lördag 30 juli 2016

Helgplaner & veckosummering #29-30 Sjuk, X & Tsatsiki

Hej på er.

Det blev tydligen en liten paus på en och en halv vecka där plötsligt? Jag dog inte i Tammerfors. Ni behöver inte vara oroliga. Eller ni kanske knappt märkte det ..?

Jag blev sjuk, dock. Vilket ju var mindre kul än att åka bergochdalbanor. Så sedan tisdagen vi åkte har jag inte riktigt haft ork att skriva någon blogg. Därav veckosummering av två veckor på en gång.

Så, förra veckan var vi till Tammerfors och Särkänniemi och jag åkte Tornado och X och Tyrsky och High Voltage som var någon ny skakig grej. X var också ny. Var mycket rädd när jag skulle åka den. Var lite besviken när den var slut. Den var faktiskt inte farlig alls. Gjorde bara lite sjukt i huvudet av lufttrycket.
Vi åt torra falafelbullar och supergoda körsbär. Jag mådde rätt så bra nästan hela tisdagen, hade dock inte så mycket röst. Började frysa på slutet och hotellnatten var inte supermysig. På onsdagen var jag ganska trött men åkte ändå lite grejer och sedan for vi in till stan och köpte veganska hamburgare på friends n' brgrs. De var mycket smakliga. Do recommend. Sedan gick vi längs med någon gata och typ allt var stängt fast inte Punnitse & säästä så vi köpte lite bars och dricka där och så gick vi tillbaka. Och så åkte vi hela vägen tillbaka utan att stoppa en enda gång. Förutom när någon av brorsorna måste kissa i diket.

Jag och Olivia såg på Freaks & Geeks i bilen tills mobilens batteri tog slut så det var ju kul. Sedan försökte vi sova lite. En var ju rätt trött.

Torsdag till söndag har sedan blandas lite i mitt huvud. Jag låg nog mest och försökte sova eller läste Tsatsiki. Ja juste! Läste ut Harry Potter och de vises sten illustrerade utgåvan äntligen också. Kommer skriva eget inlägg om den senare! Men annars har det faktiskt varit Tsatsiki som varit min sjukläsning rätt så långt den här gången. Har läst fem böcker hittills. Håller på med den sjätte nu. Så snart blire serierec hörni.

På måndag skulle jag ha jobbat men istället åkte jag till sjukhuset och fick medicin utskriven till mig. Ogillar mediciner men ville faktiskt bli frisk. Medicinen verkade hjälpa för jag hade knappt någon feber alls på tisdag. Bara på kvällen. Och resten av dagarna har jag inte haft någon feber alls förutom ministegring på kvällen men det kan också vara min normala temperatur.

På måndag fick jag förresten paket på posten också. Det ena innehöll Glassvärdet som jag började på rätt så direkt. Hittills har det gått långsamt, men tror den kan bli mycket bra bara jag ger den tid och orkar koncentrera mig på den!

På torsdag återvände jag till jobbet och fick berätta om vår kyrka för en skriftskolegrupp. Med min hesa röst. Är dock väldigt stolt över den prestationen pga blev inte nervös alls trots min stakiga finska och mina röriga förklaringar. Måste också säga att det var en bra grupp för de skrattade inte öppet åt mig åtminstone.

Efter jobbet hämtade familjen mig och så åkte vi genast in till Helsingfors för att bjuda min moster SOM SKA PÅ PRAKTIK I SVERIGE I ETT HALVÅR på Fafa's och bio. Vi såg The BFG som mamma nyss läst för oss och den var fint gjord men ogillade en del plotändringar. De hade liksom gjort den till en alldeles för typisk barnfilm, enligt mig. Störde mig även en del på dubbningen plus störde alla andra med hostattacker så det kan ju ha gjort sitt till upplevelsen. Men maten var god och snacksen var goda och sällskapet bra! <3

Var SÅ trött efteråt dock.

Sedan blev det fredag och jag jobbade och guidade några och lånade sjätte Tsatsiki-boken. Sedan åt vi plockmat med en massa såser och det var mycket gott. Plus såg ett avsnitt Freaks & Geeks.

Och ja! Jag har börjat se på Sex & the City nu när jag varit sjuk. Tycker så mycket om det. Är ju precis som filmerna bara innan. Förutom det här med att Carrie pratar rakt in i kameran ibland? Stör mig mycket på det. Hoppas hon slutar snart.

Idag är det lördag och jag har läst bloggar, ätit vinbär och läst på Tsatsiki & olivkriget. Och spelat in en video! Hoppas ni ser fram emot att lyssna på långsamma, hesa mig.

Har även hamnat i alldeles för tidig julfeeling.

Nu ska jag antingen läsa eller se på nåt avsnitt SatC. Eller lyssna på julmusik. Och det är typ mina helgplaner med förresten.

Vad har ni hållit på med på sistone då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar