tisdag 22 augusti 2017

Elva skolskildringar

Veckans top ten tuesday är en "back to school-freebie" och eftersom jag tycker grejer som "vad jag läst i skolan", "böcker som borde läsas i skolan" osv är tråkigt (eller orkar åtminstone ej lista nu) så tänker jag lista: topp elva skolskildringar! Finns rätt många böcker där skolan verkligen har stor roll, obviously Harry Potter t.ex, och jag tycker skolan är en mycket intressant och smart och bra miljö för berättelser! Sen är det ju självklart så att karaktärerna nästan alltid går i någon form av skola oavsett vilken sorts bok det är jag läser eftersom det oftast är fråga om YA/middle grade, men tänkte nu främst lista böcker där skolmiljön faktiskt är central, nästan sin egen karaktär:
  • Malin + Rasmus = sant av Moni Nilsson - kommer fortsätta tipsa om denna tills alla läst. Att de börjat högstadiet är här nästan lika centralt som kärleksstoryn! Ni vet ju att jag älskar den här. MEN gud, att den handlar om sjuan?!? Och att jag går på tvåan nu? Vart har tiden försvunnit var ju NYSS jag läste och grät?!
  • Wallflower av Stephen Chbosky - handlar om Charlie som börjar ettan på High School och pretty much hatar det. Den här boken var en megasnackis för några år sedan, tänker att det kanske är tid att tipsa om den igen! ÄLSKAR denna bok, karaktärerna blev typ mina bästisar ett tag.
  • Jellicoe Road av Melina Marchetta - även denna var ENORM för några år sedan! Och funkar såklart än idag. Inte supermycket skola, pga utspelar sig på ett sommarlov men det är ändå skolmiljö och karaktärerna kommer från olika skolor och bildar gäng på så sätt. Fantastisk bok som är måsteläsning för alla från 13 och uppåt!
  • Gudarna av Elin Cullhed - okej så den här var jag ej megaimpad av, men språket är snyggt och den är rapp och det är mycket skola. Scenen jag minns tydligast utspelar sig ex. på skolan.
  • Släppa taget av Katarina von Bredow - enda von Bredowen jag läst, men tänker att de flesta av henens titlar nog är fina skolskildringar. Viktigaste grejerna händer på skolan här åtminstone, t.ex. på musiktimmen. Den här boken är så fin och söt!
  • Hälsningar från havets botten av Christina Lindström - handlar om Fille som börjar ettan på gymnasiet och plötsligt ser henne igen, flickan som försvann och som han aldrig glömt. Himla rolig, varm men också mörk och djup bok! Känner att det börjar vara dags för omläsning.
  • Efter Alaska av John Green - utspelar sig på min favvoskoltyp att läsa om, ett internat! Bästa John Greenen tycker jag också just nu, dock KAN det ju hända att jag skulle falla handlöst för TFioS igen ifall jag läste om ... aja, handlar om en kille som är kär i en tjej med gröna ögon men är rätt långt ifrån henne som person. Är indelad i före och efter.
  • Lite ihop (& Kanske ihop) av Johanna Lindbäck - Johanna har skrivit ett antal skolskildringar, men dessa för mellanåldern är de jag gillar mest. Roliga, megapirriga och fulla av fina skolscener.
  • Fangirl av Rainbow Rowell - handlar om tvillingarna Cath och Wren som börjar på college tillsammans. Wren vill vidga sina vyer medan Wren och Simon Snow-fanfiction är hela Caths värld. SUPERfin bok om kärleken till att skriva och att vara ett fan, att växa ifrån sin syster och uppleva helt nya saker.
  • Alena av Kim W Anderson - en lite brutalare, men mycket skicklig, skildring av ett internat.
  • Engelsfors-trilogin av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg - även denna trilogi tycker jag blivit lite bortglömd på sistone! Eller så har alla bara läst och gått vidare. Aja, handlar om ett gäng personer med noll koppling till varandra som alla blir kallade till en park under en blodröd. Ondskan har kommit till Engelsfors, de har blivit utvalda för att bemästra den. Också mycket om livet som *vanlig* gymnasietonåring! Mycket bra och slukvänliga.
Grej jag insåg medan jag skrev den här listan: jag älskar verkligen skolskildringar! har hlgst antagligen en del att göra med att jag kan känna igen mig, men det där liksom lite sagolika internatskolelivet älskar jag ju typ ännu mer ... aja, har skrivit om det förr tror jag men har säkert mycket att göra med att det är ungdomarnas eget lilla samhälle typ! Nu har jag inte tagit med en enda magiskola, men sådana finns ju också och de är ofta rätt najsiga att läsa om. Kanske blir en annan gång!

Vilka är dina bästa skolskildringar?

3 kommentarer: