måndag 10 augusti 2015

Har du läst ..?-tag

Hejhej!
Jag har blivit taggad i Har du läst ..?-taggen som är skapad av ingen mindre än Sandra på snowglitter.blogg.se! Tack så mycket för taggningen, Liza och Dola!
Har du läst...

...en bok med snö på omslaget?
Lyckosnurran av Kerstin Gavander

...en bok som handlar om krig?
De flesta dystopier handlar väll i princip om någon sorts krig ..? Men det gör nog också Harry Potter och dödsrelikerna av J K Rowling ;D.

...en bok som är skriven av en finsk författare?
Röd som blod av Salla Simukka. 

...en bok som är över 800 sidor?
Harry Potter och fenixorden av J K Rowling är nog den enda jag läst.

...en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Hm. Farmor i Jag ger dig solen av Jandy Nelson måste väll ändå räknas som ett spke med stor roll?

...en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
Jag säger två eftersom ingen av dem riktigt platsar: i Mycket mer än så av Sarah Dessen jobbar huvudkaraktären Auden på sin styvmammas klädbutik och i Mörk ängel av Laini Taylor äger Brimstone, typ Karous vårdnadshavare, en sorts butik.

...en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Alltså hm. Jag är inte riktigt säker på den här men familjen är väll ändå rätt så rik i Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart?

...en bok som handlar mycket om djur?
Vild av Brandon Mull.

...en bok vars titel innehåller ordet "En"?
Lite mer än en kram av Mårten Melin

...en bok som utspelar sig på hösten?
Född fenomenal av Josephine Bornebusch utspelar sig delvis på hösten.

...en bok som knappt innehåller några glada inslag?
Inte vatten värd av Ulrika Lidbo tror jag var rätt så dyster, nu minns jag inte riktigt, kanske den till och med slutade lyckligt, men jag minns den mest som väldigt mörk.

...en bok som handlar om bröllop?
I Blunda och hoppa av Sarah Dessen typ ordnar huvudpersonen bröllop.

...en bok som handlar om häxor?
Eldprovet av Lene Kaaberböl.

...en bok som utspelar sig på en ö?
Varelserna-serien av Magnus Nordin utspelar sig på Gotland.

...en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
Massvis! Men t.ex. Malin i Malin + Rasmus = sant av Moni Nilsson.

...en bok som utspelar sig i rymden?
Enders spel av Orson Sott Card

...en bok som det finns ett mycket gammalt hus i?
Glasbarnen av Kristina Ohlsson.

...en bok som handlar om en bokhandel?
Nu minns jag inte riktigt hur det här är heller ... men jag har för mig att typ en farmor eller något i Silverboken av Gull Åkerblom äger en bokhandel/antikvariat?

...en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)
Eld av Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg

Så! Där fick ma tänka lite! Nu är jag väldigt sen med att göra den här taggen (who's surprised?), så jag väljer att inte tagga någon. (Jaa, lite lat är jag kanske också.) Men den var hemskt rolig, så om du vill bara gö'ren! Eller typ ... du är taggad om du har ett A i ditt förnamn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar