tisdag 17 november 2015

Top Ten Books With Beautiful Prose I've Read in the Past Year

Jag hör regnsmatter mot fönsterrutan. Regnsmatter är det mysigaste jag vet. Fast typ på delad första splats med första snön då, den ryktas komma om sisådär en vecka!

Veckans Top Ten Tuesday är egentligen: mina tio favoritcitat från böcker jag läst under det senaste året eller så. Men jag är inte en sådan som lägger citat på minnet, eller skiver upp dem, eller märker dem heller, för den delen. Visst - om det är en e-bok kan jag makera vissa stycken, men oftast se jag på helheten. Därför tänkte jag lista tio böcker med vackert språk överlag som jag läst under det senaste året! Böcker där man kan slå upp cirka vilken sida som helst och hitta något fint.

  • När hundarna kommer av Jessica Schiefauer - så himla träffande.
  • Djupa Ro av Lisa Bjärbo - lite som vardagsmagi.
  • Hälsningar från havets botten av Christina Lindström - lite ironiskt, och så himla personligt!
  • Som eld av Sara Lövestam - som doften av saltvatten, måsars skrän och frihet.
  • Jag biter i apelsiner av Annakarin Thorburn - lite ... rått kanske? Men samtidigt väldigt beskrivande.
  • Jag ger dig solen av Jandy Nelson - som en färgexplosion. Av fina färger. Underbara färger.
  • Prodigy av Marie Lu - nu var det ju ett tag sedan jag läste, men jag har alltig uppskattat Lus språk. Det är väll, jamen fint, helt enkelt.
  • Kaninhjärta av Christin Ljungqvist - åh, detta vemodiga, trollska språk!
  • Blink blink med stjärnan & Önska bort, önska nytt av Ingrid Olsson - med få ord och meningar lyckas Olsson fånga det allra svåraste, viktigaste, största. Små blinkande stjärnor av text.
Nu märker jag att de allra flesta är skrivna av svenska författare - men det är ju rätt så självklart, språket blir ju absolut mest rätt på originalspråk.

Vilka böcker med fantastisk text har ni hunnit läsa under året?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar