onsdag 30 december 2015

Dags att utvärdera 2015 #1

Nu knackar 2016 snart på dörren, så jag tycker det börjar vara dags att utvärdera 2015, för jag ÄLSKAR statistik och listor och ... ja.
Först ut tänkte jag utvärdera målen jag satte upp för 2015. (Jag kommer senare gå igenom hur det gick i Kaousutmaningen och Hannahs och Janas läsutmaning.)

Jag hade tänkt delta i boktolvan 2015, vilket jag inte gjorde? Jag satte upp en lista med författare men sedan STRUNTADE jag i den listan och läste bara två av författarna: Stephanie Perkins och Holly Black - eh???

Så tänkte jag läsa 50 böcker, vilket jag klarade redan i augusti. Så jag höjde målet till 70 och det har jag också klarat!

Så hade jag dessa mål, som på vissa sätt var relativt lätta att nå och på andra inte ..:
  • Att läsa bara för att det är roligt, inte för att jag måste läsa så och så mycket per månad. Glömmer faktiskt det för ofta ... - det här tycker jag ändå jag har lyckats med, jag har fokuserat på kvalitet och nöje istllet för kvantitet och måste!
  • Läsa det jag är sugen på! Om en bok inte känns rätt just då, får jag lägga ner den och läsa nåt jag är mer nyfiken på just då, på så vis lider varken jag eller boken av att jag inte valde rätt för tillfället - och det här klarade jag nog också rätt så braˆˆ.
  • Bara fråga efter rec-ex jag verkligen är intresserad av och prioritera dem. - ja OCH nej ... jepp, jag vill läsa alla rec-ex jag har frågat efter ... iallafall just då.
  • Bara köpa böcker jag Absolut känner att jag inte kan leva utan. - har överlag köpt ytterst några böcker, tycker jag. Och de flesta har nog varit böcker jag VERKLIGENVERKLIGEN vill läsa och ha.
  • Tipsa andra om böcker, försöka få upp andras ögon för läsning. - vet inte riktigt vad jag menade? Jag gör ju det varje dag i och med bloggen? ;-) Nej men ja, jag tycker ändå jag har FÖRSÖKT få mina vänner, syskon och liknande att läsa mer.
  • Minska på datortid och därmed höja lästiden. - hmm ... nej.
  • Recensera böcker nästan genast efter att jag läst dem! Då blir det bäst, har jag märkt, och mest från hjärtat. - eh! ... nej.
  • Skriva kortare recensioner och inte kräva mer än så av mig själv - tror att ni kanske inte ens orkar läsa dem ibland? - typ nej? Men har försökt tänka på det här så ja, i viss mån.
    Bildkälla 
Nästa del blir den där SUUUPERLÅNGA enkäten jag har fyllt i sedan två år tillbaka ;-D.

2 kommentarer:

  1. Vilka bra läsmål du hade! Det med att läsa för sin egen skull kan faktigst vara lätte att glöma bort haha, det är viktigt att tänka så man inte pressar sig själv för mycket. Kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, det blir ju lätt väldigt prestigefyllt :S kramar till dig!

      Radera