onsdag 5 juni 2013

Hemligheternas rike

De utvalda : hemligheternas rikeAv Kristin Cashore
Översättare: Carina Jansson
Förlag: Bokförlaget Semic
Sidantal: 622
Utgivningsår: 2013 (på svenska då)
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Bitterblue
Serie: De Utvalda #3
Ålder: Den går från elva år typ, men den passar kanske nog bättre till 13+
Genre: Kärlek, Fantasy, Spänning, Äventyr
Övrigt: Den sista delen i en serie. Och ett rec-ex från Semic, tack så mycket!

SPOILERVARNING FÖR ER SOM INTE LÄST TANKELÄSAREN OCH MONSTRETS DOTTER! Recension på Tankeläsaren (eller kanske mer ett boktips...), recensionMonstrets dotter

Handling:
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue …

Omdöme: Jaha, då var serien om De Utvalda slut. Serien jag började älska när jag läste andra boken och fortfarande älskar när jag läst den sista raden i den sista boken. För den här serien är speciell. Den är något alldeles särskilt. Och jag är så glad att jag läst den! Jag kan inte riktigt sätt fingret på vad som gör Hemligheternas rika så bra, men sidorna bara flög förbi när jag läste. Karaktärerna är underbara, jag älskar Saf, fantastisk karaktär. Så mystiskt, så romantisk, så långsynt, han har såna vackra ögon, han är särling, men han vet inte vilken hans gåva är... han är speciell. Sen så gillar jag Bitterblue jättemycket, hon känns så verklig, så mänsklig. Hon är inte ens särling. Hon har ingen magisk gåva alls och endå är hon magisk. Hon är arton år, och drottning. Hennes far var en tyrann när han styrde och han lämnade ett rike i skärvor efter sig. Och Hava. Och Helda. Och PO! - alla är de underbara.

Hemligheternas rike, som är bokens titel, tycker jag är en alldeles förträfflig titel till den här boken. För Monsea är fullt av hemligheter. Människorna i Monsea har söndrade sinnen efter att Leck har bestämt hur de ska tänka i trettiofem år. Och nu måste Bitterblue få sitt rike att fungera. Hon är så rädd för att göra saker fel, hon vet inte vem hon ska lita på, men hon försöker och försöker och försöker. Och det är mycket vad den här boken handlar om. Men det är inte bara det som gömmer sig innanför bokens pärmar. Där ryms också en komplicerad kärlekssaga, flera komplicerade relationer mellan mänskor och avsättning av kungar. Och där ryms svaret på frågan "På vilket sätt har dessa historier att göra med varandra (Tankeläsaren, Monstrets dotter och Hemligheternas rike)?".

Alla relationer mellan alla personar i boken är fantastiska, och vilket jobb Kristin Cashore måste ha haft med alla olika släktskap och sånt... eller jag vet inte. Jag skulle ha haft det! :) Men det är nog inget jämfört med alla chiffer... De skriver med chiffer typ hela tiden i De sju kungadömena, och chiffer är då att man har tecken för olika bokstäver i alfabetet, alfabetet ändrar också och man har nån sorts ordnyckel.... men det fattade inte riktigt jag. Hur som helst var det väldigt komplicerat men tydligen helt vardagsmat i De sju kungadömena, samtidigt var det ju väldigt roligt också.
Historien påminner väldigt mycket om Flammas historia i Monstrets dotter, vilket författaren nog också vet då det kommer fram av en sak på slutet...

Och slutet, förresten. Det var inte så fantastiskt underbart som jag hade hoppas. Det slutade liksom alltför plötsligt! Jag kände mig liksom inte helt tillfredsställd när jag läst slut. Det slutade så...abrupt.  Men det var ändå ett slut, om inte det slut jag hade velat ha. Och trots att det kändes som att det inte blev sådär hemskt spännande på slutet som iallafall jag tycker att sista delen i en serie ska vara så var boken jättebra. Språket, beskrivningarna - allt! Språket var inte så speciellt, men det var bra och man hade lätt att följa med. Även om jag inte fattade riktigt allt med hur de reste, och vilket vädersträck och så. Men det var typ de sakerna som var sämst i boken, och de kan jag välja att bortse från. Fantastisk bokserie (iallafall de här två sista, minns inte Tankeläsaren så bra, måste ta och läsa om den!), underbara omslag, och det stämmer faktiskt det som står på baksidan "Stig in i en helt ny värld! Serien om De utvalda är en läsupplevelse utöver det vanliga!". Alla fantasy och medeltids älskare där ute, LÄS DEN!

Favoritkaraktär/er:
Saf, Helda, Po, Bitterblue, Hava, Flamma (fast hon var inte så mycket med här)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar