tisdag 26 september 2017

Top ten books with swoony characters

Känner att jag nog velat göra den här listan ... ett bra tag nu. Eller, inte aktivt tänkt på att jag vill göra den, mer på ett undermedvetet plan. Och veckans topp-tio-tisdag passar det ju perfa! Temat lyder alltså topp tio böcker med X karaktärer. Jag listar bra böcker med karaktärer jag fallit för. Let's go!
  • Jonah i Jellicoe Road av Melina Marchetta pga jag äääälskar honom och kemin mellan honom och Taylor. (!!)
  • Enzo i Den unga eliten av Marie Lu - blev så kär så kär i honom liten spoiler är så ledsen för att den kärlekshistorien nog aldrig kommer bli särskilt mycket mer än det den var i Den unga eliten. Eller tror ej det åtminstone.
  • Elend i Mistborn-serien av Brandon Sanderson - okej, väldigt mycket för att han är prins och politisk och dansar och läser och tyst. Och för hur han och Vin träffades. Älskar Elend såså mycket.
  • Rasmus i Klassresan & Malin + Rasmus = sant av Moni Nilsson - han kommer för alltid finnas i mitt hjärta som min första stora kärlek så är det bara.
  • Jest i Heartless av Marissa Meyer - för hans tricks och hans ögon och hans snällhet och mystik.
  • Gansey i The Raven Cycle av Maggie Steifvater - för att han är så passionerad och hetsig och förvirrad och skör, pga bandet mellan honom och Ronan och Adam, pga honom och Blue.
  • Jack i Jack av Christina Lindström - vill så himla gärna att det ska vara jag som är Freja och träffar Jack. Fast okej är möjligen mer kär i deras historia än i honom. Kanske. Och typ lika kär i både Freja och Jack isåfall.
  • Will i Den mörka materian av Philip Pullman - tror åtminstone jag var det. Och grät en del i sista boken. Vill förövrigt läsa om denna serie så väldigt mycket inför nya boken!
  • Akiva i Daughter of Smoke and Bone av Laini Taylor föll jag superhårt för i första boken. När jag tänker på honom nu är jag inte lika säker ... en ängel, liksom? Men alltså då var jag så fascinerad.
  • Joe i Himlen börjar här av Jandy Nelson pga how could you not.
Okej! Det var det. Och dessa böcker är alla obviously fantastiska. Överlag är det nog ofta så att finns det någon jag faller pladask för i en bok, faller jag också för hela boken. Vet dock inte om det finns något specifikt som alla dessa har gemensamt? Är väl mest att huvudpersonen blivit kär i dem och så har jag känt samma saker som huvudpersonerna pga duktiga författare haha eller nåt. Ska bli kär i någon som inte huvudpersonen faller för någon gång.

Finns ju fler också, men dessa är mina starkaste. Nu vill jag veta vilka bokkaraktärer du crushat på!

Vill ni läsa en recension hittas det mesta genom att söka förresten. Orkar tyvärr inte länka allting just nu pga hatar mitt internet.

2 kommentarer:

  1. En av mina största bokcruchar ever var Dimitri i Vampire Academy. Nu har jag nog släppt det haha, men jag var heeelt kär alltså. För att inte tala om Snape... hahah. Det var nog kanske inte att jag var kär, hallå jag var ett barn när jag började läsa dem. MEN jag hade dock en helt bisarr fascination för honom (och har väl fortfarande, för den delen). Inser ju nu att han är en väldigt problematiskt karaktär, men en råder inte över sina känslor, eller hur? ^^

    SvaraRadera
  2. Åh håller helt med om Akiva, finns många karaktärer som jag vet att jag var helt fast för medan jag läste boken, men nu när jag ser tillbaka på dem några år senare fattar jag inte vad som var så tilldragande med dem. Men var en jätteintressant lista! Funderar på att göra en liknande till TTT nästa vecka :)

    SvaraRadera