torsdag 20 oktober 2016

2 x feminism

Runt augusti/september råkade jag läsa hela två böcker om feminism. Jag som läser faktaböcker typ aldrig? Men okej. Dessa var ju lite speciella iom att de var korta och rikligt illustrerade --> lättläst. Nu tänkte jag tipsa om dem!
Den första jag läste var alltså Feminismens ABC, en bok där kvinnor valts ut för hela alfabetet. Moa Hoff har illustrerat porträtt och Lisa Mattisson skrivit korta faktatexter om kvinnan i fråga. Jag älskar idén och tycker den funkar rätt så långt - vi får en övergripande bild av många stora kvinnor genom lite text och det väcker ju intresse till att själv läsa vidare om dem.

Men. Det boken faller på för mig är kvaliteten på bilderna - de är väldigt suddiga, helt enkelt. Vilket inte är jättesnyggt. Rent tekniskt sätt tycker jag de är fina och kreativa, men färgerna och suddigheten sänker ju detta. Tråkigt, för annars känns det här som en perfekt presentbok. Kanske det bara ärlig som är kinkig och den funkar ändå. Pappret är ju trevligt och så även fonten.

Den andra boken heter Feminism pågår och för det första är det en riktigt slagkraftig titel. För det andra älskar jag kombinationen av text och illustrationer i denna. Många av illustrationerna har humoristiska pratbubblor också, och jag kunde relatera till många av dem.

I Feminism pågår benas begreppet "feminism" ut på ett tydligt och lättillgängligt sätt. Rätt så enkelt och ytligt, ja, men det funkar som en perfekt introduktion och överblicksbild. Språket är personligt och inte alls så torrt som facktext har en tendens att bli. Fakta förs tydligt fram, förklaras och det blir precis så slagkraftigt som titeln antyder. De historiska texterna och begreppsförklaringarna blandas upp av texter från verkliga livet, som 12-13-åringar varit med om. Det är ironiskt, infospäckat och estetiskt tilltalande. Det är såhär jag tycker att alla läroböcker borde vara, för det är när det görs såhär som det verkligen når fram.

| Feminismens ABC | Lisa Mattisson illust. Moa Hoff 2016 | Leopard förlag | 33 sidor | alla åldrar | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

| Feminism pågår | Sassa Buregren & Elin Lindell 2015 | Natur & Kultur | 75 sidor | 9+ | köp hos: Adlibris, Bokus, Cdon |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar