tisdag 9 juni 2020

Sommarläsningen!

Jag brukar alltid planera min sommarläsning - sen är det en annan femma om det faktiskt blir som jag planerar haha (blir verkligen ALDRIG det). Men tycker det är kul att skriva TBRs! Alltså: sommarläsningen 2020!
  • Den hemliga historien av Donna Tartt - har velat läsa denna så länge! Är lite rädd pga vissa älskar, andra tycker den är överhypad. Vill verkligen älska för annars kommer jag ju inte orka igenom den. Trooor den kan vara mysig!
  • Du är aldrig ensam av Sarah Dessen - årets Dessen! För mig, den har ju ett gäng år på nacken. Men blev sååå sugen så påbörjade den igår, typ. Är mysigt, som vanligt, men kapitlen är alldeles för långa, som vanligt. Aja - gillar Dessen, kan alltid lita på henne!
  • Jellicoe Road av Melina Marchetta - omläsning, men listar den ändå. Håller också redan på med denna, det är min favoritbok och ibland vill man bara ha något tryggt och bekant. (Vill köra en massa omläsningar - typ Jag ger dig solen och Himlen börjar här och Det handlar om dig men alltsååå har så mycket annat att läsa ju!) Den fick förresten nya kläder hos Gilla förlag precis i maj! Så fin! Köp!!
  • A Court of Wings and Ruin av Sarah J Maas - om jag orkar, hade feeling när jag nyss hade läst slut tvåan men så läste jag en massa besvikna recensioner på trean och jag är lättpåverkad, så nu är jag inte lika taggad haha. Men kanske! Vill ändå pga najs att avsluta en serie hahaha.
  • Ballad of Songbirds and Snakes av Suzanne Collins - är antagligen världens onödigaste bok, men det finns även en stor chans att den är svinbra. JAG VILL LÄSA.
  • Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie - den verkar så bra! Har ärligt ingen aning om vad den handlar, men alltsåååå den verkar bra. Den går att låna på min biblioteksapp. Will do.
  • Stål av Silvia Avallone - har velat läsa denna i EVIGHETER! Och nu! Tänker jag att det ska bli av! Tror den är bra men jobbig.
  • Queenie av Candice Carty-Williams - har hört såååå mycket bra om denna! Den verkar megahärlig. Viktig och så också, har jag hört?
  • Priset på vatten i Finistere av Bodil Malmsten - också på hälft! Mysig men långsam.
  • Pow wow av Tommy Orange - fick jag i present för typ ett år sedan, men har av någon anledning inte plockat upp den på allvar. Vill göra det nu!
  • Call Down the Hawk av Maggie Stiefvater - ääälskar The Raven Cycle och Ronan tillhör min favoritdel i serien - han får en egen serie! Typ väl. Kommer antagligen älska denna alltså.
  • The Hero of Ages av Brandon Sanderson - Mistborn är världens bästa serie, så självklart vill jag fortsätta. Tycker även att fantasy passar så otroligt bra på sommaren? Långa böcker funkar liksom i värmen.
  • Warcross av Marie Lu - nu börjar den här listan vara alldeles för optimistisk, men jag vill vill vill hinna läsa mycket! MÅSTE ta mig tid! Har kollat slut Satc för andra gången nu så det känns ändå lite möjligt att snitta typ två böcker i veckan? Äh vi får väl seee. Men hursom! Marie Lu tillhör mina favoriter, har haft denna på min TBR alldeles för länge nu - serien är ju avslutad för guds skull! Måste alltså läsa.
  • A Skinful of Shadows av Frances Hardinge - misstänker att denna är långsam och magiskt, och sånt funkar på sommaren. Och den ääääär så snygg.
  • Lola och pojken i huset bredvid av Stephanie Perkins - alltså sjukt ändå att jag ännu inte läst denna? Minns att den var superhypad typ 2013 eller något, i början av min bokbloggarkarriär. Har läst ettan! Men denna har stått och samlat damm av någon anledning. Finns ju en trea också, om denna är svinbra får jag antagligen försöka läsa trean på engelska.
  • Breven från Maresi av Maria Turtschaninoff - åhh, vet ju att jag kommer älska denna. Vet också att det antagligen tar en stund för mig att komma in i den - men är ju värt! Så vaaarföööör har jag ej läst en?? Kan man verkligen fråga sig.
  • Okej sista!!! Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón - också en otroligt älskad serie, är rätt misstänksam, är verkligen inte den typs litteratur jag brukar sluka, men tror också att jag kan älska. Hoppas! Hoppas också att jag faktiskt kommer plocka upp denna i sommar.
  • Again Again av E Lockhart - även om jag var rätt besviken på Fejk så hoppas jag ju verkligen att denna återigen ska vara en fullpott, för jag älskar Lockhart. Eller älskade? Förhoppningsvis får denna det till presens igen.
Det var det! Gud. Hur jag ska hinna läsa 18 böcker på under tre månader vet jag inte, har inte precis statistiken på min sida (men det äääär bara 6 böcker/månad! Du klarar det!). Men har ju gjort det förr! För länge sedan. Så borde gå!? Ska läsa Sarah Dessen nu.

VAAAAD ska ni läsa i sommar? OCH! Vilka ska jag prioritera?

6 kommentarer:

  1. Pow wow har jag läst och jag tyckte den var riktigt bra :) Nu i juni har jag en del recensionsex att läsa men i juli ska jag göra en tbr med bara böcker från egen hylla :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande! Och åh, mysigt! Tbrs är så roliga :D

      Radera
  2. Läste Vindens skugga för några år sedan och minns den som överraskande bra (var också tveksam, trots hypen)! Annorlunda, men på ett bra sätt :) Och började precis på Balladen om sångfåglar och ormar, och än så längre verkar den lovande! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men låter bra ju! Hoppas jag hinner ta tag i den då :D Och samma med Balladen om ... ! Den har ju fått väldigt blandade recensioner, men känner att jag inte är ett tillräckligt hardcore Hungergames-fan för att hata den, så kan nog bli trevlig läsning!

      Radera
  3. Vilken härlig TBR! Du är aldrig ensam, Jellicoe Road och Lola och pojken i huset bredvid är ju alla tre perfekta för mysig och fluffig sommarläsning. Och håller med - omläsningar är ingen dum idé, och på sommaren är det ju skönt att varva ned med några trygga favoriter. Ballad of Songbirds and Snakes är jag också sugen på att ge mig i kast med, men det tar samtidigt typ emot lite att göra det av någon anledning??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa! Så taggad på att (äntligen!) ta tag i Lola! Jaa alltså omläsningar är så trevligt ibland, då vet man vad man får liksom :') Jaaa men har lite samma med Ballad of, är rätt trött på att folk inte kan släppa sina succéserier i allmänhet ... den känns liksom ärligt rätt onödig, men kan ju också vara väldigt bra - får se om jag hinner med den!

      Radera