tisdag 11 oktober 2016

Top ten books I read because of other bloggers


Veckans Top Ten Tuesday lyder topp tio böcker jag läst pga en annan bloggare. Mitt svar är ju egentligen cirka allt jag läste senaste kanske tre åren? Nåja, men ex dessa tio då:
  • Jellicoe Road av Melina Marchetta är den första jag kommer på. Minns så tydligt hur alla läste och älskade. Hade knappast ens vetat om den om det ej var för bokbloggarna.
  • Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins. Alltså minns ni hur den här var ÖVERALLT ett tag? Blev så glad när den kom ut på svenska.
  • Järnkonungen & De odödligas regler av Julie Kagawa. Minns specifikt vem som tipsade om dessa - Mimmi står för Iron Fey och Melanie för Edens blod.
  • Systemet-trilogin av Anna Jakobsson Lund läste jag också om på x antal ställen innan jag fastnade.
  • Om jag inte märks av Josefin Roos pga Agnes!
  • Sword Princess Amaltea av Natalia Batista pga hajp från x antal bloggare.
  • Sommarboken av Tove Jansson. Minns verkligen detta för köpte den genast jag såg den på pocketshop efter att ha läst Annas recension.
  • Selma Lagerlöfs Bortbytingen av Emelie Östergren. Minns inte vem men är rätt så säker på att jag läst om den på någon blogg och därför kände igen och tog i i bibban.
  • Shaun Tan. Hade nog haft noll koll på honom utan bokbloggarna.
  • Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling. Kan ha varit tonårsboken som skrev om denna ..?
Blev ändå förvånansvärt svårt att komma på tio ... en läser ju liksom böcker pga lite blandade orsaker. Nåja - tack för tipsen ni ger mig varje dag! Let there be more!

    1 kommentar:

    1. I've been recommended Jellicoe Road SO MUCH and I'm kind of ashamed I haven't even tried it yet, since it's Australian and I'm Australian and, basically, shame on me. XD 😂 I need to get to it! And YES, omg Anna and the French Kiss was majorly hyped when it first came out. Such a cute fluffy story too. I loved it! Here's my TTT!

      SvaraRadera