jag är väldigt vackert, men det har inte så mycket att göra med boken, så det är lite tråkigt. Alla Sarah Dessen böcker som är översatta till svenska går i en liknanade omslagsserie, alla ar såndärna fina krumelurer på omslaget, och det gillar jag, för då påminner de lite om en serie i bokhyllan, trots att de inte är det! :)

Blunda och hoppaMycket mer än såMitt perfekta livDu glömde säga hej då

Och sen ännu en sak. Mamman. Först tyckte jag hon var rätt självisk och så, jag menar, hon lagar ju inte ens mat till sina barn! Och hon bryr sig typ inte om nåt annat än sitt skrivande och sin nya man. Men hon är okej, hon är faktiskt inte så farlig tycker jag.

Så, kort sagt en helt underbar bok. Väldigt somrig och väldigt perfekt för mig. Jag tror verkligen inte att Dessen-fans blir besvikna. Älskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar