måndag 2 januari 2017

2016 - summering

Hallå! Här hade jag egentligen tänkt fylla i min superlånga enkät om året som gått, ni vet, som jag fyllt i under ex antal år nu. Men alltså ... jag tycker den är så himla dålig? Och jobbig? Haha. Egentligen är det väll inget fel på själva frågorna, mer HUR jag ställer dem. Så jag gjorde en uppdaterad version! Som förhoppningsvis är lite trevligare.

STATS

Hur många böcker lästes? 65. Mycket nöjd. :-)
Antal sidor? 14 432 stycken enligt Goodreads. Mindre nöjd med det, pga typ 4 000 sidor mindre än förra året? What. Samtidigt så gissade jag nog lite det, pga har verkligen läst sååå mycket korta böcker i år.
Average rating: 4, som ni ser här nedanför, men alltså var bara tvungen att kommentera pga HUR sjukt ändå? Tycker liksom inte att jag läst en massa bra böcker, men kanske? En fyra för mig är ju en riktigt bra bok, men som saknade det där lilla extra och inte fångade mig så som de allra bästa gör. Och ja, jag har kanske läst en hel del sådana? Tänker dock att jag ska bli lite strängare i bedömningen 2017, för nu fick ju Dagboken en tvåa trots att jag tyckte den var rätt så väldigt dålig, faktiskt. Och de som var okej har ändå fått en trea, så måste nog börja tänka om lite där och tänka att en trea är ett BRA betyg, inte ett okej.
Antal rec-ex? Trettio stycken.
Antal bibbalån? Typ 18.
Recenserade böcker? 50, ska komma på minst åtta till.
ÅRETS ...

... gråtfest? Som stjärnor i natten 100%.
... personligaste? Klassresan men den är omläs ... kanske Jack.
... obehagligaste? Vattnet drar av Madeleine Bäck.
... käftsmäll? Tårar i havet av Ruta Sepetys.
... längsta? Odinsban av Siri Pettersen
... kortaste? Feminismens ABC av Lisa Mattisson.
... språk? Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson.
... kärlekspar? Jack och Freja i Jack av Christina Lindström.
... vänskap? Hammarn och Tsatsiki i Tsatsiki-böckerna.
... inspirerande? Astrid Lindgren av Agnes-Margrethe Bjorvand & Lisa Aisato.
... omläs? Klassresan av Moni Nilsson.
... graphic? Den sovande och sländan av Neil Gaiman & Chris Riddell.
... dystopi? Aldrig ensamma av Anna Jakobsson Lund.
... fantasy? Askfödd av Sabaa Tahir.
... roligaste? Tsatsiki-böckerna definitivt!
... hajp? Tårar i havet ... eller Som stjärnor i natten ... eller Ingen normal står i regnet och sjunger?
... förtjänar-mer-uppmärksamhet? Om jag inte märks av Josefin Roos, som var den bok minst andra människor läst på Goodreads, men som jag tycker är riktigt bra.
... överraskning? En väktares bekännelser var bra på ett helt annat sätt än jag tänkt mig!
... besvikelse? Stanna av Flora Wiström och Allt som blir kvar.
... sämsta? Dagboken av Nicholas Sparks.
... bästa? Askfödd av Sabaa Tahir. <33
... vackraste omslag?
Alltså inget av dessa görs rättvisa på bild men de är fan-tastiska irl.
... filmatisering? Stand By Me. (Enda nya filmatiseringen jag såg var nog SVJ, som jag inte gillade särskilt mycket alls. Och Fantastic Beasts ... men har ju inte läst boken till den och egentligen baserar den ju sig inte alls på någon bok så .. ja.)

NÄSTA ÅR

Fem böcker jag ser framemot nästa år: Ordbrodösen, Vitormen, Om du såg mig nu, Mademoiselle Oiseau och landet Argentine samt Karta för förälskade och andra vilsna.
En bok som kom ut i år och jag ville läsa, men inte hann: Alldeles för många ju ... typ Uppstigandets brunn står högt upp åtminstone.

Liknande enkät om 2013 finns HÄR, 2014 HÄR och 2015 HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar