onsdag 26 april 2017

Tagg om läsning och böcker och sånt

Stötte på den här taggen hos Agnes (& Emma) - tyckte den var kul och frågade om jag fick låna - det fick jag! Så here goes.

1. Favoritbok från barndomen?
Tänker att barndom är under tio då - för annars är jag ju egentligen i barndomen än. Men isåfall: typ Titta Madicken det snöar!, Gittan och gråvargarna och Astrid Lindgrens kortare sagor t.ex. Sunnanäng, Mirabell och I Skymningslandet. (Åh! så jag fick lust att läsa dem nu. Eller okej allra helst höra mamma läsa upp dem.) Från nio år och uppåt älskade jag också Dausy Meadows älvböcker!
2. Vad läser du just nu?
Alldeles för mycket på en gång: Pappa Pellrins dotter, Uppstigningens brunn, Lögnernas träd, Harry Potter och hemligheternas kammare och dessutom borde jag börja på en finsk bok, Harjunpää ja rautahuone.
3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Hmm tror ingen just nu?
4. Dålig bokvana?
Att jag läser för mycket på en gång. Kan helt enkelt inte låta bli att påbörja en ny bok jag får som verkar intressant/ett bibliotekslån jag får sug efter osv. Tänker nog också att det inte spelar någon roll eftersom jag redan läser så många. Har blivit något av en ond cirkel det där.
5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Alldeles för mycket här också eh ... ex. Golden boy, Tappa greppet, hela serien Syskonen Baudelaires olycksaliga liv och Midnattsmörker.
6. Har du en läsplatta?
Näpp men läser en del på mobilen! Tycker google play böcker är ypperligt och känns fint att böckerna finns tillgängliga närsom varsom bara genom att logga in.
7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera samtidigt?
Alltså egentligen en men nu har det ju blivit mer av det senare ...^^
8. Har dina läsvanor ändrats sen du började blogga?
Hmm alltså nej inte egentligen. För ju mer bok över vad jag läser + har nästan börjat läsa mindre? Att läsa-listan har blivit längre. + skriver ju oftast något om det jag har läst och det gjorde jag inte nödvändigtvis alltid förut.
9. Sämsta boken du läst i år?
Hmm vet inte. Let it snow! har jag gett sämst stjärnor så måste vara den då.
10. Bästa boken du läst i år?
Den ökända historien om Frankie Landau-Banks men också Aristotle & Dante Doscover the Secrets of the Universe.
11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta. Tänker att böcker som räknas som det är: noveller, deckare, skräck, seriealbum.
12. Vilken är din läsebekvämlighetszon då?
Läser nog fantasy, dystopier och contemporarys till 99%.
13. Kan du läsa på bussen?
Japp! Gör det när jag orkar och/eller läser en superbra bok.
14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Har ärligt inte superstor skillnad med läsplats. Men kanske ändå min säng mitt i natten då.
15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Lånar supergärna ut en fantastisk läsupplevelse! Men alltså då måste ju boken komma tillbaka i snyggt skick. Det har de gjort hittills.
16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej nej och nej.
17. Skriver du i bokens marginaler?
Har gjort det ibland men alltså det är inte ofta. Gillar att läsa e-böcker för det här pga en förstör ju egentligen inte boken då en markerar stycken/kommenterar saker där.
18. I studierelaterade böcker då?
Japp finns ingen gräns. På högstadiet fick vi ju dock inte det egentligen - inte för att det stoppade mig från att klottra ... - men nu i gymnasiet äger en ju sina egna böcker så jaa det finns blyerts och tusch och sånt i dem.
19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska! Nästan hatar att läsa på finska. Åtminstone tanken av det. Förstår liksom nästan att människor kan ogilla läsning då jag tänker på att läsa på finska. Brukar dock släppa när jag väl börjat ... inte läst mycket på engelska men tror jag skulle gilla det med riktigt mycket!
20. Vad får dig att älska en bok?
Hur mycket jag gillar en bok beror till 50% på karaktärerna, 15% på världsbygge, 15% på språk och 20% på handling.
21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att jag gillat den obvi. Eller alltså det är ju det som får mig att vilja boblogga - jag vill att andra också ska kunna ta del av de fantastiska läsupplevelserna jag har.
22. Favoritgenre?
Egentligen redan svarat på men alltså contemporarys eller fantasy. Tror egentligen fantasy men läser mycket fler contemporarys ...
23. Genre du sällan läser men önskar att du gjorde?
High fantasy ändå. Läser en just nu och den är helt fantastisk alltså GUD!!! Känner oftast såhär då jag väl läser high fantasy. Har dock bara läst typ max fem i hela mitt liv vågar jag nästan påstå. Också historiska romaner pga älskar det åtminstone i filmform.
24. Favoritbiografi?
Har nog bara läst typ ... en? Det var Astrid Lindgren och den var superfin.
25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nope tror inte det faktiskt.

Det här var kul! Gillar taggar. Inte gjort någon på länge. Hade varit roligt om någon annan också ville göra!

1 kommentar: