tisdag 6 februari 2018

18 böcker jag vill läsa 2018

Nu är det ju så att trots att jag inte läser betyder det inte att jag inte skulle vilja läsa. Jag vill! Speciellt varje dag efter att ha scrollat Bloglovin'. Blir så peppad av alla omsvärmande recensioner! All bokglädje! Vill också känna det där jag vet att jag brukade känna. Just nu ... alltså det är nog delvis att jag inte har sådär megamycket extratid, men också att jag fått miljoner nya intressen (okej, överdrift) och att jag verkligen inte vill läsa kärleksgrejs. Eh. Vet ej 100% varför? Eller har väl aningar men aja orkar ej med något sockersött eller bara kärlekskranka tonåringar rent allmänt. Vill hellre ha något i stil med E Lockharts böcker.

Aja, tänkte lista böcker jag vill läsa i år för listor är kul! Och lätt content att skapa! Och här finns högst antagligen en del kärlek. Fast eh i fantasy kanske jag faktiskt skulle klara av det? Måste nog se bara antar jag. Bara jag öppnar en bok någon gång.

  • Norra Latin av Sara Bergmark Elfgren - pga obvious reasons och att jag har den på hälft.
  • Allt det vackra är inte förstört av Danielle Younge-Ullman (vilket extremt speciellt efternamn?) - pga Lavender Lit och fantastiskt omslag och toppen recensioner. Har noll aning om vad den handlar om. Den är rätt tjock. Aja vill läsa!!
  • Fejk av E Lockhart - pga älskar hennes böcker! Ej helt hundra på att jag kommer älska denna lika mycket som de andra men kanske nästan?
  • Flickorna av Emma Cline - pga tips och verkar intressant!
  • Nattens cirkus av Erin Morgenstern - pga haft den så länge och älskar cirkus och den verkar rätt vuxen. Sugen på sådana *mognare* böcker just nu.
  • Högt spel av Leigh Bardugo - för att den är extremt hajpad. Och beskrivs på ett sätt som verkligen drar i mig.
  • Cress av Marissa Meyer - älskar Meyer ju! Och älskar denna serie! Och jag har den!
  • Midnattsstjärnan av Marie Lu - pga läste ej förra året. Och jag älskar Marie Lus böcker.
  • Champion av Marie Lu - samma som med ovanstående. Förutom att jag borde ha läst denna för typ ... tre år sedan? Mer?
  • The Raven King av Maggie Stiefvater - älskar även denna serie! Har denna avslutande bok! Är sugen!
  • Ensam på mars av Andy Weir - för att det är ett skamset rec-ex jag aldrig tagit tag i och för att jag är väldigt nyfiken på den.
  • Sagoberättaren av Antonia Michaelis - även detta ett SUPERgammalt rec-ex ... och alltså den har fått alldeles magnifika recensioner fattar ej vad som är mitt problem?
  • Nattfilm av Marisha Pessl - pga tips och svärmande recensioner och alltså vill läsa precis den här typens böcker just nu. Kan jag tänka mig. *vet egentligen rätt lite om vad den handlar om*
  • Expeditionen: Min kärlekshistoria av Bea Uusma - känns typ lite risky att lägga den här med här pga känner att jag kanske ej tar tag i denna i första taget ... men vill! Blir typ helt fascinerad och till mig över vad denna kan ha att bjuda på!
  • Antiloper av Ester Roxberg - för att jag velat läsa den så otroligt länge och köpte den typ 2013 men det har aldrig blivit av. Känner också att en kanske uppskattar den mer som äldre? Så är förhoppningsvis i perfekt läsarålder just nu.
  • Svindlande höjde av Emily Brontë - för att jag har den och Olivia läste den på engelska och gillade typ inte vilket gör mig intrigued. Och är ju kul att läsa klassiker för vad har egentligen gjort dem till klassiker?
  • De odödligas sång av Julie Kagawa - gillar egentligen denna serie SÅ mycket måste avsluta!!
  • Diabolic av S J Kincaid - var ju lite av en snackis i början av förra året och vill läsa dystopi nu så det är så.
Och det var 18! Nu är inte denna lista så väldigt genomtänkt. Jag har liksom inte tagit i beaktande en enda bok som ej redan finns ... men just precis nu är det dessa aderton titlar jag vill satsa på att hinna med i år! Åh, pepp. Känns som en fin blandning fantasy, sci-fi, fakta och contemporary.

Och så den självklara följdfrågan: vad vill du läsa i år??

2 kommentarer:

  1. Härlig lista! The Diabolic vill jag också läsa i år, och även Norra Latin! Sedan vill jag även läsa Oathbringer av Brandon Sanderson och typ alla andra böcker av honom, haha :)

    SvaraRadera
  2. Läs nattens cirkus! Tyckte den var SÅ bra när jag läste. :D
    Och Edens blod-trilogin måste jag också fortsätta med, tyckte ettan var riktigt bra! :)

    SvaraRadera